Sid Meier's Civilization VI (2016) - Le Bottin des Jeux Linux

Sid Meier's Civilization VI (2016)

Specifications

Title: Sid Meier's Civilization VI (2016) Type: Linux Game
Genre: Strategy Status:
Category: Strategy ➤ Wargame (on map) ➤ Economy ➤ Civilization, Crusader Kings, Europa Universalis, ... Commercial: ✓
Tags: Civilization; Grand Strategy; Strategy; Turn-Based Strategy; 4X; Tactical; War; Wargame; Simulation; City-Building; Management; Building; Historical; Hex Grid; Atmospheric; Tech tree; Moddable; PvP; Co-op Demo:
Released: Not Tracking Package Name:
Date: Extern Repo:
License: Commercial Repo:
Perspective: Third person Package:
Visual: 3D Top-Down Binary:
Pacing: Turn-Based Source:
Played: Single & Multi PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 15916
Created: 2020-09-14 Updated: 2020-09-15

Summary

[fr]: Un jeu de stratégie solo/multi (PvP ou co-op vs IA) au tour par tour de type 4X sur grille hexagonale, reprenant la suite du jeu Civilization, l'objectif du joueur étant de développer sa tribu jusqu'à devenir la plus grande civilisation. Le jeu démarre de l'âge de pierre jusqu'en des temps futuristes. Plusieurs conditions permettent de remporter le jeu, telles que la supériorité militaire ou technologique, ou encore l'influence culturelle. [en]: A SP/MP (PvP or co-op vs AI), turn-based, 4X type, strategy game on a hexagonal grid, taking up the sequel of the Civilization game, the player's objective being to develop his tribe to become the greatest civilization. The game starts from the Stone Age to futuristic times.There are several conditions for winning the game, such as military or technological superiority, or even cultural influence.

Videos

Trailer :


Version courante / Current release (August 2020) :


Présentation des développeurs / Dev presents :


Gameplay (SP) :

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Commercial : [Humble Store] [Steam] [Gamesplanet [fr]]

Resources
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Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

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Port by (Aspyr Media [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [Facebook] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [Facebook] [PeerTube] [YouTube] [Instagram]

On other sites
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Reviews
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Description [fr]

Un jeu de stratégie au tour par tour de type 4X sur grille hexagonale, par le studio Firaxis Games, portage Linux par le studio Aspyr Media.

Sid Meier's Civilization VI est un jeu de stratégie solo/multi (PvP ou co-op vs IA) au tour par tour de type 4X sur grille hexagonale, reprenant la suite du jeu Civilization, l'objectif du joueur étant de développer sa tribu jusqu'à devenir la plus grande civilisation. Le jeu démarre de l'âge de pierre jusqu'en des temps futuristes. Plusieurs conditions permettent de remporter le jeu, telles que la supériorité militaire ou technologique, ou l'influence culturelle.


Conçu à l'origine par le développeur de légende Sid Meier, Civilization est un jeu de stratégie au tour par tour qui vous met au défi de bâtir un empire capable de résister au passage du temps. Guidez votre civilisation de l'âge de la pierre jusqu'à l'âge de l'information pour régner en maître sur la planète. Pour édifier la plus illustre de toutes les civilisations, vous partirez en guerre, conduirez des négociations et ferez progresser votre culture, tout en vous efforçant de tenir tête aux plus grands dirigeants de l'histoire.

Civilization VI renouvelle les codes de la licence: les villes s'étendent désormais physiquement sur la carte ; la recherche active dans les domaines de la technologie et de la culture permet de débloquer de nouveaux potentiels ; et les dirigeants adverses s'attacheront à respecter leurs caractéristiques historiques pour tenter d'atteindre avant vous l'une des cinq conditions de victoire.

Caractéristiques

• DES EMPIRES PLUS GRANDS QUE JAMAIS : admirez les merveilles de votre empire se propager sur la carte ! Chaque ville recouvre plusieurs cases, à vous donc de modifier leur agencement pour exploiter au mieux le terrain.
• RECHERCHE ACTIVE : débloquez des améliorations pour accélérer la marche de votre civilisation à travers l'histoire. Pour progresser plus vite, assignez vos unités à une exploration active, aménagez votre environnement et découvrez de nouvelles cultures.
• DIPLOMATIE DYNAMIQUE : les interactions avec les autres civilisations se modifient avec le temps. Au départ primitives et basées sur le conflit, elles traiteront d'alliances et de négociations en fin de partie.
• FUSION D'ARMÉES : le concept d'une unité par case se voit étayé par de nouveaux mécanismes. Les unités de soutien peuvent désormais être superposées à d'autres, comme un canon antichar avec une unité d'infanterie, ou un guerrier avec un colon. Par ailleurs, les unités identiques peuvent être fusionnées afin de créer de puissants corps d'armée.
• MULTIJOUEUR AMÉLIORÉ : en parallèle des modes multijoueur traditionnels, vous pourrez affronter vos amis ou jouer en coopération dans des situations variées, toutes conçues pour pouvoir être terminées en une seule session.
• UN CIV POUR TOUS : Civilization VI propose aux joueurs expérimentés de nouvelles façons de construire et d'orienter leur civilisation, pour leur permettre d'optimiser leurs chances de réussite. Quant aux nouveaux utilisateurs, des initiations facilitent la découverte du jeu en présentant ses principaux concepts.



Wikipedia:

Sid Meier's Civilization VI est un jeu vidéo de stratégie au tour par tour de type 4X et le sixième opus de la série Civilization, développé par Firaxis Games et édité par 2K Games. Le jeu est sorti le 21 octobre 2016 sur Windows, le 24 octobre 2016 sur MacOS et le 9 février 2017 sur Linux. Des versions iOS suivirent en décembre 2017 (pour iPad) et en octobre 2018 (pour iPhone). Firaxis et Aspyr Media ont ensuite adapté le jeu pour une première console, la Nintendo Switch, version offerte sur le marché depuis le 16 novembre 2018.

La première extension du jeu, nommée Civilization VI: Rise and Fall, est sortie le 8 février 2018. La seconde, nommée Civilization VI: Gathering Storm, est sortie le 14 février 2019.

Système de jeu

Comme pour les précédents jeux de la série Civilization, le joueur est convié à diriger une « civilisation » (en réalité une nation ou un empire) de ses humbles débuts de chasseurs-cueilleurs jusqu'à un avenir technologique caractérisé notamment par une course à l'exploration spatiale. Chaque civilisation rivalise avec ses voisines pour le contrôle de ressources limitées inégalement réparties sur une planète dont les continents sont générés aléatoirement avant le début de chaque partie. Le joueur est amené à explorer le monde, fonder de nouvelles villes et construire des aménagements. Il définit les politiques de recherches technologiques et culturelles de son peuple et doit également consacrer une partie des ressources à la mise sur pieds d'une armée afin de défendre son territoire, voire attaquer les civilisations concurrentes. Enfin, le joueur peut commercer et négocier avec les autres dirigeants, via une interface animée.
Les différents scénarios de victoire possibles

Il existe plusieurs moyens de remporter une partie :

• la victoire militaire est remportée lorsqu'une civilisation se rend maîtresse de toutes les capitales étrangères (soit la première ville fondée par chaque civilisation concurrente);
• la victoire culturelle est remportée lorsqu'une civilisation accueille plus de touristes étrangers qu'il y a de touristes internes dans chacune des autres civilisations en jeu ;
• la victoire scientifique est décrochée par la première civilisation qui établit une colonie sur Mars, ou qui fait arriver une expédition spatiale vers une exoplanète dans l'extension Gathering Storm ;
• la victoire religieuse, obtenue lorsque la religion de la nation contrôlée par le joueur est devenue la religion dominante de toutes les autres civilisations de la partie ;
• la victoire diplomatique, pourtant présente dans le précédent opus, n'est réapparue qu'avec l'extension Gathering Storm. Cette victoire est décrochée après obtention d'un certain nombre de points diplomatiques (dépendant de la vitesse de jeu, 20 pour la vitesse Normale), points eux-mêmes gagnés lors de votes de congrès mondiaux.

Contrairement aux autres opus de la série Civilization, la victoire au score dépend d'une limite de tours, définie par le joueur au lancement de la partie.

De l'étalement urbain

Civilization VI reprend la plupart des mécaniques instaurées par Civilization V, notamment la carte composée de tuiles hexagonales ou le système de batailles tactiques. Comme dans les autres opus de la série, les villes tiennent le rôle principal du jeu. Cependant, le concept de « quartiers spécialisés » décloisonne l'exploitation du territoire autour de la ville puisque les infrastructures (aqueduc, université, banque, etc) ne sont plus bâties au centre-ville (comme dans les itérations précédentes), mais plutôt sur les tuiles périphériques. Certaines tuiles sont donc désignées par le joueur comme étant des quartiers spécialisés où les bâtiments visant la production d'un même bien sera produit. Par exemple, les campus génèrent de la science alors que les places commerciales produisent de l'argent. Un bonus de production s'ajoute à la production de base du quartier spécialisé selon l'emplacement choisi par le joueur pour l'ériger. Ainsi, la proximité directe de cases de jungles ou des tuiles montagneuses favorisera la génération de science par un campus. Le campement militaire, un autre quartier spécialisé, ne peut être bâti sur une tuile adjacente au centre-ville, mais accélère la production d'unité militaires plus expérimentées. Ainsi, lorsqu'il s'agit de planifier l'attaque d'une civilisation adverse, la position des quartiers présente une grande valeur stratégique. Ainsi, les camps militaires disposent de leurs propres défenses, compliquant du fait même la stratégie de l'attaquant. Par ailleurs, un attaquant peut opter pour le pillages des quartiers adverses afin d'entamer l'économie ou la recherche d'une civilisation ennemie tout en évitant d'exposer ses unités au bombardement de ses villes.

Les villes pourront être reliées entre elles par des routes dès l'apparition des marchands. Les ouvriers ne sont donc plus affectés à la réalisation de routes. Contrairement aux versions précédentes du jeu, les ouvriers disparaissent après avoir réalisé un certain nombre d'aménagements (entre deux et six selon l'accumulation possible de bonus divers). Cependant, la réalisation de ces aménagements ne nécessite plus plusieurs tours pour être complétée.

Pour qu'une ville puisse continuer à croître, celle-ci doit disposer d'un nombre d'habitations nécessaire qui sont fournies par les aménagements et bâtiments de la ville.

Civilisations et dirigeants

Dans la version standard du jeu, il y a 19 civilisations et 20 dirigeants, chaque civilisation proposant un dirigeant unique ayant son caractère propre et des caractéristiques spécifiques, à l'exception de la Grèce qui possède 2 dirigeants.

18 civilisations étaient disponibles au moment de la sortie du jeu : les Allemands (dirigés par Frédéric Barberousse), les Américains (Theodore Roosevelt), les Anglais (Victoria), les Arabes (Saladin), les Brésiliens (Pierre II), les Chinois (Qin Shi Huang), les Congolais (Alphonse Ier du Kongo), les Égyptiens (Cléopâtre), les Espagnols (Philippe II), les Français (Catherine de Médicis), les Grecs (Périclès ou Gorgô), les Indiens (Gandhi), les Japonais (Hōjō Tokimune), les Norvégiens (Harald Hardrada), les Romains (Trajan), les Russes (Pierre Ier le Grand), les Scythes (Tomyris) et les Sumériens (Gilgamesh). La civilisation des Aztèques (Moctezuma Ier) fut réservée aux joueurs ayant précommandé le jeu, puis elle a été ajoutée gratuitement au bout de trois mois.

Contenus téléchargeables

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Description [en]

"A turn-based, 4X type, strategy game on a hexagonal grid, taking up the sequel of the Civilization game" -- Le Bottin.

Originally created by legendary game designer Sid Meier, Civilization is a turn-based strategy game in which you attempt to build an empire to stand the test of time. Become Ruler of the World by establishing and leading a civilization from the Stone Age to the Information Age. Wage war, conduct diplomacy, advance your culture, and go head-to-head with history’s greatest leaders as you attempt to build the greatest civilization the world has ever known.

Civilization VI offers new ways to engage with your world: cities now physically expand across the map, active research in technology and culture unlocks new potential, and competing leaders will pursue their own agendas based on their historical traits as you race for one of five ways to achieve victory in the game.

FEATURES

• EXPANSIVE EMPIRES: See the marvels of your empire spread across the map like never before. Each city spans multiple tiles so you can custom build your cities to take full advantage of the local terrain.
• ACTIVE RESEARCH: Unlock boosts that speed your civilization’s progress through history. To advance more quickly, use your units to actively explore, develop your environment, and discover new cultures.
• DYNAMIC DIPLOMACY: Interactions with other civilizations change over the course of the game, from primitive first interactions where conflict is a fact of life, to late game alliances and negotiations.
• COMBINED ARMS: Expanding on the “one unit per tile” design, support units can now be embedded with other units, like anti-tank support with infantry, or a warrior with settlers. Similar units can also be combined to form powerful “Corps” units.
• ENHANCED MULTIPLAYER: In addition to traditional multiplayer modes, cooperate and compete with your friends in a wide variety of situations all designed to be easily completed in a single session.
• A CIV FOR ALL PLAYERS: Civilization VI provides veteran players new ways to build and tune their civilization for the greatest chance of success. New tutorial systems introduce new players to the underlying concepts so they can easily get started.


Wikipedia:

Sid Meier's Civilization VI is a turn-based strategy 4X video game developed by Firaxis Games, published by 2K Games, and distributed by Take-Two Interactive. The latest entry into the Civilization series, it was released on Microsoft Windows and macOS in October 2016, with later ports for Linux in February 2017, iOS in December 2017, Nintendo Switch in November 2018, and PlayStation 4 and Xbox One in November 2019.

Similar to previous installments, the goal for the player is to develop a civilization from an early settlement through many millennia to become a world power and achieve one of several victory conditions, such as through military domination, technological superiority, or cultural influence, over the other human and computer-controlled opponents. Players do this by exploring the world, founding new cities, building city improvements, deploying military troops to attack and defend from others, researching new technologies and cultural civics, and engaging in trade and negotiations with other world leaders.

The game featured several civilizations not featured in previous incarnations of Civilization, while many returning civilizations had new capitals or new leaders. A critical design focus was to avoid having the player follow a pre-set path of improvements towards their civilization which they had observed from earlier games. Civilization VI places more emphasis on the terrain by "unstacking" city districts from the main city tile and giving bonuses for placing districts near certain terrain types. Other new features include research on the game's technology tree based on nearby terrain, a similar technology tree for cultural improvements and a better government civics structure for those playing on a cultural victory path, and new artificial intelligence mechanics for computer-controlled opponents that include secret goals and randomized engagements to disrupt an otherwise stable game. The game's first major expansion, Civilization VI: Rise and Fall, was released in February 2018, a second expansion, Civilization VI: Gathering Storm, followed in February 2019 and a season pass, The New Frontier Pass, in May 2020.

Gameplay

Civilization VI is a turn-based strategy video game in which one or more players compete alongside computer-controlled AI opponents to grow their individual civilization from a small tribe to control of the entire planet across several periods of development. This can be accomplished by achieving one of several victory conditions, all based on the 4X gameplay elements, "eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate". Players found cities, gather nearby resources to build and expand them by adding various city improvements, and build military units to explore and attack opposing forces, while managing the technology development, culture, and government civics for their civilization and their diplomatic relationships with the other opponents.
City improvements such as military installations are now built in separate tiles from the main city tile in Civilization VI. The game also uses an old-fashioned drawn map approach to illustrate tiles that have yet to be explored or are currently unobserved by the player.

Civilization VI builds upon the general gameplay of Civilization V, including continuing the use of the hex-based grid introduced in Civilization V. New to Civilization VI is the idea of "city unstacking": some improvements to cities must be placed in the hexes in the bounds of the city but not within the city's space itself, whereas in previous games, all improvements were considered stacked on the same map hex or square that the city was located in. The player must assign specific hexes as "districts" in the city, which have certain limitations but grant bonuses for improvements placed in that district.

For example, the encampment district specializes a city for training military units, and allows for the construction of further buildings that grant production and experience bonuses to said units. Such encampments may not be placed next to the main city center. Other improvements gain bonuses for being placed in appropriate terrain - campuses benefit greatly from being placed adjacent to forest or jungle hexes, reflecting on scientific advance from studying the diversity of species within such biomes. Players can opt to attack specific districts of a city instead of the city center, which can affect the city's operation. These districts may also add new strategies to the city's defense. For example, with a military encampment in place, attacking forces approaching a city are not only subject to ranged attacks from the city center, but also from the encampment. The attacking forces may need to take the encampment first before they can successfully strike the city center.

In order to reduce congestion on the map, players are able to perform a limited amount of unit stacking (a change from Civilization V), but are only able to stack similar unit types or symbiotic units. For example, a warrior unit can be assigned to a builder unit to protect that unit from barbarians in the early game, and a battering ram can stack with a spearman to take over cities.

The game's technology tree, now known as the active research system, has also been modified to help boost technology research if the player has access to appropriate improvements or resources (e.g. building a quarry helps boost the research into masonry). Technologies based on access to water, such as sailing, would be limited if the player started in the middle of a continent. A new feature called Eureka Moments is able to increase the player's progress toward certain technologies after completing specific tasks; for example, laying a mine field contributes to the military tradition technology.

Past iterations of the game were considered difficult to win if the player decided to pursue a Cultural victory. To balance the game toward Cultural victories, a new Civics tree is introduced. The Civics tree has transferred cultural improvements that were previously part of the Technology tree in earlier Civilization games into a separate mechanic. Culture gained from cities is used to build on the Civics tree in the same manner Science from cities builds up the Technology tree. Completing certain Civics will then unlock policies, or policy cards, for the player's government. In Civilization VI, the government is defined by placing appropriate and available policies into a number of slots divided among Military, Economic, Diplomatic, and Wildcard categories. The policies define boosts or limitations for the civilization (e.g. improved attack bonuses for military units against certain types of enemies such as Barbarians). Policies can be changed for free upon completing a single Civic, or for a small cost at any other time, allowing the player to adapt to a new situation as needed, according to lead producer Dennis Shirk.

More advanced cards, only obtainable through significant advancement in the Civics tree, can unlock improvements that give the player pursuing a Cultural victory advantages over other players, such as reducing the time or cost of producing new units. Various choices made by the player may cause unhappiness in their population as with previous games, but in Civilization VI, many of these were localized to the city affected by the choice rather than the entire population, further aiding towards Cultural victory-style players. The Religion system introduced in Civilization V's Gods & Kings expansion is built further upon in VI, featuring more units and improvements that can lead to interreligious conflicts.

AI opponents have new agendas that influence player interactions. Some of these agendas are unique to each leader, emulating notable historical events, respective personalities and policies. Each AI character also has a second hidden agenda, which can only be revealed through espionage.

Development

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