The Elder Scrolls I: Arena (1994, with OpenTESArena) - Le Bottin des Jeux Linux

The Elder Scrolls I: Arena (1994, with OpenTESArena)

Specifications

Title: The Elder Scrolls I: Arena (1994, with OpenTESArena) Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status: In dev.
Category: Adventure & Action ➤ Classical ➤ The Elder Scrolls Commercial:
Tags: Action RPG; Adventure; 3D engine; Fantasy; Medieval; Magic; Sandbox; Exploration; Cult Classic; Character Customization; Open World; Atmospheric; Story Rich; Weather Demo:
Released: Latest : 0.10.0 / Dev : 819c50f Package Name:
Date: 2019-10-13 Extern Repo:
License: Code : MIT & GPL v2 / Artwork : free Deb Repo:
View: First person Package:
Graphic: 3D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 15670
Created: 2019-10-13 Updated: 2019-10-15

Summary

[fr]: The Elder Scrolls: Arena est le 1er opus de la série The Elder Scrolls (du studio Bethesda Softworks, qui l'a rendu gratuit), sorti en 1994, et 8 fois primé. C'est un jeu d'action RPG en solo et en monde ouvert dans lequel le joueur - gladiateur sur le continent de Tamriel, se voit confier la mission de retrouver un artefact brisé et dispersé en 8 morceaux à travers l'Empire, afin de libérer son Empereur légitime, victime de Jagar Tharn, un traître ayant usurpé son identité pour s'emparer du pouvoir. OpenTESArena est un moteur (en dével.) libre et multi-plateforme compatible avec ses données. [en]: The Elder Scrolls: Arena is the 1st installment in the series The Elder Scrolls (from the studio Bethesda Softworks, which made it free), released in 1994, and 8 times awarded. It is a SP action RPG game in an open world in which the player - a gladiator on the continent of Tamriel, is entrusted with the mission to find an artifact which has been broken and scattered in 8 pieces throughout the Empire, in order to free its legitimate Emperor, victim of Jagar Tharn, a traitor who usurped his identity to seize power. OpenTESArena is a free/libre & cross-platform engine (in dev) compatible with its data.

Videos

Trailer (original version) :


Présentation des utilisateurs / Users presents :


Gameplay : (original version, 1994)


Version courante / Current release (0.10.0) : (OpenTESArena)

Links

Website & videos
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Commercial : (empty)

Resources
• Bethesda - The Elder Scrolls I: Arena (Windows, for contents extraction) : [Bethesda - The Elder Scrolls: Arena (Download, free, for the celebration of the 10th anniversary of the series)] [WIWIKI (The Elder Scrolls I: Arena (pre-packaged with DosBox)]
• The Elder Scrolls I: Arena MIDI Game Soundtrack (Roland SC-55) : [YouTube (The Elder Scrolls I: Arena MIDI Game Soundtrack)]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames] [GameFAQs]

Social
Devs (Bethesda Softworks / Zenimax [fr] [en]) : [Site 1 2] [MobyGames] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Instagram] [Interview 1 2]
Port by (OpenTESArena Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Discord] [Interview 1 2]
Port by (Aaron Fritz (afritz1) [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (The Elder Scrolls: Arena) [fr] [en] [de]]

Reviews
[metacritic]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. 0.10.0 (20191006)] [Gaming on Linux on Mastodon (20191008) (SotE)]

Description [fr]

Un jeu d'action RPG et son moteur multi-plateforme, par le studio Bethesda Softworks, portage Linux par l'OpenTESArena Team, initié par Aaron Fritz (afritz1).
En C ++ 17 et utilise SDL2

The Elder Scrolls: Arena est le 1er opus de la série The Elder Scrolls (du studio Bethesda Softworks, qui l'a rendu gratuit), sorti en 1994, et 8 fois primé. C'est un jeu d'action RPG en solo et en monde ouvert dans lequel le joueur - gladiateur sur le continent de Tamriel, se voit confier la mission de retrouver un artefact brisé et dispersé en 8 morceaux à travers l'Empire, afin de libérer son Empereur légitime, victime de Jagar Tharn, un traître ayant usurpé son identité pour s'emparer du pouvoir. OpenTESArena est un moteur (en dével.) libre et multi-plateforme compatible avec ses données.


The Elder Scrolls: Arena:

La légende commence

Le mage-guerrier impérial Jagar Tharn a trahi l'empereur Uriel Septim, il l'a emprisonné dans une autre dimension afin d'usurper sa place sur le trône. Un prisonnier solitaire va devoir voyager jusqu'aux sites les plus célèbres et les plus dangereux de Tamriel pour récupérer les fragments de Bâton du Chaos. Il pourra ainsi sauver l'empire et son souverain.

OpenTESArena:

Ce projet open-source vise à être une ré-implémentation moderne du moteur de "The Elder Scrolls: Arena" de Bethesda Softworks. Il est écrit en C ++ 17 et utilise SDL2 pour la vidéo multi-plateforme, WildMIDI pour la musique et OpenAL Soft pour le son et le mixage. Il existe actuellement un support pour Windows, Linux et macOS.

• Version: 0.10.0
• License: MIT
• Discord: https://discord.gg/DgHe2jG


Détails du projet

Le concept a commencé après le succès d'autres projets open-source comme OpenXcom et OpenMW. Cela a vraiment commencé comme une expérience plus qu'un remake, mais maintenant le projet se rapproche progressivement de quelque chose qui ressemble à l'original.

Notez qu’il existe deux versions d’Arena: la version sur disquette (fournie gratuitement par Bethesda) et la version sur CD. L’utilisateur doit acquérir sa propre copie d’Arena car OpenTESArena n’est qu’un moteur et ne contient aucun contenu.

OpenTESArena est sous licence MIT et utilise le code sous licence GPL2. Voir LICENSE.txt et COPYING.txt pour plus de détails.

Consultez CONTRIBUTING.md pour plus de détails sur la manière d'aider au développement.


Wikipedia:

The Elder Scrolls: Arena est un jeu vidéo de type action-RPG développé et édité par l'entreprise américaine Bethesda Softworks. Il sort pour MS-DOS en 1994 aux États-Unis.

Il s'agit du premier opus de la série The Elder Scrolls, auquel Daggerfall (1996), Morrowind (2002), Oblivion (2006), et Skyrim (2011), ainsi qu'un certain nombre de spin-offs, allaient succéder.

En 2004, pour le 10e anniversaire de la série, les développeurs ont mis le jeu à disposition gratuitement sur le site officiel, accompagné d'un bref guide expliquant comment le lancer sur les systèmes récents au moyen de l'émulateur DOSBox.

Histoire

L'histoire d' Arena commence en l'an 389 de la Troisième Ère. Le mage de guerre impérial Jagar Tharn a trahi l'Empereur Uriel Septim VII en l'enfermant, lui et sa garde personnelle dans l'Oblivion grâce à un artefact : le bâton du Chaos. Après quoi, le traître prend l'apparence du souverain et règne à sa place sur Tamriel.

Dix ans plus tard, l'esprit de sa servante, Ria Silmane, assassinée alors qu'elle tentait de s'opposer à son funeste dessein, entre en contact avec un prisonnier des geôles impériales. Elle lui confie la mission de retrouver le bâton du Chaos, brisé et dispersé en huit morceaux à travers l'Empire. Une fois ceux-ci rassemblés, et après un combat contre Jagar Tharn dans les souterrains du palais, il libère le véritable Empereur, devenant ainsi le Champion de Tamriel.

Chronologie de The Elder Scrolls

• Online
• Redguard
• Battlespire
• Arena
• Daggerfall
• Morrowind
• Oblivion
• Skyrim

Système de jeu

Pour la première fois dans la série, Arena permet au joueur de parcourir l'ensemble de Tamriel (théoriquement 12 millions de km², ce qui en fait le deuxième plus vaste jeu au monde après Frontier: Elite II. Arena esquisse le système de l'univers Elder Scrolls, même si c'est le deuxième chapitre, Daggerfall, qui les fixera quasiment tels qu'on peut les retrouver dans les épisodes ultérieurs.

La principale influence de Bethesda Softworks était le jeu de rôle sur table. Tamriel était d'ailleurs un univers que les développeurs, eux-mêmes rôlistes, avaient inventé pour leurs parties. La série s'inspire aussi de jeux vidéo comme The Legend of Zelda (pour la liberté de jeu novatrice et pour l’autonomie d'exploration), de la série des Ultima Underworld (pour les donjons), ainsi que de Legends of Valour (pour les extérieurs) et du système des jeux basé sur le Gold Box Engine1. Ted Peterson, designer d'Arena, dira d'ailleurs : « on n'a rien inventé. On a juste fait quelque chose de plus gros. Beaucoup beaucoup plus gros ».

Développement

Au départ, Arena aurait dû être un jeu d'action. À la tête d'une équipe de gladiateurs, le joueur devait aller de ville en ville, d'arène en arène (d'où son nom), afin d'affronter les équipes locales, jusqu'à défaire celle de la Cité Impériale. Après quoi, il pouvait se mesurer au sorcier Jagar Tharn. Dès le départ, des quêtes secondaires devaient donner un côté « jeu de rôle » à l'ensemble. Au fur et à mesure du développement, les quêtes prirent une importance grandissante, jusqu'à ce que l'aspect "tournoi de gladiateurs" soit finalement gommé (il en reste néanmoins quelques traces, comme la description des différentes équipes de gladiateurs de chaque ville). Les publicités et les boîtes ayant déjà été réalisées, il était trop tard pour changer le nom du jeu.

La sortie d'Arena fut pour le moins chaotique. Tout d'abord, le changement d'orientation du jeu en cours de route occasionna un retard qui ne pardonne pas : prévu pour les fêtes de Noël 93, il ne sortira qu'en mars 94. Ensuite, la critique se montra pour le moins mitigée, regrettant notamment que le jeu souffre de très nombreux bugs (le beta-test, très court, ne fut effectué que par une minuscule équipe de deux personnes). Enfin, les distributeurs, surpris de voir arriver sur les étals un jeu de rôle alors qu'ils attendaient un jeu d'action, n'en commandèrent que très peu de copies (environ 3000).

Mais après quelques mois, alors que les développeurs s'étaient déjà résignés à mettre la clé sous la porte, les ventes commencèrent à décoller grâce au bouche à oreille, qui ne tarda pas à en faire un jeu culte. Arena fut même primé huit fois meilleur jeu de rôle de l'année en 1994, et une suite fut rapidement mise en chantier (Daggerfall, 1996).

À noter

• Si le jeu est sous-titré The Elder Scrolls (ce qui deviendra le nom de la série), les développeurs avouèrent plus tard qu'ils n'avaient alors « aucune foutue idée de ce que cela voulait dire ». De fait, il faudra attendre Daggerfall pour en savoir un peu plus. Les « Parchemins des Anciens » ne seront d'ailleurs pas mis au centre de l'histoire avant le quatrième épisode, Oblivion.

Description [en]

"A free (not libre) action RPG game & a free/libre engine (in dev) compatible with its data" -- Le Bottin

The Elder Scrolls: Arena:

The Legend Begins

The imperial battlemage Jagar Tharn betrays the Emperor Uriel Septim by imprisoning him in an alternate dimension, then assuming the Emperor’s identity and place on the throne. A lone prisoner must travel to Tamriel’s most famous and dangerous sites to collect the shattered Staff of Chaos, save the Emperor and free the Empire.

OpenTESArena:

This open-source project aims to be a modern engine re-implementation for "The Elder Scrolls: Arena" by Bethesda Softworks. It is written in C++17 and uses SDL2 for cross-platform video, WildMIDI for music, and OpenAL Soft for sound and mixing. There is currently support for Windows, Linux, and macOS.

• Version: 0.10.0
• License: MIT
• Discord: https://discord.gg/DgHe2jG

Project Details

The concept began after I saw the success of other open-source projects like OpenXcom and OpenMW. It really started out more as an experiment than a remake, but now the project is steadily inching closer to something akin to the original.

Note that there are two versions of Arena: the floppy disk version (which Bethesda released for free) and the CD version. The user must acquire their own copy of Arena because OpenTESArena is just an engine and does not contain any content.

OpenTESArena is licensed under the MIT and uses code licensed under the GPL2. See LICENSE.txt and COPYING.txt for details.

Check out CONTRIBUTING.md for more details on how to assist with development.


Wikipedia:

The Elder Scrolls: Arena is an action role-playing video game developed and published by Bethesda Softworks. The first game in the Elder Scrolls series, it was released for MS-DOS on March 25, 1994. Like its sequels, Arena takes place on the continent of Tamriel, complete with wilderness, dungeons, and a spell creation system that allows players to mix various spell effects.

In 2004, a downloadable version of the game was made available free of charge as part of the tenth anniversary of the series.

Gameplay

The game is played from a first-person perspective. Melee combat is performed by right-clicking the mouse and dragging the cursor across the screen to attack as if swinging a weapon. Magic is used by cycling through a menu found by clicking the appropriate button on the main game screen, then clicking the spell to be used, and its target.

The game world is very large. This is achieved by combining procedurally generated content and specifically designed world spaces to create a realistic and massive wilderness, where one may find inns, farms, small towns, dungeons, and other places of interest. The towns contain developer-designed buildings and shops, but the order in which these appear and their names are procedurally generated. There are several hundred dungeons and 17 specially designed dungeons for the main quest.

Unlike later installments in the series, Arena has no connected overworld, so the player must use the quick travel feature to get from one area of the world to another. Contrary to popular belief, it is impossible to get to one town from another, as the wilderness keeps on generating and eventually loops back around.

Arena is notable for being one of the first games to feature a realistic day/night cycle, where at sunset shops close and people clear the streets before the monsters arrive and roam around until morning. This soon became a staple feature of most open-world games.

In addition to the main quest which is completed by beating all seventeen dungeons and finding pieces of the staff, small side quests also appear. These are often found by asking around town for rumours. These quests are usually very simple, such as delivering a parcel or defeating a randomly chosen dungeon.

Arena has been noted for its tendency to be unforgiving towards new players. It is easy to die in the starting dungeon, as powerful enemies can be encountered if the player lingers too long. This effect gradually disappears as the player becomes more powerful and more aware of the threats that loom everywhere. Ken Rolston, lead designer of Morrowind, says he started the game at least 20 times, and only got out of the beginning dungeon once.

Plot

The game's setting begins in Tamriel on the 389th year of the third era, when Emperor Uriel Septim VII summons his advisor and Imperial Battlemage Jagar Tharn over concerns of betrayal from within the court. It transpires that his concerns were justified when Tharn is revealed to be the traitor, magically trapping the Emperor and his general, Talin Warhaft, in another dimension.

When Tharn proceeds to magically disguise himself as Emperor in order to usurp the throne, his conspiracy is witnessed by mage apprentice Ria Silmane, whom he murders before she can warn the Elder Council. Tharn then summons demon minions to replace the Emperor's Guard and in his disguise he sends the player character, a court official and subordinate of General Warhaft, to die in the Imperial dungeons.

Following her death, Ria uses her magic to take an incorporeal form, holding herself together long enough to inform the imprisoned player of Tharn's betrayal and instructs them throughout their escape from the infamous dungeons. Past that point, she lacks the power to manifest physically and appears to the player during dreams. She creates a key to allow the player to escape the dungeons and teleports them to a different province through a mystical Shift Gate.

The player is informed that the only way to stop Tharn is to get hold of the Staff of Chaos which holds his lifeforce. This staff has been split by Tharn into many fragments throughout the continent of Tamriel. Each time one is found, Ria appears to the player the next time they rest, in order to provide the general location of the next fragment. At the end of the quest in 3E 399 (a decade after the start of the game), the player finds the final piece and reassembles the staff. This does not, however, destroy Tharn, as there is another piece of the staff that Ria was unaware of: the jewel, located in the Imperial palace.

The player arrives at the palace and battles through corrupted palace forces before confronting Tharn in the lowest level. Whilst fighting against Tharn's abilities, the player manages to bring the staff in contact with the jewel, which causes Jagar Tharn to melt. A portal into the other dimension is subsequently opened, freeing the Emperor and General Warhaft. As token of respect and gratitude, Uriel Septim grants the player the title of Eternal Champion, and Ria Silmane finally enters the afterlife.

Development

(...)