Nicot, Thresor de la langue francoyse</font size=+2 color="#800000">

SEARCH DAF Home Onelook Search Dictionnaires d'autrefois User Manual ARTFL Project Comments

Previous page

Page 551

rejouster

Rejouster, aidez vous de Jouster.

reiterer

Reiterer, Iterare.

reiteration

Reiteration, quand on fait quelque chose derechef, Reiteratio, Iteratio.

rejudication

Intenter l'action petitoire de Rejudication, et faire les consignations requises au cas anciennement accoustumées d'une part et d'autre, Vindiciis ac sacramentis petere.

rejurer

Rejurer, aidez vous de Jurer.

relabourer

Relabourer un champ, ou luy bailler la seconde façon, Recolere, Campum iterare, voyez Labourer, en Labeur.

Terre relabourée, Humus reculta. Ouid.

relabourement

Tel relabourement, Iteratio.

relais

Relais c'est un terme de venerie, pour les chiens qu'on tient ordonnez en certain lieu par ou la beste doit fuir, pour au passer les lascher et haler apres, et rafraichir ceux qui la couroyent. Il se prent aussi pour le lieu où les chiens du relais sont stationnez. On dit aussi chevaux de relais, quand on met en certains endroicts pour se rafraischir de chevaux et laisser les recreus, ce qu'on fait quand on va en diligence sans user de la poste, ce mot ne vient pas de Relaisser, ains de Relayer, qui signifie stationner ainsi que dit est, chiens ou chevaux fraiz.

relaisser

Relaisser, voyez Laisser.

relancer

Relancer, voyez Lancer.

relant

Relant, Rancidus, voyez Remugle.

Moisissure et relant, Situs, huius situs.

Il sent le relant, Situm redolet.

relascher

Relascher, Relaxare.

Relascher de son droict, De suo remittere, Concedere de iure suo.

relasche

Relasche, Cessatio, Relaxatio, Laxamentum, Remissio.

La ville a relasche de ses adversitez, Ciuitas respirat.

Un peu de relasche, Pusillum laxamenti.

Relasche de guerre fait avec accord et convention, Cessatio pugnae pactitia.

Quelque relasche pour donner ordre à un proces qui est perdu, Laxamentum datum subsidij comparandi rei iam prope conclamatae, Budaeus.

Avoir relasche, Vacationem habere, Acquiescere.

Ils ont relasche de leur maladie, Relaxantur.

Donner relasche et repos, Laxamentum dare.

Donner relasche à son esprit, et se recréer, Relaxare animos, et dare se iucunditati.

La douleur donne relasche, Dat interualla et relaxat dolor.

Qui ne donne point de relasche, Importunus.

relaschement

Relaschement de labeur, Laxamentum.

relasser

Relasser, voyez Lasser, en Las.

relater

Relater une maison deslatée, voyez Late.

Relater, pour reciter, Referre, Recitare, usez des formules de Raconter.

relation

Relation, ou recit, Relatio, voyez Recit, en Reciter.

relateur

Relateur, ou raconteur, Relator.

relation

Relation ou exploict de sergeant, Acta viatoris, Renuntiatio viatoris.

relaver

Relaver, voyez Laver.

relayer

Relayer, voyez Relais.

releguer

Releguer, ou confiner et bannir, Relegare, voyez Bannir.

relegation

Relegation, Relegatio, Exilium.

relegué

Relegué, Relegatus.

relevée

Relevée, f. penac. Est nom participial, et signifie dressée derechef, Sursum denuo eleuata, comme, La muraille a esté relevée, Collapsus murus restitutus. i. denuo erectus fuit, Et un peu plus esloingnément, une femme relevée, quand elle est hors de gesine, Quae puerpera iustis decubationis diebus defuncta est, Et relevée de maladie, Quae ex decubatione ob morbum assurrexit, Et sans energie du relatif, une saincte relevée, dont les reliques ont esté mises en chasse, Cuius reliquiae corporis erutae, arca sacra ac feretro sunt conditae, et ad venerationem sublatae, Relevée aussi se prend pour le temps d'apres disner jusques au vespre, Quod temporis a meridie excurrit ad vesperum, comme, Je viendray à trois heures de relevée, Tertia a meridie hora adero, La raison de telle maniere de parler, est ou parce qu'anciennement par tout apres disner les tables estoyent ostées et levées d'où elles estoyent mises pour y disner; ou parce que se asseant de repos à disner, apres l'avoir achevé on fait la deuxiesme levée en se levant de table, dont la premiere est celle du lict au matin, voyez Table.

relever

Relever, act. acut. Est composé de Re preposition iterative, et lever, et signifie proprement lever ce qui est chut. Denuo attollere, Ainsi dit on se relever et resourdre, Exurgere, se erigere e lapsu, et Relever de maladie, A decubatione ob morbum se erigere, conualescere, Et par metaphore Relever un fief, quand par le decez du vassal qui le tenoit (qui fait que la foy, et l'homme sont en defaut) estant devenu caduque, le nouvel vassal en fait la foy et hommage au seigneur de fief, Se caduci beneficiarij fundi vassallum apud dominum fide data profiteri, Et par catachrese, ce fief relieve du Roy, pour, Il est tenu du Roy, c'est à dire duquel les debvoirs et droicts de relief, quand le cas eschet, sont deubs au Roy, Cuius iusta beneficiaria ad regem pertinent, Et relever un appel, quand on en introduict la cause et instance par devant le juge auquel on a appelé Iusta prouocationis recte atque ordine peragere, Bud. Aussi dit on pour actes opposites. Delaisser ou desérer l'appel, et acquiescer, car despuis qu'il est interjecté, jusques à ce que la partie soit intimée, il semble gesir et n'estre sur bout. Et relever un fossé, c'est à dire quand il est comble, le creuser, vuyder et rehaulser les bords, Fossae margines, terra Ima sede eruta attollere, fossam tergere, Bud. ex Catone. Et parce que celuy qui remet sur pieds celuy qui est cheut, le remet comme en son estat, et comme il estoit avant sa cheute, on dit Relever pour restituer, comme Relever des fins de non recevoir, Actionem restituere, Relever du serment, Gratiam iurisiurandi facere, Bud. Iurisiurandi religione soluere. Relever de la coustume, ou de l'ordonnance, Municipalis aut Regiae legis tô akribéi soluere. Relever de peremption d'instance, Veniam litis destitutae, ac pro legitima tempora minime agitatae, diplomate dare, Diplomatis venia, litem interhiscentem, trienniique mora ex cessatione discuneatam, adeoque interruptam contexere, resarcire.

Relever un mineur, Minorem annis XXV. in integrum restituere, Se faire relever par lettres royaux, Regij diplomatis ope in integrum restitui, Relever un acte derogeant à noblesse, Gentilitio natalium iuri ac conditioni Regio diplomate restitui, Bud.

Relever à long jour un appel, Exercendae appellationis diem longinquum denuntiare, B.

Il se faut faire relever dedans les XXIX ans, ou dedans quatre ans apres qu'on est majeur, Restitutio petenda est citra annum vndetrigesimum, B.

Ce fief relieve selon la coustume de Tourainne, c'est à dire, les reliefs droicts et debvoirs de ce fief se font et payent selon la coustume de Tourainne.

On n'est plus dedans le temps de se faire relever, AEtas excessit e praesidio legum, B.

Relever par lettres royaux celuy qui avoit perdu sa cause, Iuri experiundo diplomate restituere eum qui causa ceciderat, B.

La chancellerie, où l'on se fait relever des faultes ou inconveniens qui adviennent és proces, Officina causarum inconsulto institutarum reconcinnatrix, B.

Relever ou remettre sus un vieil proces, Causam iamdiu iacentem excitare, Interpolare vetustam controuersiam, B.

Par lettres royaux relever ou remettre sus un proces perdu, Causas exanimatas diplomatibus exuscitare et recoquere, B.

Requerir estre tenu pour bien relevé, Solennium prouocationis exagitandae deprecationem praefari, B.

Obtenir lettres royaux pour estre relevé de defaux, bannissement, et confiscation de corps et de biens, et estre receu à ester et fournir à droict, en se rendant à l'estat, Postliminium diplomaticum impetrare ab integro sistendi in iudicio, et quaestioni capitali se offerre, vt et sui et bonorum adnotatio circunscribatur, Bud.

Recevoir comme appelant, et tenir pour bien relevé, Veluti iustum appellatorem, solenniumque peractorem pronuntiare, B.

Ceux qui demandoyent lettres pour estre relevez et receuz à poursuyvir ou defendre leurs droicts, Officinae gratiarum supplices, Budaeus.

releveur

Un releveur de vieux proces, Un renoüeur de vieux proces, Homo litium diuulsarum lacerarumque sarcinator, B.

relief

Relief, m. acut. Descend du verbe Relever, composé de Re, qui signifie Derechef, et lever, car il se dit d'une chose chute, de sorte que Relever est remettre en son estant une chose qui en est deschute. Et se prend Relief ores pour le benefice du Prince souverain expedié par ses lettres patentes sous son seau, par lequel il remet sus une partie chute par sentence de juge ou contract. Et selon ce on dit un Relief d'appel, aussi pour les mesmes lettres, Prouocationis diploma, Libellus appellationis, Car l'appelant a esté mis bas de son droict pretendu par la sentence dont il a appelé. Un Relief pour minorité ou lesion d'oultre moitié, ou autre cause. Car celuy qui demande estre relevé du contract par luy passé, qui est une espece de sentence qu'on dit des juges cartulaires, comme sont les notaires, il a esté mis bas de son droict par ledit contract. Mais tels Reliefs ne les remettent sur pieds, si n'est pour debatre sans plus, et non point leur donner au mesme instant gaing de cause. Relief aussi est un droict de proufit de fief deu au seigneur feodal, quand le fief mouvant de luy change de main, non en toutes manieres de muances de main, ne en tout cas, ains en certains prefix par la coustume, lequel proufit est la revenue d'un an d'iceluy fief, ou le dit de preud'hommes, ou une somme pour une fois offerte par le vassal au choix dudit seigneur feodal, Fructus praedij beneficiarij, patrono ex domini praedij commutatione ac nouatione obuenientes, voyez Rachapter, Et pour ceste cause Relief se prend aussi pour fief, comme en a esté usé au traicté des admortissemens, francs fiefs et nouveaux acquests, Si le vassal, (dit l'auteur) qui tient du Roy sans moyen, ne fait son devoir envers luy, il peut assigner sa main au fief de son vassal, et en tout ce qui de luy est tenu en relief ou censive, c'est à dire, à la charge et redebvance de droict de relief quand il y eschet, et consequemment en fief. On dit aussi Relief, par imitation de ce mot Italien Relievo, pour le rehaussement qui est fait d'or ou d'argent sur un ouvrage de soye, ou autre estoffe, comme on void aux draps d'or ou d'argent figurez, dont le reste qui moins est apparent, s'appelle le fonds. Aussi usons nous d'un mot equipollant à iceluy, quand nous disons une tapisserie rehaulsée d'or ou de soye, parce que l'esclat du fil d'or ou de soye font paroistre l'or et la soye plus hauts et plus relevez que l'autre tisseure d'icelle tapisserie.

Next page


PhiloLogic Software, Copyright © 2001 The University of Chicago.