GtkRadiant - Le Bottin des Jeux Linux

GtkRadiant

Specifications

Title: GtkRadiant Type: Tool
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ Doom 3 Commercial:
Tags: Development; Content Creation; Level Editor; Cross-platform; id Tech 2 engine; id Tech 3 engine; id Tech 4 engine; Doom; Quake; FPS Demo:
Released: Latest : 1.6.5 / Dev : A92bb7b Package Name:
Date: 2018-12-10 Extern Repo:
License: BSD, GPL, LGPL Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 3D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 14899
Created: 2015-12-13 Updated: 2019-04-22

Summary

[fr]: Un éditeur de niveaux (cartes) libre et multi-plateforme pour les moteurs id Tech (Quake 1 à 4, DarkPlaces, Doom 3, Unvanquished, Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory, Tremulous, Warsow, Xonotic, ...). L'objectif des développeurs est de fournir une implémentation de référence fiable et familière, dans laquelle les concepteurs de niveaux se retrouveront, et une base solide pour des forks du projet (voir DarkRadiant, NetRadiant). Les développeurs souhaitent aussi soutenir quelques projets offrant un solide retour des joueurs et mappeurs. [en]: A free/libre and cross-platform level editor for Id Tech engines (Quake 1 to 4, DarkPlaces, Doom 3, Unvanquished, Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory, Tremulous, Warsow, Xonotic, ...). The goal of the developers is to provide a reliable and familiar reference implementation, in which level designers will find themselves, and a solid foundation for project forks (see DarkRadiant, NetRadiant). The developers also want to support some projects offering a strong feedback of players and mappers.

Videos

Quelques exemples / Some examples (Showcase) :


How To utilisateur / User How To :

Links

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Commercial : [Support their work (Donate)]

Resources
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Technical informations
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Social
Devs (GtkRadiant Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Timothée Besset [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [Facebook] [YouTube] [LinkedIn] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (GtkRadiant) [fr] [en] [de]]
[Wikipedia (id Tech) [fr] [en] [de]]
[JeuxLinux [fr]]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[QuakeWiki(20130826)]

Description [fr]

Un éditeur de niveaux pour les moteurs id Tech d'id Software, par la GtkRadiant Team.

GtkRadiant est un éditeur de niveaux (cartes) libre et multi-plateforme pour les moteurs id Tech (Quake 1 à 4, DarkPlaces, Doom 3, Unvanquished, Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory, Tremulous, Warsow, Xonotic, ...). L'objectif des développeurs est de fournir une implémentation de référence fiable et familière, dans laquelle les concepteurs de niveaux se retrouveront, et une base solide pour des forks du projet (voir DarkRadiant, NetRadiant). Les développeurs souhaitent aussi soutenir quelques projets offrant un solide retour des joueurs et mappeurs.

Voir aussi (éditeurs de niveaux dérivés de GtkRadiant) : DarkRadiant, GtkRadiant, NetRadiant,
Crédit image (lien ci-dessus) : QuakeWiki


L'éditeur open source multi-plateforme pour les jeux id Tech.

GtkRadiant est la chaîne officielle d'outils de conception de niveau pour les jeux utilisant les moteurs id Tech d'id Software. Elle est gérée par une communauté de volontaires.
Elle est livrée avec des compilateurs de cartes et des outils de création de données.
GtkRadiant est propulsé par le projet GTK+ et publié sous une licence GPL.

Son objectif

• Stabilité vis-à-vis des nouveaux développements :

Ce projet vise à fournir une implémentation de référence fiable de GtkRadiant. Nous voulons que les concepteurs de niveaux accèdent à ce site et téléchargent la dernière version avec l’assurance qu’ils disposeront d’un outil stable et familier. Nous pouvons unifier certaines des fonctionnalités 1.4 et 1.5 et en modifier certains aspects, mais nous n’envisageons pas d’écrire de nouveaux systèmes majeurs.

• Un petit sous-ensemble de jeux correctement supportés :

Afin de publier des versions au niveau de qualité que nous visons, nous avons besoin d'utilisateurs actifs pour donner leur avis et de programmeurs connaissant le jeu en particulier. Nous soutiendrons uniquement les jeux répondant à ces critères. Nous envisagerons de prendre en charge les nouveaux jeux «en fonction des besoins» si nous avons des mappeurs pour les jeux intéressés par les tests et des programmeurs intéressés pour les aider.

• Support du développement de fonctionnalités plus avancées et de forks :

Certaines équipes font des choses assez avancées basées sur idTech3. Ils ont des besoins spécifiques et avancés que la version principale de GtkRadiant ne satisfera pas. Nous mettons donc tout le code sur github où il peut facilement être forké et modifié.

• Mise à disposition d'archives de certaines des versions les plus anciennes de GtkRadiant :

Nous reconnaissons que certains concepteurs préféreront toujours les versions de GtkRadiant 1.4 et 1.5 auxquelles ils sont habitués. Nous garderons ces anciennes versions sur ce site si vous en avez besoin.

-TTimo

Jeux supportés

GtkRadiant fournit le support d'édition de niveau pour Quake, Quake2, Quake III Arena, QuakeLive, Quetoo, Return to Castle Wolfenstein, Star Trek Voyager: Elite Force, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, Unvanquished, Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory.



Wikipedia :

GtkRadiant est un éditeur de maps. Ce logiciel permet de réaliser facilement des cartes pour des jeux vidéo, on parle alors de level design.

Développé à la base par id software et Loki Software, le code source du logiciel a ensuite été diffusé sous la GNU GPL le 19 février 2006. Le développement est ensuite devenu communautaire.

GtkRadiant trouve ses origines sur l'éditeur Q3Radiant, permettant de réaliser des niveaux pour le jeu Quake 3: Arena. Il a été modifié par Robert Duffy, programmeur pour ID software, il a notamment ajouté le principe de l'éditeur multi-moteurs, permettant de réaliser des niveaux pour plusieurs jeux ainsi que l'utilisation de la bibliothèque GTK+, facilitant le portage de l'application sur d'autres systèmes d'exploitation.

Actuellement, l'éditeur est disponible pour Linux, Mac OS X et Windows.

Utilisation

Voici une liste de jeux "officiellement" supportés par GtkRadiant :

• DarkPlaces (ce qui inclut ses dérivés)
• Doom 3 (en utilisant le compilateur intégré à Doom 3)
• Half-Life
• Heretic II
• Jedi Knight II: Jedi Outcast
• Jedi Knight: Jedi Academy
• Nexuiz
• Prey (en utilisant le compilateur intégré à Prey)
• Quake
• Quake II
• Quake III Arena (et ses dérivés tel que Urban Terror, Open Arena)
• Quake 4
• Return To Castle Wolfenstein
• Soldier of Fortune II: Double Helix
• Star Trek Voyager: Elite Force
• Tremulous
• UFO: Alien Invasion
• Urban Terror
• Wolfenstein: Enemy Territory
• Warsow
• Xonotic
• GunZ: The Duel

Supporte aussi non officiellement :

• Call of Duty
• Medal of Honor : Débarquement allié (Medal of Honor: Allied Assault)
• Neverball
• The Transfusion Project


Historique des versions

Après plusieurs années de développement, la version 1.5 de GtkRadiant est venue remplacer la 1.4 à la fin du mois d'Avril 2007.
Cette mise à jour ajoute de nombreuses modifications importantes, au niveau du logiciel lui-même, mais aussi avec plusieurs nouveaux jeux officiellement supportés.
Le logiciel est alors considéré comme stable et devrait remplacer petit à petit la version 1.4.

ZeroRadiant

ZeroRadiant était une version de développement maintenue par id Software grâce à des volontaires afin de prendre en charge de nouveaux projets internes. ZeroRadiant est devenu la version 1.6 de GtkRadiant.

Modification

Depuis sa libération, il existe des versions modifiées de GtkRadiant.

DarkRadiant

DarkRadiant est développé par l'équipe de développement du mod The Dark Mod, un genre de Dark Project : La Guilde des voleurs sur le moteur de Doom 3. À l'origine développé pour le mod, elle permet aussi de mapper pour Doom 3 en général.

NetRadiant

Il s'agit d'une modification de GtkRadiant 1.5.0 initiée alors que le projet GTKRadiant stagnait. NetRadiant prend en charge quelques jeux dont Warsow, Nexuiz/Xonotic ou Unvanquished.

Description [en]

The open source, cross platform level editor for id Tech games.

GtkRadiant is the official level design toolchain for games powered by id Tech engines from id Software, and is maintained by a community of volunteers.
It comes with some map compilers and data authoring tools.
GtkRadiant is powered by the GTK+ Project and released under a GPL license.

Mission Statement

• Stability over new development:

This project is about providing a reliable reference implementation of GtkRadiant. We want level designers to come to this site and download the latest build with the assurance that they will get a stable and familiar tool to work with. We may unify some of the 1.4 and 1.5 features and tweak some aspects of the functionality, but we are not planning to write major new systems.

• A small subset of well supported games:

In order to release builds at the quality level we aim for, we need active users giving feedback, and programmers with knowledge on the specific game. We will only support the games that meet those criterions. We will consider support for new games 'as needed' if we have mappers for those games interested in testing and programmers interested in helping.

• Support more advanced feature development and forks:

Some teams out there do some pretty advanced stuff based on idTech3. They have specific, advanced needs that the main release of GtkRadiant isn't going to meet. So we are putting all the code on github where it can easily be forked and modified.

• Provide an archive of some of the older releases of GtkRadiant:

We recognize that some designers will still prefer the GtkRadiant 1.4 and 1.5 releases they are used to. We will keep those old builds around on this website if you need them.

-TTimo

Supported games

GtkRadiant provides level editing support for Quake, Quake2, Quake III Arena, QuakeLive, Quetoo, Return to Castle Wolfenstein, Star Trek Voyager: Elite Force, Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy, Unvanquished, Urban Terror, Wolfenstein: Enemy Territory.


Wikipedia:

GtkRadiant is a level design program developed by id Software and Loki Software. It is used to create maps for a number of video games. It is maintained by id Software together with a number of volunteers.

History

GtkRadiant's roots lie in id Software's in-house tools. Some of the early UI design decisions influencing it could be seen in QuakeEd, the original Quake mapping tool for NeXTSTEP. The first direct code ancestor however was QE4, the in-house Quake II level editor id Software used to build Quake II levels and later made available with the Quake II SDK. Robert Duffy used the released QE4 source code to develop QERadiant which became a very popular editor. id Software took the code in-house again to develop Q3Radiant, the Quake III Arena level design tool. All these tools were Windows-only applications.

GtkRadiant was released in 2001 as a modification of Q3Radiant introducing two major changes: It used the GTK+ toolkit so that it could also support Linux and Mac OS X, and it was also game engine-independent, with functionality for new games added as game packs. Timothee Besset, who became responsible for the id Software's post Quake III Linux ports and much of the network programming, was hired to maintain the game editor.

GtkRadiant is free software distributed under GNU General Public License. For a long time, the application source code was publicly available from id Software's Subversion repository, and it was in a dual license where new code was under GPL-compatible free software licenses and the core Q3Radiant code was under id Software's proprietary license, primarily because it used parts of Quake III Arena code. This dual-license system made development difficult, and inhibited use of the editor in commercial projects. On August 19, 2005, Quake III Arena source code was released along with the Q3Radiant source code. The license for both the GtkRadiant editor and toolset (notably Q3Map2, the BSP compiler) was changed in February 2006, and publicly released under the GPL on February 17.

DarkRadiant

There is one prominent fork; DarkRadiant, which is specifically optimised for id Tech 4 engine. It was originally created for the needs of a Doom 3 mod called The Dark Mod.

ZeroRadiant

ZeroRadiant (or GTKRadiant 1.6.0) is an upcoming version of the GTKRadiant level editor based upon the 1.4.0 architecture and design. It is currently in development for new id Games projects. It will be used to create maps for a number of computer games. It is maintained by id Software together with a number of volunteers.

Supported games

Top-level game packs that are maintained in the GtkRadiant Subversion server exist for the following games [1]. Generally, this includes support for all expansions and modifications as well.

• CodeRED: Alien Arena- Uses a specialized version called AARadiant.
• DarkPlaces
• Doom 3- A Windows-only variant called D3Radiant (based on Q3Radiant, not GtkRadiant) is integrated into Doom 3. GtkRadiant 1.5.x can be used to make Doom 3 maps in Linux, by utilizing Doom 3's integrated map compiler in conjunction.
• Half-Life
• Heretic II
• Nexuiz
• Xonotic
• Prey
• Quake
• Quake II
• Quake III Arena
• Quake Live
• Quake 4- Being based on the Doom 3 engine, it also uses a version of D3Radiant internally, called Q4Radiant. However, GtkRadiant 1.5 can still be used to create maps on Linux.
• Return To Castle Wolfenstein
• Wolfenstein: Enemy Territory
• Soldier of Fortune II: Double Helix
• Star Trek: Voyager Elite Force
• Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast
• Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy
• Tremulous
• UFO: Alien Invasion
• War§ow
• Urban Terror

Support has previously existed for the following:


• Medal of Honor: Allied Assault
• Call of Duty
• Call of Duty 2

In addition, the following games and projects use GtkRadiant as a map editor, by using the GtkRadiant Quake III Arena game pack and an external map compiler or converter:

• Crystal Space game engine
• Irrlicht game engine (supports Q3A .bsp files)

Custom game packs exist for these games:

• Blob Wars : Blob And Conquer
• GunZ: The Duel
• Neverball

The following games use modified versions of GtkRadiant as a community map editor in combination with a series of other tools available in their editing kits:

• Call of Duty 4
• Call of Duty World at War

The following games use modified versions of GtkRadiant, but do not have a map editor available for the community.

• Call of Duty: Modern Warfare 2
• Call of Duty: Black Ops
• Call of Duty: Black Ops II

Features

☑ Open Source
GtkRadiant is on GitHub where it can easily be forked and modified to suit the specific and advanced needs of development teams, submit a pull request for a patch, or report an issue.

☑ Cross Platform
GtkRadiant runs on Windows, Mac and Linux platforms. It supports a number of games powered by id Tech engines, supporting both commercial developers and individual modders.

☑ Community Supported
By the community, for the community. GtkRadiant is developed and tested by volunteers, and offers a number of community support options populated by like-minded game developers.