ioQuake3 - Le Bottin des Jeux Linux

ioQuake3

Specifications

Title: ioQuake3 Type: Tool
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ eSports Commercial:
Tags: 3D engine; id Tech 3 engine; ioQuake3 engine; Quake 3; Action; FPS; Shooter; Multi-platform; VOIP; 3D Sound Demo:
Released: Latest : 2.3 / Dev : F2c61c1 Package Name: ioquake3
Date: 2020-02-11 Extern Repo:
License: GPL v2+ Deb Repo: Debian
View: First person Package: ✓
Graphic: 3D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single & Multi PDA: ✓
Quality (record): 5 stars Quality (game): 5 stars
Contrib.: Goupil & Louis ID: 11499
Created: 2010-08-20 Updated: 2020-05-26

Summary

[fr]: Un port source du moteur id Tech 3 d'id Software (libéré en 2005, Quake 3 Arena, Call of Duty, Medal of Honor, ...), c'est à dire un moteur dérivé qu'il améliore. Il est notamment compatible avec Quake III Arena (et son extension Quake III: Team Arena). L'objectif du projet est de fournir un moteur Quake 3 libre, multi-plateforme, et robuste, corrigeant un certain nombre de bugs et supportant le matériel moderne. Il peut ainsi être utilisé pour de nouveaux jeux, mais aussi permettre le portage d'anciens jeux qui utilisaient le moteur id Tech 3. [en]: A source port of id Software's id Tech 3 engine (released in 2005, Quake 3 Arena, Call of Duty, Medal of Honor, ...), i.e. a derivative engine that it improves. It is compatible with Quake III Arena (and its extension Quake III: Team Arena). The goal of the project is to provide a libre, multi-platform, and robust Quake 3 engine, fixing a number of bugs and supporting modern hardware. It can thus be used for new games, but also allow the porting of old games that used the id Tech 3 engine.

Videos

Fonctionnalités / Features :
• Sound : OpenAL HRTF


• Graphics : New rendering system



• Graphics : 4K + Mods


Qu'en pensent-ils (revue) / What they think about (review) :



Linux joue / Linux plays : Adam's Games,

Links

Website & videos
[Homepage] [Dev site 1 2] [Features/About] [Screenshots] [Videos ft ft ft ft ft ft ft ft t ts gd id r lp d d d g[fr] g[de] g[ru] g[pl] g[cz] g[sp] g[pt] g[it] g[tr] g] [Reviews] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2 3]

Commercial : (see Quake 3 Arena)

Resources
• Download ioQuake3 : [ioQuake3 (Get it)]
• High-Resolution Textures for ioQuake3 : [ioQuake3 (High-Resolution Textures)]
• Commercial Artwork : (see Quake 3 Arena)
Technical informations
[Open Hub] [Links between Quake 3 Arena engine, and derived engine (svg file)]

Social
(ioQuake3) Devs (The ioquake Group [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
(ioQuake3) Devs (Ryan C. Gordon [fr] [en]) : [Site 1 2] [Patreon] [Forums] [mastodon] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2 3 4 5]
(Quake 3 Arena) Devs (id Software [fr] [en]) : [Site 1 2] [MobyGames] [twitter] [Facebook] [YouTube] [Interviews (J. Carmack) (2019) (2016) (J. Romero, 2018) (Others)]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [Facebook] [YouTube] [reddit]

On other sites
[Wikipedia (ioquake3) [fr] [en] [de]]
[Wikipedia (id Tech 3) [fr] [en] [de]] - [Wikipedia (Quake III Arena) [fr] [en] [de]]
[JeuxLinux [fr]] [The Linux Game Tome] [Debian] [Mod DB] [Indie DB] [TuxArena]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Phoronix (20170403) (SotN)] [Linux Games (20130101) (SotN)] [LinuxFr (20050821) [fr]]

Description [fr]

Un moteur de FPS dérivé de celui de Quake III Arena (id Tech 3), par The ioquake Group & contributeurs, initié par Icculus (Ryan C. Gordon).
Il est basé sur le moteur id Tech 3 d'id Software.

ioQuake3 est un port source du moteur id Tech 3 d'id Software (libéré en 2005, Quake 3 Arena, Call of Duty, Medal of Honor, ...), c'est à dire un moteur dérivé qu'il améliore. Il est notamment compatible avec Quake III Arena (et son extension Quake III: Team Arena). L'objectif du projet est de fournir un moteur Quake 3 libre, multi-plateforme, et robuste, corrigeant un certain nombre de bugs et supportant le matériel moderne. Il peut ainsi être utilisé pour de nouveaux jeux, mais aussi permettre le portage d'anciens jeux qui utilisaient le moteur id Tech 3.

Le projet a été initié par Icculus (Ryan C. Gordon) après la libéralisation du code source du moteur id Tech 3 en 2005 (voir le lien "LinuxFr" ci-dessus); et a été rejoint par un certain nombre de contributeurs - formant le "The ioquake Group".


Ressources et documentations disponibles : voir les fiches "Ressources - Quake" et OpenArena.

Crédit image (lien ci-dessus) : Debian.


Qu'est-ce que ioquake3 ?

ioquake3 est un moteur de FPS libre basé sur le code source de Quake 3 : Arena et Quake 3 : Team Arena. Le code source est sous licence GPL version 2, et a été publié pour la première fois sous cette licence par id software le 20 août 2005. Depuis lors, nous l'avons nettoyé, corrigé des bugs et ajouté des fonctionnalités. Notre objectif permanent est de créer la distribution open source Quake 3 sur laquelle les gens basent leurs jeux, les portages vers de nouvelles plateformes et d'autres projets.Nous avons développé la version parfaite du moteur pour jouer à Quake 3 : Arena, Team Arena, et tous les mods populaires sur des plateformes modernes comme Linux, Windows 7, 8, et 10, macOS Sierra & High Sierra.

Que puis-je faire avec ioquake3 ?

Vous pouvez l'utiliser pour jouer à Quake 3 : Arena, Quake 3 : Team Arena, et les mods que les gens ont fait pour ces jeux. Consultez notre guide du joueur pour obtenir des instructions et de l'aide pour jouer à ioquake3, ou notre guide SysAdmin pour commencer à gérer votre propre serveur de jeu.

Vous pourriez concevoir votre propre jeu à partir des sources sur GitHub.

Ou jouez à un jeu que d'autres ont conçus.

Que puis-je faire pour ioquake3 ?

Si vous aimez ioquake3 et que vous souhaitez donner en retour, excellent, nous pourrions avoir besoin de votre aide !

Découvrez toutes les façons de le faire en cliquant sur ce lien vers notre wiki, ou suivez-nous simplement sur Twitter et Facebook pour rester en contact.
Nous vous remercions

ioquake3 ne serait pas possible sans les contributions volontaires de dizaines de contributeurs, Discourse.org, icculus.org et Nuclear Monster.

Le but de ce projet est de fournir un modèle de base de Quake 3 qui peut être utilisé pour le développement ultérieur et le fun. Voici quelques-unes des principales fonctionnalités actuellement mises en œuvre :

• Backend SDL 2
• Prise en charge de l'API sonore OpenAL (prise en charge de plusieurs haut-parleurs et meilleure qualité sonore)
• Support complet de x86_64 sur Linux
• Support VoIP, à la fois dans le jeu et à l'extérieur grâce à Mumble.
• Prise en charge de la compilation MinGW sous Windows et de la compilation croisée sous Linux
• Capture vidéo des démonstrations AVI
• Autocomplétion de la console nettement améliorée
• Historique de la console persistante
• Sortie de terminal colorée
• Support optionnel d'Ogg Vorbis
• Des outils QVM nettement améliorés
• Support de divers systèmes d'exploitation ésotériques
• Support de cl_guid
• Redirection de téléchargement HTTP/FTP (en utilisant cURL)
• Support multi-utilisateurs sur les systèmes Windows (les données de jeu spécifiques à l'utilisateur sont stockées dans "%APPDATA%\Quake3")
• Support PNG
• De nombreuses, nombreuses corrections de bogues

L'éditeur de cartes et les outils de compilation associés ne sont pas inclus. Nous vous suggérons d'utiliser une copie moderne de http://icculus.org/gtkradiant/.

Le fichier readme original qui accompagnait la version source de Q3 a été renommé en id-readme.txt afin d'éviter toute confusion. Veuillez vous référer au site web pour connaître l'état d'avancement de la mise à jour.

Description [en]

"A source port of id Software's id Tech 3 engine, providing a libre, multi-platform, and robust Quake 3 engine" -- Le Bottin.

What is ioquake3?

ioquake3 is a free software first person shooter engine based on the Quake 3: Arena and Quake 3: Team Arena source code. The source code is licensed under the GPL version 2, and was first released under that license by id software on August 20th, 2005. Since then, we have been cleaning it up, fixing bugs, and adding features. Our permanent goal is to create the open source Quake 3 distribution upon which people base their games, ports to new platforms, and other projects. We have developed the perfect version of the engine for playing Quake 3: Arena, Team Arena, and all popular mods on modern platforms like Linux, Windows 7, 8, and 10, macOS Sierra & High Sierra.

What can I do with ioquake3?

You can use it to play Quake 3: Arena, Quake 3: Team Arena, and the mods people have made for those games. See our Player’s Guide for instructions and help playing ioquake3, or our SysAdmin Guide to get started running your own game server.

You could Make your own game from our source code on GitHub.

Or play a game that someone else has made.

What can I do for ioquake3?

If you like ioquake3 and you’d like to give back, excellent, we could use your help!

Check out the all of the ways to do that by clicking this link to our wiki, or just follow us on Twitter and Facebook to keep in touch.
Thank You

ioquake3 would not be possible without volunteer contributions from dozens of contributors, Discourse.org, icculus.org, and Nuclear Monster.


The intent of this project is to provide a baseline Quake 3 which may be used for further development and baseq3 fun. Some of the major features currently implemented are:

• SDL 2 backend
• OpenAL sound API support (multiple speaker support and better sound quality)
• Full x86_64 support on Linux
• VoIP support, both in-game and external support through Mumble.
• MinGW compilation support on Windows and cross compilation support on Linux
• AVI video capture of demos
• Much improved console autocompletion
• Persistent console history
• Colorized terminal output
• Optional Ogg Vorbis support
• Much improved QVM tools
• Support for various esoteric operating systems
• cl_guid support
• HTTP/FTP download redirection (using cURL)
• Multiuser support on Windows systems (user specific game data is stored in "%APPDATA%\Quake3")
• PNG support
• Many, many bug fixes

The map editor and associated compiling tools are not included. We suggest you use a modern copy from http://icculus.org/gtkradiant/.

The original id software readme that accompanied the Q3 source release has been renamed to id-readme.txt so as to prevent confusion. Please refer to the website for updated status.


Wikipedia:

Ioquake3 is a game engine project which aims to build upon the id Tech 3 source code release in order to remove bugs, clean up source code and to add more advanced graphical and audio features via SDL and OpenAL. ioquake3 is also intended to act as a clean base package, upon which other projects may be built. The game engine supports Ogg Vorbis format and video capture of demos in .avi format.

The project was started shortly after the source code release with the goal of creating a bug-free, enhanced open source Quake III engine source code distribution upon which new games and projects can be based. In addition, the project aims to provide an improved environment in which Quake III: Arena, the Team Arena expansion pack and all the popular mods can be played. Notable features added by the project include builtin VoIP support, Anaglyph stereo rendering (for viewing with 3D glasses), and numerous security fixes. A full list of features is available on the project's website.

Ioquake3 has been the basis of several game projects based on the id Tech 3 engine, such as OpenArena (mimicking Quake III Arena), Tremulous, Smokin' Guns, Urban Terror, Turtle Arena and World of Padman as well as game engine projects such as efport (a Star Trek: Voyager - Elite Force Holomatch engine recreation project), ioJedi Outcast, ioJedi Academy, ioDoom3 and OpenMoHAA. The engine and its associated games have been included in several Linux and BSD distributions.

The source code for the Return to Castle Wolfenstein and Wolfenstein: Enemy Territory engines was released under the GNU General Public License on August 12, 2010. The ioquake3 developers announced the start of respective engine projects (iortcw, iowolfet, Enemy territory:Legacy) soon after.

The ioquake3 project has also been used in the academic arena as the basis for a variety of research in institutions such as Stanford University's Center for Computer Research in Music and Acoustics (CCRMA), Notre Dame as the foundation for VR research, and Swinburne University of Technology's Centre for Advanced Internet Architectures. There are even collaborative efforts from researchers at Carnegie Mellon University and the University of Toronto that use ioquake3 as a platform for their published researches. Students have used ioquake3 as the basis for advanced graphics work for their theses, as well, such as Stephan Reiter's work which has even been noted at the LLVM project due to his synthesis of the ioquake3 engine, ray-tracing rendering technique, and LLVM.

Though the name "ioquake3" is based on Ryan "Icculus" Gordon's site icculus.org, Ryan does not lead the project. Instead, he maintains a mentor role and provides hosting for the mailing lists and the SVN repository used by the project.

Installation [fr]

INSTALLATION :
Il nécessite des données graphiques et sonores : voir la fiche Quake - Ressources.
Les fichiers ".pk3" (voir la fiche "Quake - Ressources") doivent être copiés dans le répertoire ioquake3/baseq3.

Astuces de paramétrage du moteur : voir le site Tuxarena (lien ci-dessus).

Test [fr]

Test (pré 1.36 rc1) :
Un moteur véloce et performant même sur une petite configuration !