heXen:Edge of Chaos - Le Bottin des Jeux Linux

heXen:Edge of Chaos

Specifications

Title: heXen:Edge of Chaos Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ Doom 1&2, Hexen 1, Heretic, Strife Commercial:
Tags: Action; FPS; Shooter; id Tech 4 engine; Hexen 2; Adventure; Dark Fantasy; Medieval; Gothic; Horror; Classic; Class-Based Demo: ✓
Released: 0.1 (Demo) Package Name:
Date: 2010-11-11 Extern Repo:
License: Free Deb Repo:
View: First person Package:
Graphic: 3D Binary:
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game): 4 stars
Contrib.: Goupil & Louis ID: 11414
Created: 2012-03-31 Updated: 2017-09-17

Summary

[fr]: Une suite non officielle et alternative améliorée (moteur Doom 3) à Hexen 1. C'est un FPS médiéval fantastique prenant là aussi place dans Cronos, après la mort de Korax. Dans Hexen 1 le joueur incarnait l'une des 3 classes de personnages : Baratus le Guerrier, Daedolon le Mage, ou Parias le Prêtre. Edge of Chaos est en 3 épisodes, chacun basé sur une classe, le 1er (dispo) sur le prêtre, le 2nd sur le guerrier, le 3ème sur le magicien. L'histoire est centrée sur les fils de Parias, Paegus et Salius - corrompus par une erreur de manipulation du Wraithverge (leur arme) ... [en]: An unofficial sequel to Hexen, and a FPS based on id Tech 4 source code. It's set on Cronos, and centers around the brothers Paegus and Salius, the sons of Parias the Cleric from Hexen, who find themselves corrupted by misuse of the Wraithverge: a holy weapon meant to only slay the guilty. The game will be released in three episodes, each based on one character class. Our first demo release, an excerpt from the first episode, is based on the Cleric class. The second and third episodes will be based on the warrior and sorceress class respectively.

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Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :


Linux Game Cast joue / Linux Game Cast plays :

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[ZeDen.net (20090816) [fr]]

Description [fr]

Une suite non officielle et alternative à celle d'Hexen 1 (de Raven Software), par la TeamEoC.
Il utilise le moteur Doom 3 GPL (Id Tech 4).

heXen:Edge of Chaos est une suite non officielle et alternative à Hexen 1 (de Raven Software) et une amélioration technique du jeu - à présent basé sur le moteur de Doom 3. C'est un FPS médiéval fantastique prenant là aussi place dans le monde de Cronos, après la mort de Korax (le 2nd des frères Chevaucheurs de Serpent). Dans Hexen 1 le joueur incarnait l'une des 3 classes de personnages : Baratus, combattant de la Légion, Daedolon, Mage de l'Arcane, ou Parias, Prêtre de l'Église. Edge of Chaos comprend 3 épisodes, chacun basé sur l'une des classes, le 1er (disponible) sur le prêtre (Parias ?), le 2nd sur le guerrier, le 3ème sur le magicien. L'histoire est centrée sur les fils de Parias, Paegus et Salius - corrompus par une erreur de manipulation du Wraithverge (l'arme en forme de crucifix) ...

Les auteurs ont choisi d'utiliser une approche épisodique afin de créer un calendrier de sortie gérable.

Voir aussi / See also (Hexen 1 & 2) : HeXen: Beyond Heretic (Hexen 1), Hexen II, Hexen II: Hammer of Thyrion (moteur Hexen 2), heXen:Edge of Chaos (remake d'Hexen), HHexen (moteur Hexen 1), Ziggurat (inspiré d'Heretic / Hexen), (et la plupart des moteurs de Doom supportent aussi Hexen 1),

Voir aussi / See also (id Tech 4 engine) : dhewm 3 (amélioration technique du moteur Doom 3), Doom 3 (le jeu initial), Doom 3 BFG (scénario identique Doom 3 + textures plus fines + lampe sur fusil + extensions), Doom 3 GPL (source d'origine, aka vanilla, pour forks), heXen:Edge of Chaos (remake d'Hexen), The Dark Mod (remake de Thief),


DoomWiki (CC BY-SA 4.0 International) (traduction partielle du Bottin) :

Hexen: Edge of Chaos est une suite non officielle de Hexen, créée à l'origine en tant que mod de Doom 3, et c'est à présent un jeu autonome basé sur le code source du moteur id Tech 4.

Récit

Hexen: Edge of Chaos prend place dans le monde de Cronos, et se centre autour des frères Paegus et Salius - les fils de Parias, le Prêtre du jeu Hexen d'origine, qui se retrouvent corrompus par une erreur de manipulation du Wraithverge (NdT : bord du spectre) : une arme sacrée destinée à ne tuer que les coupables. Son histoire nous est contée par des rouleaux et débris de parchemins trouvés dans le monde du jeu, ainsi que dans le Journal de Roden trouvé sur le site du jeu.

Gameplay

Le gameplay est directement basé sur la série Hexen, comprenant un inventaire dans lequel différents artefacts peuvent être stockés, une progression basée sur des hubs et une part très importante de résolution d'énigmes. Dans la version alpha publiée, la classe Prêtre du joueur est implémentée et peut faire usage des armes "Mace of Contrition" et "Serpent Staff" (NdT : Masse de Contrition et Bâton de Serpent). Le jeu final est censé inclure de multiples hubs et les trois classes de joueur du jeu d'origine.

Quelques ennemis inclus dans Hexen font une réapparition comme les ettins et les afrits, aux côtés de nouveaux ennemis tels que les coléoptères géants et les sautillants démons ressemblant à des diablotins.

Les éléments originaux comprennent des boucliers qui peuvent être utilisés pour bloquer les attaques de mêlée des ennemies, et une lanterne pour éclairer les coins plus sombres de Cronos.


Wikia (CC BY-SA 3.0) (traduction partielle du Bottin) :

Hexen: Edge of Chaos est une conversion complète utilisant le moteur de Doom 3 modifié ; Un remake d'Hexen. Le projet vise à ramener la nostalgie du jeu de 1995, où trois héros reprennent leurs rôles et leurs armes originales pour détruire le mal qui se déchaîne dans le monde de Cronos. Ce qui est devenu une légende perdue après que leurs noms aient été écrits dans le Journal of Destiny (NdT : Journal de la Destinée).

Scénario

L'histoire prend probablement place après la défaite de Korax et les événements de Hexen: Deathkings of the Dark Citadel (NdT : le DLC d'HeXen: Beyond Heretic), dans lequel les trois héros ont pris des chemins séparés après ces batailles horribles qui ont sauvé leur dimension. Des années plus tard, un être maléfique mystérieux est encore revenu, bien que Korax soit déjà mort. Cependant, son pouvoir les hantent à jamais en raison de la bataille sans fin et du conflit dans le monde entier influencé par la corruption, la peur et le pouvoir dans l'esprit du peuple, né sans avoir connu le démon.

(...)

Description [en]

Welcome to heXen:Edge Of Chaos
A free game based on the id Tech 4 GPL Engine

heXen:Edge of Chaos will be a new and free game, based on the original Hexen franchise that was developed by id Software and Raven Software. The game utilizes the id Tech 4 GPL engine that id Software released on November 22, 2011. Previously the project was a total conversion for Doom 3.

Edge of Chaos is being developed by a team of fans who have always loved the original Hexen since it came out. In fact, most of us spent countless hours with the entire series. When id Software released Doom3, we immediately saw immense potential in the engine itself; the ‘Hell’ maps gave us the inspiration to make a hack-and-slash game based, primarily, on the original Hexen. Our story ties into the expansion packs and also touches upon the Heretic narrative; especially the incredible atmosphere painted into these rich worlds and their darkling journeys.

The game will be released in three episodes, each based on one character class. Our first demo release, an excerpt from the first episode, is based on the Cleric class. The second and third episodes will be based on the warrior and sorceress class respectively. We’ve chosen to use an episodic approach in order to create a manageable release schedule.

HISTORY

"I wonder what the Wraithverge would look like in the Doom 3 engine…" was the simple premise that launched this project back in 2004 by founder Bloodrayne. From there things just went on: people started e-mailing and before we knew it we were inquiring with Raven Software if we would be allowed to create this Total Conversion. In order to receive permission, we had to ensure that we used no original assets and could never receive any payment, in any way, for the game. Our personal requirement which we still adhere to today in each and every asset put into the game is quality. One of our favourite development sayings has been: "Is it Hexeny enough?"

After two years of progressive development, the process became increasingly more difficult. Some mistakes were made in terms of planning, background information, map layouts. Fortunately, help came from an unexpected area in the form of new team members, some of which we still have today. The first thing we did was attract a professional writer and concept artist to help us expand on this wonderful world. The Journals of Roden, the foundational basis for our game today, were based on the initial ideas that we had brought to the mod.

At one point, bad tidings came again when we made the poor decision to switch engines. After being convinced ‘it was easy’ to switch to the Quake 4 engine (also the D3 engine) we tried to do so, but after having ported everything over the person that coded for us left without notice. From here, we were in the crazy position where nothing worked anymore; the project was derailed for 12 months. Nothing was going to stop us though! And with renewed vigour we attracted new members. Some of which, again, are still with us today.

Over time more members joined and more members left. We had planned almost since the beginning of moving to a standalone game based on the history of id Softare releasing their source code to previous engines. This focus to custom assets payed off when they followed their tradition and released the Doom 3 engine as GPL in 2011. We have since moved our development to a standalone environment and hope to bring our next release to everyone as soon as we can. Our founder, Bloodrayne, has since left the team in late 2011 after having a dimishing role starting in early 2010.

THE STORY

The story is expanded upon in our Journals of Roden. Please read them here, as they contain important information about the background of the game – The Journals of Roden

The story focuses on the brothers Paegus and Salius, the sons of Parias the Cleric from the original Hexen, who find themselves corrupted by misuse of the Wraithverge: a holy weapon meant to only slay the guilty.

THE ALPHA RELEASE

In November 2010 we released a playable Alpha of the mod. We’ve done this for two major reasons: to showcase to the gaming world where we stand and to attract more talented team members. We still need help with models, animations and maps. This Alpha comprises just one hub (three maps interconnected with each other) containing gameplay that’s comparable to the original Hexen.

THE FUTURE

We expect a lot of cool things to happen in the future, namely the next release of Hubs 1 and 2 as a standalone game.


DoomWiki (CC BY-SA 4.0 International) :

Hexen: Edge of Chaos is an unofficial sequel to Hexen, originally created as a modification for Doom 3, and now a standalone game based on the id Tech 4 source code release.

Story

Hexen: Edge of Chaos is set on the world of Cronos, and centers around the brothers Paegus and Salius, the sons of Parias the Cleric from the original Hexen, who find themselves corrupted by misuse of the Wraithverge: a holy weapon meant to only slay the guilty. Its story is told through scrolls and scraps of parchment found throughout the game world, as well as in the Journal of Roden found on the mod's website.

Gameplay

Gameplay is directly based on the Hexen series, including an inventory in which various artifacts can be stored, hub-based progression, and heavy elements of puzzle solving. In the released alpha version, the Cleric player class is implemented and can make use of the Mace of Contrition and Serpent Staff weapons. The final game is meant to include multiple hubs and all three player classes from the original game.

Some enemies from Hexen make a reappearance including ettins and afrits, alongside new foes such as giant beetles and hopping imp-like demons.

Original elements include shields that can be used to block enemy melee attacks, and a lantern for lighting the darker corners of Cronos.


Wikia (CC BY-SA 3.0) :

Hexen: Edge of Chaos is a full conversion modification for Doom 3; a remake of Hexen. The project aims to bring back the nostalgia from the 1995 game, where three heroes once again take up their roles and their original weapons to destroy the evil rampaging across the world of Cronos. It became a lost legend after their names were written into the Journal of Destiny.

Plot

The story probably takes place after the defeat of Korax and the events of Hexen: Deathkings of the Dark Citadel, where the three heroes have gone their separate ways after those horrific battles that saved their dimension. Years later, some mysterious evil being has taken over again, although Korax is already dead. However, his power is forever haunting them due to the endless battle and conflict throughout the entire world influenced by corruption, fear and power within the mind of the people, born out of the evil.

(...)

Test [fr]

Test (0.1) :

Le projet étant libre gratuit, il est bien dommage que le livrable proposé (et pourquoi pas le site lui-même) ne soit pas hébergé sur un site tel que GitHub, SourceForge, voir Tuxfamily (excellent choix :) - offrant toutes les garanties d'un débit stable en téléchargement (mon 1er téléchargement - avec un débit d'environ 250Ko/s a échoué sur Mod DB, le 2nd - sur un autre miroir était de 600Ko/s).

Après avoir téléchargé le livrable :
• la 1ere "mauvaise nouvelle" (je m'y attendais un peu, car il était bien précisé "Previously the project was a total conversion for Doom 3.") est qu'il ne contient que des données au format .pk4 et pas de moteur DOOM 3 - type dhewm3, même en version Windows (qu'il aurait été vraisemblablement plus facile à adapter pour Linux).
• la 2nde est que le moteur dhewm 3 (fiche dans le Bottin mise à jour) - testé pour l'occasion, est encore trop peu avancé pour se prêter à une utilisation facile avec des mods : il se compile facilement, mais sauf erreur de ma part, il est inutilisable sans les données commerciales de DOOM 3 (qu'il est nécessaire de patcher).
Bref pour l'instant, heXen:Edge of Chaos est à réserver à ceux qui ont acheté DOOM 3 et qui sauront installer sa version Linux ...
Ca restreint pas mal le public touché ...

Il reste encore du boulot là aussi pour rendre les choses plus simples.
Bon courage à toute l'équipe pour la suite (et merci pour le travail déjà accompli).

Mon test s'arrête là pour l'instant. La balle est quand même plutôt dans le camp du moteur dhewm3.
À suivre (quand çà sera plus simple à installer).