Half-Life 2: Episode Two - Le Bottin des Jeux Linux

Half-Life 2: Episode Two

Specifications

Title: Half-Life 2: Episode Two Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Classical ➤ Horror Commercial: ✓
Tags: Shooter; Survival; Horror; Action; Adventure; Puzzle; Aliens; Zombies; Robots; Vehicles; Sci-fi; Physics; Dystopian; Post-apocalyptic; Story Rich; Episodic; Cult Classic; Atmospheric; Controller Demo:
Released: Not Tracking Package Name:
Date: 1900-01-02 Extern Repo:
License: Commercial Deb Repo:
View: First person Package:
Graphic: 3D Binary:
Mechanics: Real Time Source:
Played: Single & Multi PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 13974
Created: 2013-10-05 Updated: 2016-11-16

Summary

[fr]: La suite de Half-Life 2: Episode One, un FPS de science-fiction et jeu d'aventure où l'on retrouve Gordon Freeman (physicien) et Alyx Vance (PNJ, l'une des têtes de pont de la résistance humaine) dans la White Forest - une zone rurale, base de la résistance contre les aliens (les "Combines", mais aussi d'autres créatures), où il doivent délivrer une information cruciale qu'ils ont dérobés dans la Citadelle avant qu'ils n'aient détruit l'édifice. [en]: In Episode Two, you must battle and race against Combine forces as you traverse the White Forest to deliver a crucial information packet stolen from the Citadel to an enclave of fellow resistance scientists.

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Description [fr]

La suite de Half-Life 2: Episode One, un FPS et jeu d'aventure de science fiction, par le studio Valve Corporation.
Il utilise le moteur Source game engine.

Half-Life 2: Episode Two est la suite de Half-Life 2: Episode One, un FPS de science-fiction et jeu d'aventure où l'on retrouve Gordon Freeman (physicien) et Alyx Vance (PNJ, l'une des têtes de pont de la résistance humaine) dans la White Forest - une zone rurale, base de la résistance contre les aliens (les "Combines", mais aussi d'autres créatures), où il doivent délivrer une information cruciale qu'ils ont dérobés dans la Citadelle avant qu'ils n'aient détruit l'édifice.


Half-Life® 2 : Épisode 2 est le deuxième volet de la trilogie primée créée par Valve, dans lequel les joueurs poursuivent la fabuleuse aventure de cette série extrêmement populaire.

Vous y incarnez le Dr Gordon Freeman, aperçu pour la dernière fois aux côtés d'Alyx Vance alors que tous deux fuyaient la Cité 17 pendant l'explosion de la Citadelle à l'issue d'une tempête aux proportions dantesques. Dans l'Épisode 2, vous devez combattre les forces du Cartel lors de votre traversée de White Forest qui doit vous conduire à une enclave de camarades scientifiques résistants à qui vous devez fournir d'importantes informations.

L'épisode 2 élargit le gameplay de Half-Life, primé à maintes reprises, en introduisant de nouvelles armes, de nouveaux véhicules et de nouvelles créatures.


Voir aussi / See also : Black Mesa, Half-Life 1, Half-Life 2, Half-Life 2: Episode One, Half-Life 2: Episode Two,


Wikipedia:

Half-Life 2: Episode Two est un jeu vidéo de tir à la première personne, développé par Valve Corporation et sorti en 2007 sur PC, Xbox 360 et PS3. Il succède à Half-Life 2: Episode One et Half-Life 2.

Histoire

Half-Life 2: Episode Two commence où Half-Life 2: Episode One s'arrête. L'onde de choc de la gigantesque explosion de la Citadelle a fait dérailler le train qu'ont emprunté Gordon Freeman et Alyx Vance pour s'enfuir de Cité 17. Après s'être extraits de la carcasse du train, Alyx et Gordon doivent poursuivre leur chemin à pied pour rejoindre White Forest, la base secrète où se sont regroupés tous les résistants.

Ils parviennent à contacter Eli Vance et Isaac Kleiner qui leur apprennent que les forces terrestres du Cartel sont parvenues à lancer leur appel à l'aide, et à créer un super-portail qui permettra à leurs renforts de les rejoindre depuis leur monde d'origine une fois la taille critique atteinte. Cependant les informations volées à la Citadelle par Alyx peuvent permettre de contrecarrer ces plans car elles contiennent les coordonnées de ce monde d'origine.

Gordon et Alyx doivent donc traverser la campagne de Cité 17 pour atteindre White Forest et apporter les coordonnées à la résistance. Leur chemin passera par des mines et cavernes abandonnées, une vallée infestée de fourmilions, une installation industrielle, une longue route à travers la campagne, une ligne de chemin de fer et plusieurs hameaux abandonnés.

Les chapitres

• Chapitre 1 : Direction White Forest : Après l'explosion du réacteur de la Citadelle, Gordon Freeman et Alyx Vance échouent dans la campagne, près de la carcasse du train qui leur a servi à s'enfuir. Très vite, ils se rendent compte que l'explosion du réacteur a eu pour effet l'ouverture d'un superportail et le début d'un nouvel Ouragan de Portails. Alors qu'ils essaient de rejoindre la base rebelle de White Forest par leurs propres moyens, ils se font surprendre par un Chasseur du Cartel qui blesse grièvement Alyx. Un Vortigaunt arrive à temps pour maintenir Alyx en vie et appeler ses semblables à l'aide. Gordon l'escorte dans les mines pour qu'il ramène Alyx à ses congénères mais ils sont vite séparés. Gordon est contraint de traverser seul une colonie souterraine de fourmilions pour rejoindre le point de rendez-vous convenu avec le Vortigaunt.
• Chapitre 2 : La condition vortelle : Au point de rendez-vous, Gordon retrouve le Vortigaunt en train de soigner Alyx, ainsi que deux rebelles pittoresques, Griggs et Sheckley. Le passage de Freeman dans la colonie a rendu furieux les fourmilions qui attaquent le groupe. Freeman et les deux résistants doivent repousser l'invasion le temps que les autres Vortigaunts arrivent. Une fois arrivés, les Vortigaunts repoussent les attaquants et se mettent au travail, mais il leur faut un extrait larvaire pour pouvoir soigner Alyx. Le sauveur d'Alyx se porte volontaire pour accompagner Gordon au cœur du nid des Fourmilions afin de récupérer l'extrait, farouchement gardé. Après plusieurs batailles, ils remontent finalement au point de rendez-vous avec le précieux extrait alors qu'Alyx est au seuil de la mort. Les Vortigaunts deviennent violets et entament alors une étrange cérémonie curative. Profitant de leur concentration, le G-Man contacte Gordon par télépathie pour lui faire part de quelques révélations et pour demander à Alyx de transmettre un message à son père, Eli Vance : « Préparez vous à des conséquences imprévues ».
• Chapitre 3 : Freeman : Un pont entre les risques : Une fois Alyx soignée, le Vortigaunt propose de l'escorter avec Gordon vers un groupe de résistants qui possèdent une voiture. Le trio quitte les mines et découvrent au loin un exode massif de troupes du Cartel qui se dirigent vers le nord, la direction de White Forest. Des conseillers encore en état d'incubation sont aussi en cours d'évacuation : les choses pressent. Le groupe de résistant a été anéanti mais la voiture est bien là. Gordon et Alyx montent à bord et roulent vers White Forest tandis que le Vortigaunt part rejoindre ses congénères pour traquer les Conseillers.
• Chapitre 4 : Voyage à la place du mort : Sur la route, Gordon et Alyx tentent sans succès de contacter White Forest pour prévenir la résistance de l'attaque imminente du Cartel. Là, ils sont attaqués par plusieurs Chasseurs mais parviennent à les éliminer. Un peu plus loin, ils découvrent un Conseiller en incubation. Alyx et Gordon endommagent le système qui le maintient en vie, mais le monstre s'éveille et utilise ses pouvoirs mentaux pour les réduire à l'impuissance. Alors qu'il s'apprête à les éliminer, le mécanisme explose et le monstre, blessé et effrayé, s'envole à travers le toit. Toujours poursuivi par le Cartel, Alyx et Gordon récupèrent leur voiture et s'enfuient traqués par un hélicoptère. L'hélicoptère endommage la voiture mais Gordon parvient à le détruire.
• Chapitre 5 : L'art de la discrétion : Gordon et Alyx confient leur voiture à un groupe de rebelles. Pendant que les rebelles réparent la voiture, Gordon part détruire un avant-poste du Cartel qui bloque la route. Les rebelles profitent des réparations pour améliorer la voiture en lui ajoutant un radar qui permet de traquer les caches de matériel de la résistance sur la route. Reprenant la route, Gordon et Alyx traversent des hameaux fantômes envahis de zombis et échappent à une embuscade du Cartel avant d'atteindre enfin White Forest.
• Chapitre 6 : L'ennemi commun : White Forest se révèle être une ancienne base de lancement de missiles nucléaires. Sur place, Gordon et Alyx retrouvent Chien, Eli Vance et Isaac Kleiner et Gordon fait la connaissance d'un autre rescapé de Black Mesa, le très acariâtre docteur Arne Magnusson. Une alarme se met à retentir, le Cartel est parvenu à forcer les portes du silo. Magnusson charge Gordon de repousser le Cartel en verrouillant les portes d'accès du silo. Après ce combat, Isaac Kleiner parvient à décoder le message envoyé précédemment par Judith Mossman et découvre des images du Borealis, un navire qui avait disparu de sa cale lors d'expériences menées par une agence rivale de Black Mesa, Aperture Science. Le docteur Mossman semble avoir disparu en recherchant ce navire, visiblement en zone polaire, or elle connaît de nombreux secrets de la résistance. Eli Vance est atterré par ces révélations et plus encore quand Alyx, brièvement dans un état second, lui relaye le message du G-Man. Il révèle à Gordon que le G-Man lui avait donné le même avertissement avant la catastrophe de Black Mesa, et promet d'autres explications lorsque Magnusson les interrompt. Le Cartel prépare un nouvel assaut, massif et imminent, or un seul Strider suffirait à détruire la fusée. Pour repousser l'attaque, Magnusson a inventé une bombe adhésive qui permet de faire exploser les Striders rapidement. Gordon reprend place dans la voiture, dont le radar permet dorénavant de localiser les ennemis, et se prépare à défendre la vallée avec les autres résistants. Après un long siège, Gordon repousse finalement les vagues successives de Striders.
• Chapitre 7 : T moins un : Alyx félicite Gordon et lui apprend qu'elle a affrété un vieil hélicoptère dans lequel tous deux partiront à la recherche de Judith Mossman sitôt le superportail neutralisé. Alyx et Gordon rejoignent Isaac Kleiner et Eli Vance dans la salle de contrôle pour le lancement de la fusée. Une fois en orbite, la fusée fonctionne parfaitement et éteint le superportail. Eli Vance prend brièvement Gordon à part, lui exprime une fierté quasiment paternelle, et l'enjoint, s'il parvient à trouver le Boréalis, de détruire sa cargaison. Contrairement à Kleiner, le docteur Vance est en effet persuadé que les recherches d'Aperture Science étaient aussi dangereuses que celles de Black Mesa, et qu'une telle puissance ne doit jamais plus être utilisée, même contre le Cartel. Eli, Gordon et Alyx se dirigent vers le hangar de l'hélicoptère et, alors que Gordon et Alyx s'apprêtent à faire leurs adieux à Eli, deux conseillers font irruption par le toit et les neutralisent tous. Eli est tué mais Alyx et Gordon sont sauvés in extremis par Chien qui met les Conseillers en fuite. Alyx s'effondre devant le corps inanimé de son père.

Système de jeu

Avec Half-Life 2: Episode Two est venu le Source Engine 3, version avancée du Source Engine classique, ajoutant ainsi de meilleurs graphismes et plus d'options (comme un flou de mouvement). Avec cet épisode est aussi venu le système de succès, tiré de la Xbox 360.

Suite

Valve avait prévu que les épisodes sortiraient tous les six mois. Et que les épisodes de Half-Life 2 constitueraient une trilogie. Bien qu'au départ, un autre jeu était prévu : un quatrième épisode intitulé Return to Ravenholm aurait été envisagé et développé par Arkane Studios. Cependant, il s'agissait d'un spin-off de l'épisode deux d'Half-Life 2 et non d'une suite.

Dans l'ordre canonique, Half-Life 2 est suivit d'une trilogie de jeux dont le dernier épisode était censé sortir pour noël 2007. Le troisième épisode n'est toujours pas sorti en 2016 et est considéré comme un vaporware. Valve cessa bien vite de donner des informations officielles, même si Gabe Newell est très fréquemment interrogé sur le devenir de la franchise et que toute fuite est guettée par la communauté de fans. La suite n'est toujours officiellement pas définie, si c'est l'épisode 3 d'Half-Life 2 ou simplement Half-Life 3, certains experts s'interrogent même sur la pertinence de faire une suite après un aussi long hiatus, bien que l'épisode 2 s'achève sur un cliffhanger.

Description [en]

Half-Life® 2: Episode Two is the second in a trilogy of new games created by Valve that extends the award-winning and best-selling Half-Life® adventure.

As Dr. Gordon Freeman, you were last seen exiting City 17 with Alyx Vance as the Citadel erupted amidst a storm of unknown proportions. In Episode Two, you must battle and race against Combine forces as you traverse the White Forest to deliver a crucial information packet stolen from the Citadel to an enclave of fellow resistance scientists.

Episode Two extends the award-winning Half-Life gameplay with unique weapons, vehicles, and newly-spawned creatures.


Wikipedia:

Half-Life 2: Episode Two is a first-person shooter video game, the second episode in a series of sequels to the 2004 Half-Life 2. It was developed by Valve Corporation in tandem with Episode One, the first game in the series, and released in 2007 via Valve's Steam content distribution platform. The episode was released both separately and as a part of a bundled package, The Orange Box.

Episode Two gameplay consists of expansive environments, travel and reduced linear play, continuing Valve's policy of orienting each episode around a particular theme or set of technologies. Following the closing events of Episode One, it sees Gordon Freeman and the series' other major characters moving away from City 17 to the surrounding countryside.

The retail version was released on October 10, 2007, in North America and Russia for Windows and Microsoft's Xbox 360 after repeated delays. The version for the PlayStation 3 was to be released "around two or three weeks later," as it was produced separately at the Electronic Arts UK studio, according to Valve marketing director Doug Lombardi. This version was further delayed. For the rest of the world, the release date was October 18. The Steam version was released worldwide on October 10, 2007.

Gameplay

As with its predecessors, the game is played in the first person as series protagonist Gordon Freeman against transhuman troops, known as the Combine, and other hostile alien creatures. Levels are linear but add a more open environment, consisting of puzzles and first-person shooter game-play. Sequences involving vehicles are interspersed throughout the game, breaking up moments of combat.

One of the focal points of Episode Two was meant to be increased use of vehicles in open areas. However, the game retains its original linear style until the final battle. Episode Two has more puzzles than Episode One, including the biggest physical puzzle yet in the series—a damaged unstable bridge. The game features numerous "achievements" (similar to PlayStation 3's Trophies and Xbox Live's Achievements) for carrying out certain tasks. Some are essential to game progress, such as helping fight off an antlion invasion, or defeating the first Hunters. Others are optional tricks or feats the player can perform, such as killing a Combine soldier with their own grenade or running down a certain number of enemies with the car.

Enemies

Episode Two featured a new Hunter enemy, which had just been seen briefly in a recorded message in Episode One. The Hunter serves as one of the most dangerous enemies within the game and as means of emotional development for Alyx Vance. The Hunter is a powerful and resilient enemy which players must often run from while seeking a means to fight back; Episode Two's environments are designed with this in mind.

An interview in the August 2006 issue of PC Gamer magazine revealed that the Hunter stands 8 feet (2.4 m) tall. Erik Johnson, the game's project lead, states that the Hunters are "big and impressive, but they can go anywhere the player can go," as the player can encounter them both indoors and outdoors. Ted Backman, senior artist for Valve, talks about how the Hunter can express emotions, being a somewhat non-human character. "We want the Hunter to be able to express nervousness or aggression, whether it's aggressive, hurt, or mad." Hunters are very aggressive and they tend to operate in packs, but can also be found supporting other Combine troops. Late in the game, they can be found escorting Striders, using their flechette guns to protect the Striders that the player is trying to attack.

Hunters primarily attack the player by bracing themselves and firing bursts from their flechette cannon. Four flechettes can vaporize an ordinary human soldier. If they do not strike a living target, the flechette charge up for several seconds and then explode, dealing minor damage to everything nearby. Hunters may also conduct a charging attack or strike with their legs if the player gets too close. Hunters are vulnerable to all weapons, but to compensate, are still quite resilient, making explosives and the pulse rifle's charged energy ball the most attractive options. Objects thrown with the gravity gun are also effective, especially if the player catches some of their flechettes with the object before hurling it (one of the in-game Achievements). In outdoor environments, they can be run over with a vehicle.

Two new forms of antlion appear in the game. The first is the glow-in-the-dark antlion grub, a harmless, worm-like creature which functions as a minor health pickup and a light source. Killing all 333 of these earns an Achievement. The second is the worker antlion (or 'acidlion') whose body produces a powerful and poisonous acid. In addition to a ranged acid spit attack, they also explode when killed, launching acid around them in a short radius, making them dangerous close-combat opponents. Although they are thematically similar to the bullsquids of the original Half-Life, they are functionally closer to the poison headcrab— as an enemy that the player will instinctively prioritize as a target. A new antlion guardian, which has glow-in-the-dark features, was also added. This "Guardian" hunts and attacks Gordon Freeman as the player endeavors to take the larval extract the Guardian protects. The vortigaunt that accompanies the player forbids him from harming the guardian, fearing the extract will be ruined if he does. The player must therefore accomplish his goal while being harried by a creature he cannot eliminate, though the player is eventually given the chance to kill it.

Weapons

Episode Two features no new additions to Gordon Freeman's inventory, but introduces a new form of Gravity Gun 'ammunition', the 'Magnusson Device', named after the egotistical head of the White Forest base rocket project, Dr. Magnusson. Prior to the game's release, this weapon had been referred to as the 'Strider Buster'. The item is useless on its own—it must be deployed via the gravity gun. Level designer Dario Casali describes it as a 'sticky bomb that you fire at a Strider's underbelly that will draw power from the Strider's internal power source.' In-game, the device will stick so long as it contacts the Strider's body, and will instantly destroy it when fired upon with any other of the player's weapons. However, Hunter escorts will prioritize them as targets, either destroying them in the player's grasp or shooting already-attached ones off.

Valve's developers said new weapons were not a priority. The gravity gun was the direction of innovation they were most interested in, and objects like saw blades and flares were more interesting additions to the game. This policy was implemented with the Magnusson Device and more varied Gravity Gun 'ammunition' such as logs and half-height butane tanks, which are easier to aim than full-size fuel drums.

Vehicles

Large sections of the game feature a car which resembles a gutted-and-rebuilt 1969 Dodge Charger. It appears to have been tuned for performance. A radar system is installed later in the game, allowing the player to locate Rebel supply caches. In the final battle, a rear-mounted storage rack for Magnusson Devices is added and the radar is adjusted to track enemies and Magnusson Device dispensers. A homing unit is also installed so the player can quickly locate the car in the chaos of the final battle via a readout in the Hazardous Environment suit.

Synopsis

Setting

In contrast to Episode One's entirely urban setting, Episode Two sets the action in rural areas, villages, forests, as well as mining facilities and mountain caves. The exact location remains vague, with signs in Russian still hinting at a Eastern European setting, although gas pumps with the prices displayed in Swedish have added to the confusion. The gameplay is in parts, and, to an extent less geographically linear than in the previous games, with the climactic fight in particular taking place across an entire map rather than in an enclosed arena.

Plot

Continuing the plot of Half-Life 2 and Episode One, Episode Two consists of seven chapters telling the story of Gordon Freeman and Alyx Vance's journey to a large Lambda Resistance base called White Forest. The Combine's Earth occupation forces have used the destruction of the Citadel to begin opening a massive super portal which, if allowed to reach critical size, would allow the Combine to call in reinforcements from their homeworld and destroy the Resistance. However, as explained by Dr. Kleiner's broadcast in Episode One, it has also caused a communications blackout, leaving the Combine isolated and disorganized in the meantime. In addition, Combine Advisors, some of them still unhatched from their pods, are scattered about the region after evacuating the Citadel. A crucial part of the plot is the Combine's message home, which was copied by Alyx and Gordon before making their escape, that the Combine sacrificed the Citadel to send. It contains data on the Combine portal code, which the Resistance can use to collapse the portal before it forms completely.

After Gordon and Alyx climb out of the wreckage of the train they used to escape City 17, they proceed away from the former city on foot. At an old transmission station, the duo temporarily establish communication with Dr. Kleiner and Eli Vance, who are currently at White Forest. After an update of events at the now-destroyed Citadel, as well discovering the importance of the transmission packet copy that Alyx had made, they are cut off as Combine sweep the area, forcing them to move. At an abandoned mine, Alyx is critically wounded by a Hunter. A vortigaunt discovers them, and leads them to an underground Resistance shelter. The vortigaunts there have the power to heal Alyx; however, Gordon must first venture into the nearby antlion colony to recover the larval extract necessary for the healing procedure.

Gordon retrieves the extract and the vortigaunts begin to heal Alyx. While they are distracted, the G-Man is able to contact Gordon for the first time since the start of Episode One. He hints at Alyx's importance to his own long-term plans, revealing that he saved Alyx's life at Black Mesa despite objections from an unspecified third party. The G-Man then instructs an unconscious Alyx to tell her father to "prepare for unforeseen consequences."

After Alyx has recovered, she and Gordon proceed to White Forest. They arrive before a convoy of Combine troops, despite being slowed by multiple ambushes, road blocks, and a near-death encounter with an Advisor. There, Alyx and Gordon are reunited with D0g, Dr. Kleiner, and Eli Vance. The player is also formally introduced to Dr. Arne Magnusson, another former Black Mesa scientist who is egotistical, verbose, and authoritarian. The team of scientists are preparing a rocket, which they plan to use in conjunction with the Combine portal code and the satellite array launched by Gordon in Half-Life, to close the Combine superportal.

After Gordon fends off an initial Combine attack on the base, Alyx gives Dr. Kleiner the message from Judith Mossman which she recovered at the Citadel in Episode One. It contains footage and the current coordinates of the Borealis, an Aperture Science research vessel which, as Kleiner explains, one day suddenly vanished into thin air along with part of the surrounding drydock. Although it is not explained what technology the ship contains, Kleiner insists that it should be used to aid the Resistance effort, while Eli counters that it is impossible to control and must be destroyed. Regardless, they agree that Alyx and Gordon will travel to the Borealis and attempt to find Mossman. Alyx then unconsciously delivers the G-Man's message to her father, who is physically shaken. After having Alyx leave temporarily, Eli reveals to Gordon that it was the G-Man, whom he refers to as "our mutual friend," who provided Black Mesa with the test sample that caused the "resonance cascade" (the Black Mesa incident) in Half-Life, and whispered that same strange warning to him just as Gordon entered the test chamber. He promises to further discuss this with Gordon after the superportal is closed.

While the rocket is being prepared, White Forest comes under attack by a dozen Striders escorted by Hunters. Gordon engages and destroys them using experimental explosive charges created by Magnusson. The rocket is successfully launched and the super portal is closed, isolating Combine forces on Earth from their homeworld. Alyx and Gordon then prepare to leave for the Borealis, at which point Eli again warns Gordon about the ship's "cargo". The three of them head into a hangar, intending to board an old helicopter which Alyx has restored. However, a pair of Advisors burst into the hangar and restrain them. Alyx and Gordon watch helplessly as Eli is killed by one of the Advisors, but as the second Advisor prepares to kill Alyx, D0g bursts in through the roof and attacks it, causing both Advisors to flee. The game fades out slowly as Alyx, sobbing, clutches her father's body.