HHexen - Le Bottin des Jeux Linux

HHexen

Specifications

Title: HHexen Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ Doom 1&2, Hexen 1, Heretic, Strife Commercial:
Tags: 3D engine; id Tech 1 engine; Hexen; Shooter Demo:
Released: Latest : 1.6.3 / Dev : R608 Package Name:
Date: 2016-10-10 Extern Repo:
License: Code : GPL v2 / Artwork : Abandonware Deb Repo:
View: First person Package:
Graphic: 3D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 11419
Created: 2010-08-20 Updated: 2017-09-17

Summary

[fr]: Un moteur de jeu compatible avec le jeu Hexen 1 (dénommé HeXen: Beyond Heretic), ainsi qu'avec sa version shareware. Il est décliné en 3 versions : OpenGL, SDL et SVGA. Hexen est un un FPS médiéval fantastique (succédant à Doom et Heretic) dans lequel le joueur incarne au choix un guerrier, un prêtre ou un magicien avec pour chacun de ces personnages, des armes et possibilités adaptées. [en]: Hacked Hexen is a Linux port of Raven Game's old shooter, Hexen. This is a new release of Dan Olson's excellent Hacked Hexen, by the authors of Hammer of Thyrion (Hexen II). We're applying fixes, adding a few features, and ensuring it runs on most *nix operating systems. Those without the full retail version of Hexen can still play the demo.

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :

Links

Website & videos
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Commercial : (see "HeXen: Beyond Heretic (Hexen 1)")
Resources
• Wadfile patch & Shareware wad: [Sourceforge (Wadfile patch & Shareware wad)]
Technical informations
[Open Hub]

Social
Devs (Dan Olson [en]) : [Site] [Forums] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (The Hammer of Thyrion Team [en]) : [Site] [Forums] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Hexen) [fr] [en]]
[The Linux Game Tome]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un moteur compatible avec le jeu Hexen (de Raven software), par Dan Olson (également auteur du moteur Hammer of Thyrion pour Hexen II), maintenu par l'équipe du projet The Hammer of Thyrion.

HHexen (pour Hacked Hexen) est un moteur de jeu compatible avec le jeu Hexen 1 (dénommé HeXen: Beyond Heretic), ainsi qu'avec sa version shareware.
Il est décliné en 3 versions : OpenGL, SDL et SVGA. Hexen est un un FPS médiéval fantastique (succédant à Doom et Heretic) dans lequel le joueur incarne au choix un guerrier, un prêtre ou un magicien avec pour chacun de ces personnages, des armes et possibilités adaptées.

Ressources et documentations disponibles : voir la fiche "Ressources - Doom 1&2, Heretic, Hexen 1, Strife"

Voir aussi / See also (Hexen 1 & 2) : HeXen: Beyond Heretic (Hexen 1), Hexen II, Hexen II: Hammer of Thyrion (moteur Hexen 2), heXen:Edge of Chaos (remake d'Hexen), HHexen (moteur Hexen 1), Ziggurat (inspiré d'Heretic / Hexen), (et la plupart des moteurs de Doom supportent aussi Hexen 1),


Hacked Hexen est un port Linux de l'ancien shooter de Raven software, Hexen.

Il s'agit d'une nouvelle version de l'excellent Hacked Hexen de Dan Olson, par les auteurs de Hammer of Thyrion (Hexen II).
Nous appliquons des corrections, ajoutons quelques fonctionnalités et nous assurons qu'il fonctionne sur la plupart des systèmes d'exploitation * nix.

Description [en]

Hacked Hexen is a Linux port of Raven Game's old shooter, Hexen.

This is a new release of Dan Olson's excellent Hacked Hexen, by the authors of Hammer of Thyrion (Hexen II).
We're applying fixes, adding a few features, and ensuring it runs on most *nix operating systems.


Prereqs

There exist several versions of the hexen.wad file:

1.0 wads:
b2543a03521365261d0a0f74d5dd90f0 hexen.wad (20,128,392 bytes)
1077432e2690d390c256ac908b5f4efa hexdd.wad ( 4,429,700 bytes)

1.1 wads:
abb033caf81e26f12a2103e1fa25453f hexen.wad (20,083,672 bytes)
b68140a796f6fd7f3a5d3226a32b93be hexen.wad (21,078,584 bytes -- Mac version)
78d5898e99e220e4de64edaa0e479593 hexdd.wad ( 4,440,584 bytes)

Demo wad 1.0 (from PC shareware hexndemo.zip):
876a5a44c7b68f04b3bb9bc7a5bd69d6 hexen.wad (10,644,136 bytes)

Demo wad 1.1 (from Macintosh shareware MacHexenDemo.hqx):
925f9f5000e17dc84b0a6a3bed3a6f31 hexen.wad (13,596,228 bytes)

We've done our best to support the old 1.0 wad files, but we strongly suggest that you patch your wads to version 1.1 to avoid possible issues. If for some reason patching is not an option and you run into problems, compile hhexen to specifically use version 1.0 hexen.wad: ./configure --enable-oldwad

Saved games and recorded demos from different wad versions are not compatible.

Those without the full retail version of Hexen can still play the demo. The newest demo wad (a 4 level version from the MacHexen shareware) can be downloaded from our downloads page. The PC shareware demo is older, and not recommended: if you specifically want to use it, we suggest recompiling hhexen with the --enable-oldwad option.

Features

Major changes in HHexen-1.6 since previous version HHexen-1.5:

☑ Fixed a rare menu related crash.
☑ Worked around audio corruption with the sdlmixer driver when SDL_mixer tried looping the background music.
☑ Fixed interoperability of games saved on little and big endian machines: the fix may break games saved on big endian machines using hhexen-1.5.x, the saves from little endian machines are fully compatible.
☑ Added -waddir as a new command line option.
☑ Made sdlmixer driver to search the game's shared data path for external music files.
☑ New configuration options for more flexibility especially for packagers.
☑ Other usual bug-fixes.

Major changes in HHexen-1.4/1.5 since Dan Olson's original HHexen-1.3:

☑ OpenGL intermission and finale screens fixed
☑ OpenGL screenshots (now bound to F12 and enabled by default)
☑ Transparent automap
☑ Support for big endian and 64 bit machines
☑ Fixed FreeBSD support
☑ Fixed ARM support
☑ Various hacks/fixes for the proper handling of different 1.0 and 1.1 wad file versions
☑ Added SDL audio driver: it is the default audio driver.
☑ Added SDL_mixer audio driver with midi playback support
☑ Added support for external music files (ogg, mp3, midi) using the SDL_mixer audio driver.
☑ OpenGL is the default configuration now
☑ Game saves/loads work properly
☑ Controls-setup menu works properly with more complete support for punctuation keys
☑ Many GCC/C/portability bug-fixes, support for newest gcc versions
☑ Incomplete assassin class is now disabled by default
☑ Other usual bug-fixes.

Installation [fr]

INSTALLATION :
• Source, binaires et données (quelques tableaux Shareware) sont disponibles sur le site et sur le site Doomworld (lien ci-dessus).
• Bande son améliorée : lien "sycraft.org (Hexen Soundtrack)" (renommez son répertoire Music en music et copiez-le dans celui du jeu).
• La version OpenGL offre un écran plus grand (le plein écran ne change rien en SDL).

Récupérez HEXEN.WAD de la version abandonware (voir ci-avant)
renommez-le en hexen.wad
patchez-le (patch+doc sur SourceForge : lien "Sourceforge (wadfile patch)" ci-dessus) avec xdelta (en dépôt) et copiez-le dans le répertoire principal.

LANCEMENT DU JEU :
Pour obtenir un affichage en plein écran en 1792x1344, lancez en console dans le répertoire du jeu :
$ ./hhexen-gl -width 1792 -heigh 1344 -f

TOUCHES / CONTROLS :
Alt+ENTREE : plein écran,
Ctrl : tir,
ESPACE : Ouverture de portes.