Impro-Visor - Le Bottin des Jeux Linux

Impro-Visor

Specifications

Title: Impro-Visor Type: Tool
Genre: Development Status:
Category: Development ➤ Musical composition ➤ Score Editor Commercial:
Tags: Demo:
Released: Latest : 5.16 / Dev : 91711 Package Name:
Date: 2014-06-14 Extern Repo:
License: GPL v2 Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 2D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 14326
Created: 2014-06-14 Updated: 2015-02-22

Summary

[fr]: Un outil de notation musicale et d'improvisation, conçu pour aider les musiciens de jazz à composer et entendre des solos [en]: A music notation program designed to help jazz musicians compose and hear solos similar to ones that might be improvised

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :

Links

Website & videos
[Homepage] [Dev site] [Features/About] [Screenshots] [Videos t[fr] t t r r r r g g g] [Reviews] [WIKI] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2]

Commercial : (empty)

Resources
[Yahoo! groups (Impro-Visor)]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (Bob Keller [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Impro-Visor Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Impro-Visor) [fr] [en]]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un outil de notation musicale et d'improvisation, conçu pour aider les musiciens de jazz à composer et entendre des solos, par l'Impro-Visor Team (Bob Keller & contributeurs).
En Java.

Impro-Visor (abréviation de "Improvisation Advisor" aka "Conseiller en Improvisation") est un outil de notation musicale conçu pour aider les musiciens de jazz à composer et entendre des solos semblables à ceux qui pourraient être improvisés.
L'objectif est d'améliorer la compréhension de la construction de solos et la mise au point des changements d'accords.
Il permet aussi d'autres choses - plus secondaires tel que :
• l'improvisation
• la transcription
• l'accompagnement, via sa section rythmique (piano, basse, batterie) d'accompagnements générés automatiquement à partir de cordes.
Disposant à présent d'une grande variété de styles d'accompagnement, son utilisation n'est pas limitée au jazz.

Wikipedia :Impro-Visor est un logiciel pédagogique d'aide à la création et au jeu d'une partition1, spécialisé dans la représentation de solos. Initialement conçu pour le jazz, son utilisation est en fait parfaitement adapté à tous les autres styles de musique2. Il est programmé en Java et donc utilisable sur la plupart des systèmes informatiques.

Présentation

La philosophie de Impro-Visor (contraction, en anglais, de improvisation advisor) est de fournir un outil pour aider les musiciens à construire des solos à partir d'une grille d'accords.

L'outil est totalement gratuit.

Il comprend une base de données harmoniques extrêmement riche (et enrichie en permanence par toute une communauté sur Yahoo!) pour la création, l'enregistrement et l'utilisation de motifs musicaux de quelque longueur ou complexité que ce soit, ainsi que la capacité de générer des motifs musicaux basés sur des grammaires (c'est-à-dire des règles musicales choisies) modifiables par l'utilisateur. Des nouvelles grammaires sont créées à volonté ou distribuées (toujours aussi gratuitement) par des membres chevronnés de la communauté des utilisateurs.

À partir d'une ligne mélodique (qu'on écrit par exemple dans l'éditeur ou qu'on joue au clavier ou qu'on importe depuis un fichier) Impro-Visor peut créer un accompagnement automatique dans de nombreux styles (dont la liste s'allonge d'années en années). Il permet aussi de choisir un style à volonté dans la liste de styles, déclenchant les modifications nécessaires à la ligne mélodique pour qu'elle applique le style choisi (une solution très pratique pour stimuler son inspiration personnelle).

Le logiciel possède aussi une fonction d'apprentissage de style (à partir d'événements MIDI) permettant de développer très rapidement un style personnel bien à soi... ou de travailler sur le style d'un musicien de son choix dont on aura importé une partition MIDI.

Les partitions créées peuvent être exportées au format MIDI mais aussi au très pratique format MusicXML reconnu par la quasi-totalité des logiciels d'édition de partitions musicales (Finale, Sibelius, Pizzicato, Harmony Assistant, Guitar Pro, Capella, PriMus, MuseScore, LilyPond...) et la quasi-totalité des séquenceurs et DAW (Cubase, Logic Pro, Cakewalk Sonar, Rosegarden...).

Les accompagnements et accords produits par Impro-Visor sont évidemment polyphoniques, mais de façon intentionnelle le développeur tient à ce que les solos produits et la ligne mélodique restent monophoniques car il n'est pas question d'en faire un outil de production musicale généraliste (outil "à tout faire") dans le genre de Band In A Box, Impro-Visor étant déclaré résolument "Outil spécialisé dans la génération de solos et d'improvisations" alors que Band in a Box est un outil de production riche et puissant mais plus généraliste.

Impro-Visor peut importer les fichiers d'accords (mais pas les mélodies) depuis Band-In-A-Box en utilisant un petit utilitaire de conversion. En revanche il n'y a aucune possibilité d'exportation directe vers Band-In-The-Box (dont le format de fichier est un format propriétaire), mis à part sous forme de fichier MIDI... ou MusicXML (qui est un format open source) comme avec toutes les applications utilisant le format MusicXML.

Impro-Visor doit être compris comme un logiciel de création de mélodies ou d'improvisations à partir des connaissances musicales de l'utilisateur (qui peuvent être professionnelles ou très rudimentaires) assisté d'excellents outils de validation d'harmonie et de génération de lignes de solos, et non comme un logiciel de reprise d'éléments disparates créés par d'autres programmes. C'est un outil fait pour composer. Donc s'il sait parfaitement exporter au format MusicXML il n'est pas vraiment conçu pour importer, que ce soit dans ce format comme dans tout autre (le penser serait ne pas comprendre correctement à quoi sert Impro-Visor). Toutefois il existe un utilitaire développé par le projet MuseScore qui permet de convertir n'importe quel fichier au format MusicXML (créé par exemple par MuseScore en l'occurrence) dans le format des fichiers de travail d'Impro-Visor, utilitaire conçu spécifiquement pour ce but. C'est très intéressant essentiellement pour importer dans Impro-Visor des lead sheets après leur conversion dans ce format, les lead sheets (très utilisés dans le jazz et désormais de plus en plus dans les autres genres musicaux) étant des fichiers généralement au format MusicXML présentant de manière clairement codifiée les caractéristiques purement musicales d'un morceau (progressions d'accords, mélodies, paroles...). Ce petit convertisseur de format est librement utilisable qu'on soit utilisateur de MuseScore ou pas.

Globalement l'utilisation d'Impro-Visor est extrêmement simple : l'utilisateur entre des suites d'accords par leur nom au-dessus de la portée vide ou en les choisissant dans un tableau qui assiste le débutant ou les importe d'un fichier de lead sheets (voir ci-dessus pour cet aspect importation)... et le logiciel propose des exemples respectant rigoureusement les règles d'harmonie, aidant à faire très rapidement tout le reste (mélodies de solo ou improvisations) en retouchant directement à la souris l'exemple proposé sur les portées de la page. Une méthode extrêmement directe qui permet aussi, si l'outil est ouvert en permanence (en tâche d'arrière-plan il prend très peu de mémoire vive au système d'exploitation) de travailler de façon rapide et immédiate sur des idées qui traversent à longueur de journée l'esprit du musicien ou de les noter "à la volée".

Ce logiciel est un outil de création de progressions d'accords, de développement de lignes mélodiques et de génération de solos d'improvisation tant pour les musiciens débutants ou amateurs que pour les professionnels, mais c'est aussi un outil de choix pour l'enseignement de toute l'harmonie musicale (dans tous les styles). Le but de ce logiciel n'est pas de créer de façon automatique de la musique presse-bouton "sans apprentissage du solfège" mais bien au contraire :

• de créer, à partir des accords entrés, des exemples de partitions d'accompagnement entières respectant scrupuleusement les règles de l'harmonie musicale (et sur lesquels on pourra improviser ou même écrire une mélodie personnelle complète);
• de générer lui-même de courtes mélodies simples ou complexes (au choix) afin de stimuler (ou relancer) l'inspiration du musicien-compositeur voire d'élargir sa pratique des innombrables styles musicaux en choisissant de générer la mélodie sur un style qu'il ne connaît pas ou qu'il désire approfondir. L'outil génère au maximum une cinquantaine de mesures environ pour être raisonnable car le but n'est pas "d'automatiser une musique presse-bouton" mais d'aider le musicien à trouver de l'inspiration pour des solos ou des improvisations, à charge donc pour le musicien de travailler ensuite sur ces mesures générées ou de les étendre, les transformer à volonté, les multiplier sur de nouvelles mesures...;
• de permettre au musicien débutant ou amateur de rendre très vivant l'apprentissage et la pratique du solfège et des règles de l'harmonie musicale tous styles confondus (y compris le classique, les genres de rock, etc.).
• de permettre de travailler collectivement en classe de musique sur des exercices de maîtrise de l'harmonie ou des exercices d'improvisation ou de composition sur un thème (ou un mode ou un style) imposé par le professeur. L'auteur du logiciel, Bob Keller, est d'ailleurs lui-même professeur de musique au Harvey Mudd College (sur le campus de l'Université de Claremont) en plus d'être musicien de jazz.

Impro-Visor gère aussi de façon très souple la création et la sauvegarde de licks (variations de riffs), ce qui permet une très grande richesse dans l'art de l'harmonie, de la progression d'accords, de l'improvisation, et de la composition.

La plupart des connaissances musicales, y compris la génération de motifs musicaux, les bases de données, les partitions, les styles, et d'autres informations, sont représentées sous forme de fichiers texte directement lisibles et modifiables (à condition d'apprendre leur syntaxe), permettant une personnalisation facile.

Avant d'être enregistrées, les partitions créées peuvent bien sûr être jouées dans le logiciel. Impro-Visor utilise soit la banque General MIDI habituelle soit toute autre soundfont GM de son choix (il en existe une excellente, Gervill, livrée avec le logiciel mail il y en a beaucoup d'autres qui sont extraordinaires et gratuites, comme Arachno SoundFont ou Titanic).

Impro-Visor fonctionne avec Java. Mais attention à bien avoir installé Java 32 bits même si Java 64 bits est installé, car l'outil n'est pas compatible avec Java 64 bits.

Description [en]

Impro-Visor (short for “Improvisation Advisor”) is a music notation program designed to help jazz musicians compose and hear solos similar to ones that might be improvised. The objective is to improve understanding of solo construction and tune chord changes. There are other, secondary, things it can do, such as improvise on its own. It has also been used for transcription. Because rhythm-section (e.g. piano, bass, drums) accompaniment is automatically generated from chords, Impro-Visor can be used as a play-along device. Now having a wider array of accompaniment styles, its use is not limited to jazz.

Wikipedia :Impro-Visor is an educational tool for creating and playing a lead sheet, with a particular orientation toward representing jazz solos.

Improvisation Advisor

The philosophy of Impro-Visor is to provide a tool to help musicians construct jazz solos over chord progressions. It includes a database capability for creating, saving, and recalling licks, as well as a lick generation capability based on a user-modifiable grammar. More recent versions of Impro-Visor include auto-generated playback accompaniment in various styles, and a style extraction (from MIDI) capability. Most musical knowledge, including lick generation, database, lead sheets, styles, and other information, is represented as text files, permitting the tool to be customized.

Leadsheet Notation

Impro-Visor saves lead sheets in a textual notation,[1] and lead sheets may be created from that notation as well as by point-and-click. The notation was designed to be friendly to the jazz musician, by resembling directly what appears on the lead sheet staff. For example, the lead sheet fragment to the right, similar to that in article lead sheet, can be created by the following text:

C C7 | F |

c+2 bb2 bb8 a8 f2.

The reading of this text is: Chords C and C7 equally spaced in the first bar, and F in the second bar. A melody of c (the + means an octave above middle C, the 2 means a half-note), bb2, meaning a B-flat half-note, bb8, meaning a B-flat eighth-note, f2., meaning an F dotted half-note. Other meta-data can be supplied, such as for style specification, but is not required.

Tone Categorization

Impro-Visor categorizes tones that can be played over any chord into one of four categories.[2] This serves two purposes: (i) as visual feedback to the user, where each category is rendered as a different color, and (ii) as a basis for lick generation. The categories are:

• Chord tones: tones that are in the chord, and which are thus the most consonant with it (shown as black on the right)
• Color tones: tones that are not in the chord, but which are also consonant with it (shown as green on the right)
• Approach tones: tones that are neither of the above, but which approach one of the above chromatically (shown as blue on the right)
• Other tones: none of the above (shown as red on the right)

The idea is that, aided by visual clues, the musician can learn to appreciate the degree to which a melody will be sonorous over a chord progression prior to hearing it.

Grammatical Lick Generation

Categories of notes discussed above are one of the key ingredients in automating the generation of melodies, which can be used by the musician in constructing solos. The other key ingredient is a context-free grammar having terminal symbols for each of the four categories, along with a few other terminal symbols for convenience. The grammar defines ways in which the melody space can be filled probabilistically by tones of various durations. By associating a probability with each grammar rule, the distribution of generated melodies can be controlled, for example to create melodies that are simple or complex, relatively consonant or dissonant, etc. The user indicates the chord progression, and the grammar drives the melody generation over that progression.

Grammar Learning

Version 4 added a feature for learning a grammar from a corpus of transcribed solos. The learned grammar loosely approximates the playing style of the soloist by creating abstract melodies from the solos, which can be re-instantiated into similar melodies through the grammar. Connections between learned abstract melodic fragments are represented as a Markov chain, which is encoded into the stochastic context-free grammar.

Auto-Accompaniment

Impro-Visor automatically creates accompaniment, such as piano, bass, and drums, from the chord sequence on a leadsheet (a capability similar to, but currently not as full-featured as that of Band-in-a-Box). The style of accompaniment is derived from a set of pattern specifications using a textual notation similar to that for melodies. For example, a ride cymbal pattern common to swing jazz would be notated as

x4 x8 x8 x4 x8 x8

with x4 signifying a quarter-note hit and x8 an eighth-note hit. The swung note aspect, wherein eighth-notes on the beat get approximately twice the value of the beat, is rendered automatically by a numeric swing parameter, such as .67, which indicates that the beat is divided as .67 + .33 = 1. A similar pattern notation is used for chord comping and bassline patterns. In the latter type of pattern, a note category coding scheme similar to that for the grammatical notation is used to provide probabilistic creation of basslines.

Features

Partial List of Features:

☑ Lead sheets and solos can be constructed through either point-and-click or using a plain text editor (one is provided, but any editor can be used).
☑ Optional automatic note coloration shows whether notes are consonant or dissonant with chords and scales.
☑ Chords may also be entered quickly through a "roadmap" editor, which also analyzes chord changes for implied keys and idiomatic progressions ("bricks").
☑ Harmonic note entry option guides the user to select notes that are consonant with harmony. Similarly, transposition options provide chromatic or harmonic transposition.
☑ Solos or solo fragments can be played back immediately on the computer, with automatic rhythm section accompaniment.
☑ Can be used for self-study, classroom, or play-along. Any segment of a leadsheet can be played back in looped mode.
☑ Users can define new accompaniment styles. There is spreadsheet-like Style Editor, and a Style Extractor facility that helps create styles from MIDI performances. .
☑ Solos and heads may be exported as MIDI files, with accompaniment if desired.
☑ Solos and heads may be exported as MusicXML, for import to other popular music notation software.
☑ It is not necessary that the soloist memorize the solos that are created in Impro-Visor. The act of constructing solos is intended to help one get a better understanding of the tune and of solo construction. But one can use some or all of the ideas from pre-constructed solos, as many generations of outstanding players have done.
☑ Impro-Visor also provides a way for the user to create and save licks for later use. Lick creation is helpful in understanding how to construct interesting lines over chord changes.
☑ When used for transcription, Impro-Visor allows easy "mining" of selected licks from a solo for future reference.
☑ Impro-Visor uses menus to help one choose notes, cells, idioms, licks, and quotes for use in constructing a solo.
☑ Musical knowledge about chords, scales, licks, etc. are definable by the user or instructor, in the form of a vocabulary text file. These items are defined in a single key, and Impro-Visor will transpose them to any key.
☑ Impro-Visor includes a powerful lick generation capability. Licks, or entire choruses, can be generated in near-real time just by pressing a button. The generation of licks is controlled by a user-modifiable grammar, so that a range of styles and complexities is possible.
☑ Impro-Visor can learn grammars for a particular style from a corpus of solos.
☑ Impro-Visor saves solos and other lead sheets as free-form text. We call this leadsheet notation. Although a point-and-click interface is provided, users can optionally enter chords and/or melody in this notation with a standard text editor and have them displayed as a lead sheet in Impro-Visor. The documentation tells how to create and interpret the notation. The notation also provides slash-chords and polychords.
☑ Any number of leadsheet windows can be open simultaneously. The user can cut and paste melody and chords from one window to another.
☑ The release of Impro-Visor comes with a few example leadsheets. More resources are available through the Yahoo! users group : http://launch.groups.yahoo.com/group/impro-visor/