ezQuake - Le Bottin des Jeux Linux

ezQuake

Specifications

Title: ezQuake Type: Tool
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ Quake 1 Commercial:
Tags: Arena Shooter; e-sports; Quake; Action; FPS; Shooter; Sci-fi; 3D engine; Cross-platform; Competitive Demo:
Released: Latest : 3.1 / Dev : B83dd8a Package Name: ezquake
Date: 2018-11-14 Extern Repo:
License: Code : GPL v2+ / Artwork : Commercial Deb Repo: Debian
View: First person Package: ✓
Graphic: 3D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Multi PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game): 5 stars
Contrib.: Goupil & Louis ID: 10984
Created: 2010-08-20 Updated: 2019-08-30

Summary

[fr]: Un client QuakeWorld (Quake 1 orienté multijoueur en arènes, avec optimisation de ses communications en ligne) libre et multi-plateforme. Il apporte notamment une amélioration du graphisme (support des écrans multiples, des effets de particules, d'eau, de traînées, de brouillard, ...), du jeu compétitif (couleur des équipes, gestion des armes, messages d'équipes, ...), de la personnalisation (HUD, crosshair, textures du monde, ...), une physique indépendante, un navigateur de serveurs intégré, le support de la QuakeTV (replay depuis différents points de vue, ...), ... [en]: A free/libre and cross-platform QuakeWorld client (multiplayer-focused Quake 1 in arenas, with optimization of its online communication). It brings in particular an improvement of the graphics (multi-monitor support, particles & water effects, rocket & grenade trails, fog, ...), of the competitive game (color of the teams, advanced weapon handling, teamplay messages, ...), of customization (HUD, crosshair, textures of the world, ...), an independent physics, an integrated server browser, the support of QuakeTV (replay from different points of view, ...), ...

Videos

Gameplay [en] :

Links

Website & videos
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Commercial : (Quake)
(See "Quake 1" on this site)

Resources
• Server browser : [nQuake]
(It's a QuakeWorld package that simplifies the downloading and installing of QuakeWorld for both beginners and experienced players.)
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames] [QuakeWorld.nu] [QuakeWorld Wiki] [The Gamer's Guide]

Social
Devs (ezQuake Team 1 2 [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (id Software [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [Facebook] [YouTube] [Interviews (J. Carmack) (2019) (2016) (J. Romero, 2018) (Others)]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (ezQuake) [fr] [en] [de]]
[Wikipedia (QuakeWorld) [fr] [en] [de]]
[JeuxLinux [fr]] [The Linux Game Tome] [Wikia] [Debian] [PC GAMER]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un moteur compatible QuakeWorld, un FPS orienté multijoueur en arènes, par l'ezQuake Team.

ezQuake est un client QuakeWorld (Quake 1 orienté multijoueur en arènes, avec optimisation de ses communication en ligne) libre et multi-plateforme. Il apporte notamment une amélioration du graphisme (support des écrans multiples, des effets de particules, d'eau, de traînées, de brouillard, ...), du jeu compétitif (couleur des équipes, gestion des armes, messages d'équipes, ...), de la personnalisation (HUD, crosshair, textures du monde, ...), une physique indépendante, un navigateur de serveurs intégré, le support de la QuakeTV (replay depuis différents points de vue, ...), ...

Nota :
• ezQuake est une version modifiée du moteur FuhQuake (lui-même dérivé du moteur ZQuake).
• ezQuake peut fonctionner avec les données (commerciales) de Quake 1 (voir la fiche Quake 1), les données shareware (game-data-packager en dépôts), ou celles d'Open Quartz.
• Pour jouer confortablement, il est recommandé d'utiliser nQuake, un navigateur de parties.

QuakeWorld (de id Software) est une amélioration des fonctionnalités de communication en ligne (notamment le support de l'UDP) du moteur de Quake 1 (ce dernier - conçu pour de faibles latences en LAN, souffrait de lenteurs avec les connections internet - dont la latence et les paquets perdus sont bien plus élevés) .

Ressources et documentations disponibles : voir la fiche "Ressources - Quake".


Un client moderne de QuakeWorld axé sur le jeu en ligne en compétition.

En combinant les fonctionnalités des clients QuakeWorld® modernes, ezQuake facilite le démarrage et le jeu QuakeWorld®. L'immortel FPS Quake® fait peau neuve, avec de superbes graphismes et un gameplay extrêmement rapide.

Installer Quake

Si vous n'avez pas installé Quake, vous pouvez à présent acheter Quake en ligne via Steam. Cela vous donnera le jeu complet en solo. Téléchargez ensuite l’installation "Full" ci-dessus et copiez-la dans votre répertoire Quake.

Pour obtenir une configuration rapide pour les jeux en ligne compétitifs, essayez nQuake. nQuake inclut des fichiers de configuration standard, des HUD modernes, de superbes skins et des textures 24 bits. Une fois nQuake installé, téléchargez une version d'Upgrade du client et remplacez le fichier exécutable dans votre répertoire Quake.

L'histoire

id Software a créé Quake en 1996 et a publié le code source du moteur (sous licence GPL) en 1999. Tonik a développé le client ZQuake QuakeWorld à partir de Quake, avant que fuh ne prenne ZQuake et le transforme en FuhQuake.

Le projet ezQuake a été lancé en août 2004 en tant que dérivé de FuhQuake. Il est aujourd'hui le client dominant de QuakeWorld pour ceux qui jouent en ligne de manière compétitive.



Debian (traduction du Bottin) :

Client QuakeWorld moderne

ezQuake est un moteur QuakeWorld moderne. Il ajoute de nombreuses fonctionnalités utiles comme les graphiques modernes, le support de QuakeTV, la lecture de fichiers mp3, la prise en charge de plusieurs moniteurs (NdT : écrans), un navigateur de serveur intégré et de nombreuses fonctionnalités répondant aux besoins des joueurs Quake.

QuakeWorld est une variante du moteur Quake conçu spécifiquement pour le jeu en ligne.

Ce paquet ne contient aucun fichier de données. Pour l'utiliser, vous aurez besoin des données commerciales de Quake 1, des données shareware (game-data-packager peut être utile), ou des fichiers de données de jeu gratuits tels que OpenQuartz.


Wikipedia:

ezQuake (en) est une version modifiée du moteur FuhQuake. Compatible MacOs et FreeBSD, il supporte le QuakeTV et le multiview, amène des options supplémentaires pour les serveurs, de nouveaux menus et intègre un lecteur mp3, un navigateur de serveurs et de parties enregistrées.

ezQuake : Ajoute des effets de particules, d'eau, de brouillard, le support de la QuakeTV, un player MP3 intégré...

Description [en]

A modern QuakeWorld client focused on competitive online play.

Combining the features of modern QuakeWorld® clients, ezQuake makes QuakeWorld® easier to start and play. The immortal first person shooter Quake® in a brand new skin with superb graphics and extremely fast gameplay.

Installing Quake

If you don't have Quake installed, you can now buy Quake online via Steam. This will give you the complete single-player game. Then download a 'Full' install above and copy to your Quake directory.

To get configured for competitive online games quickly, try nQuake. nQuake includes standard config files, modern HUD, fullbright skins and 24-bit textures. Once nQuake is installed, download an Upgrade version of the client and replace the executable in your Quake directory.

History

id Software created Quake in 1996, and released the source code to the engine (under the GPL licence) in 1999. Tonik developed the ZQuake QuakeWorld client from this, before fuh took ZQuake and turned it into FuhQuake.

The ezQuake project started in August 2004 as a derivative of FuhQuake, and today is the dominant QuakeWorld client for those playing online competitively.

Credits

• Parent projects: A Nourai (fuh), Anton Gavrilov (Tonik), id Software
• Founders: Robert Gust-Bardon, David Balcom (hexum)
• Project admins: dimman, meag
• Project developers: dimman, meag
• Former project admins: JohnNy_cz, Hetman
• Former developers: AAS, biomass, bliP, BorisU, Cokeman, cuky, disconnect, dkure, Electro, [EZH] FAN, Fausto, hdworak, hexum, hifi, JohnNy_cz, jogi, Jozsef, Moodles, Oldman, Oppy, povohat, qqshka, Tanelii, Tei, Tonik, Tuna, Tyrannos, Up2nOgOoD, VVD

• Big thanks to: Spike, bigfoot, David Wiberg, Todd C. Miller, zxc, HyperNewbie, r00k, avirox, raz0, Dirk, quakeforge, mh, sputnikutah, localghost

• Major ports: ezQuake incorporates numerous features from the following engines:

⚬ AMFQuake (by Vultwah)
⚬ FTEQW (by Spike)
⚬ fodquake (by bigfoot)
⚬ MQWCL (by Azazello)


Debian:

Modern QuakeWorld client

ezQuake is a modern QuakeWorld engine. It adds many useful features like modern graphics, QuakeTV support, mp3 playback, multi-monitor support, a built-in server browser, and many features serving the needs of competitive Quake gamers.

QuakeWorld itelf is a variant of the Quake engine designed specifically for online gameplay.

This package contains no data files. To use it, you will need either the commercial Quake 1 data, the shareware data (game-data-packager can be helpful), or free game data files such as OpenQuartz.

Features

☑ Modern Graphics
Particle explosions, shaft beam, gunshots, nails, rocket and grenade trails, blood, and others, MD3 models, fog, water effects, killing spree messages, rain...

☑ Modern competitive gaming features
Fullbright skins, forcing team/enemy colors, advanced weapon handling, teamplay messages, auto game recording, automated screenshots and console logging, ...

☑ Graphics customization
Customize your HUD, colors of walls and liquids, turn superfluous graphics effects off, change world textures, crosshair, sky picture, console background, game font, ...

☑ Independent Physics
Get the smoothest experience possible without being limited by server or network settings

☑ Integrated Server Browser
Easy searching and filtering of online servers

☑ Enhanced demo/QTV playback
View recorded games from multiple points of view, watch action on radar, all player stats in a handy table, autotrack the strongest player