Grand Theft Auto III (2001, with OpenRW) - Le Bottin des Jeux Linux

Grand Theft Auto III (2001, with OpenRW)

Specifications

Title: Grand Theft Auto III (2001, with OpenRW) Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Present-Day ➤ Centered on vehicles Commercial: ✓
Tags: GTA; Action; Adventure; Shooter; Driving; Sandbox; Vehicles; Violent; Crime; Mature; Satire; Classic; Atmospheric; Story Rich; Open World; Moddable Demo:
Released: Latest : - / Dev : Be8d07d Package Name:
Date: 2019-04-21 Extern Repo:
License: Code : GPL v3+ (& Third Party Licenses) / Artwork : Commercial Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 3D Binary:
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 14990
Created: 2016-05-19 Updated: 2019-10-15

Summary

[fr]: Un moteur multi-plateforme open source et libre pour Grand Theft Auto III, un classique (sorti en 2001) du jeu d'action 3D en monde ouvert, dans lequel le joueur incarne un criminel arpentant librement la ville de Liberty City à pied ou à bord de véhicules, exécutant - s'il le souhaite, diverses missions pour gagner davantage d'argent. Le moteur - encore en développement, ne supporte pour l'instant que le jeu solo (pas le multi, ni les DLC), et nécessite les données commerciales. [en]: A singleplayer re-implementation of Rockstar Games' Grand Theft Auto III engine, an open world 3D action-adventure game published in 2001 where players complete missions with objectives to progress through the story. Outside of missions, they can freely roam the game's open world, navigating on foot or by vehicle. A legitimate copy of the original PC game is required to run OpenRW. Without this it will not be possible to play.

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :


How To utilisateur / User How To (original version) :

Links

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Commercial : [Humble Store (Windows, for contents extraction)] [Steam (Windows, for contents extraction)] [Green Man Gaming] [Gamesplanet [fr] (Windows, for contents extraction)]

Resources
• (empty)
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (Rockstar North [fr] [en]) : [Site 1 2] [MobyGames] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (David Jones [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 (2018) 2 (2017)]
Devs (Mike Dailly [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 (2019) 2]
Port by (OpenRW Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Port by (Daniel Evans (danhedron) [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Grand Theft Auto III) [fr] [en] [de]]
[Mod DB]

Reviews
[metacritic] [jeuxvideo.com [fr]]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Gaming on Linux (20160519) (SotE)]

Description [fr]

Un moteur multi-plateforme open source et libre du moteur du jeu Grand Theft Auto III, par le studio DMA Design devenu Rockstar Games (initié par David Jones & Mike Dailly), portage Linux par l'OpenRW Team, portage initié par Daniel Evans (danhedron).

OpenRW (pour Open ReWrite) est un moteur multi-plateforme open source et libre pour Grand Theft Auto III, un classique (sorti en 2001) du jeu d'action 3D en monde ouvert, dans lequel le joueur incarne un criminel arpentant librement la ville de Liberty City à pied ou à bord de véhicules, exécutant - s'il le souhaite, diverses missions pour gagner davantage d'argent. Le moteur - encore en développement, ne supporte pour l'instant que le jeu solo (pas le multi, ni les DLC), et nécessite les données commerciales.


OpenRW "Open ReWrite" est une récréation open source non-officielle de l'exécutable du classique Grand Theft Auto III.

OpenRW est une réimplémentation du jeu Grand Theft Auto III de Rockstar Games, un classique du jeu d'action en 3D publié en 2001.
OpenRW a été porté sur Linux, macOS, Windows et plusieurs variantes de BSD.

Une copie légitime du jeu PC original est nécessaire pour exécuter OpenRW. Sans cela, il ne sera pas possible de jouer.

• Quel est l'objectif d'OpenRW ?
De développer une implémentation open source de Grand Theft Auto III qui fonctionne sur davantage de systèmes d'exploitation, avec un meilleur support pour le matériel moderne.

• Est-ce que cela fonctionnera avec (NdT : les DLC) Vice City et / ou San Andreas?
Pas encore. Nous travaillons actuellement à faire fonctionner GTA 3, et après cela nous verrons pour VC et SA.

• Ai-je besoin du jeu original GTA3 pour utiliser OpenRW?
Oui. Pour des raisons juridiques, nous ne pouvons pas distribuer les données originales (NdT : commerciales). La création de notre propre contenu est un objectif à long terme.

• Dans quelle mesure le jeu est-il actuellement fonctionnel / jouable ?
Vous pouvez vérifier la progression actuelle sur notre tracker de mission jouable. Nous nous concentrons actuellement à faire en sorte de rendre le maximum de jeu jouable, nous polirons ensuite les mécanismes du jeu tels que la physique de conduite, le comportement de la caméra, etc...

• Voulez-vous ajouter Multi-player / Mods?
Nous nous concentrons sur la possibilité de jouer le jeu en solo en ce moment.

• Acceptez-vous les contributions?
Oui! Nous avons besoin de toute l'aide possible pour transformer ce projet en réalité. Consultez la page de contribution pour plus d'informations.



Gamesplanet [fr]:

Le crime ne paie pas c'est bien connu. Pourtant, La franchise controversée Grand Theft Auto à recueilli un succès considérable et vous emmène dans les bas-fonds de Liberty City. Liberté totale ! y compris celle de dégommer qui vous plaira. Le monde du crime est maintenant à votre portée, à vous d'en prendre les commandes.


Wikipedia:

Grand Theft Auto III (souvent abrégé en GTA III ou GTA 3) est un jeu vidéo d'action-aventure en monde ouvert réalisé par Rockstar Games et développé par le studio DMA Design. Il est le troisième volet majeur ainsi que le cinquième jeu de la série Grand Theft Auto et se démarque des premiers épisodes par l'apparition d'un moteur 3D. Il est commercialisé en octobre 2001 sur PlayStation 2, en mai 2002 sur PC, en novembre 2003 sur Xbox, en 2010 sur OS X, en 2011 sur mobiles iOS et Android, puis en 2012 sur PlayStation 3 (PlayStation Network).

Le jeu simule la vie d'un criminel se déplaçant librement dans la ville de Liberty City. Le joueur a la possibilité de choisir entre plusieurs missions, ou peut se contenter de se promener dans la ville. L'histoire en elle-même ne représente qu'une partie du jeu, qui ne se termine jamais réellement. Les premiers épisodes de la série, qui proposaient une vue de dessus, n'ont pas eu le même impact que GTA III qui a été un succès dès sa sortie, devenant même l'un des jeux les plus vendus de 2001. La violence et le sexe présents dans le jeu ont été sources de polémiques et ont mené à des problèmes judiciaires.

Système de jeu

Grand Theft Auto III hérite du mécanisme de ses deux prédécesseurs, Grand Theft Auto et Grand Theft Auto 2 tout en l'améliorant en y incluant des éléments tirés des jeux de course et des jeux de tir à la troisième personne. Le jeu s'inspire aussi de Driver 2, sorti un an avant, qui proposait aussi la possibilité d'accomplir divers objectifs, à pied ou en voiture mais sans utiliser d'arme. La série Driver est d'ailleurs parodiée à plusieurs reprises dans GTA.

Le joueur de GTA III incarne un criminel évadé qui doit se faire un nom dans la ville fictive de Liberty City. À l'instar des opus précédents, le jeu offre une grande liberté d'action au joueur qui peut se déplacer dans la ville comme il l'entend et y accomplir différentes activités. Le joueur peut se déplacer dans la ville à pied ou en voiture. À pied, il possède en plus la capacité de sprinter quelques secondes (mais ne sait toujours pas nager). Le joueur peut conduire la plupart des véhicules du jeu qui sont nombreux et basés sur des modèles réels. L'absence de moto est néanmoins déplorée par de nombreux joueurs, et cette absence est due à une programmation difficile. De plus, l'interface de cet opus est entièrement revue. La boussole est remplacée par une mini-carte de la ville indiquant les endroits clés. Un indicateur de santé et d'armure ainsi qu'une horloge indiquant l'heure dans le jeu font aussi leur apparition.

Les actes « malveillants » (vols de voitures, meurtres de piétons, entre autres) sont possibles et même encouragés. Un indice de recherche, symbolisé par un nombre d'étoiles, indique au joueur si les forces de l'ordre le poursuivent ou non. Plus les étoiles sont nombreuses (jusqu'à six), plus les moyens mis en œuvre par la police pour l'arrêter sont importants, de la simple patrouille de police à l'envoi de militaires. Pour leur échapper, le joueur peut rouler sur des icônes « pot de vin » dispersées dans la ville (lui ôtant une étoile chacune) ou faire repeindre sa voiture dans un garage spécial. Si le joueur est tué ou arrêté, il se réveille respectivement à l'hôpital ou au commissariat où on lui prend ses armes et une partie de son argent qui est reversée en « frais d'hospitalisation » ou en « pots-de-vin ». Contrairement aux opus précédents, le joueur possède ici un nombre illimité de vies et ne peut donc jamais perdre définitivement la partie.

Le mode multijoueur des anciens GTA a été abandonné pour se centrer uniquement sur le jeu simple joueur. Néanmoins, un mod non officiel, Multi Theft Auto, permet aux joueurs de s'entretuer en ligne.

Description [en]

OpenRW "Open ReWrite" is an un-official open source recreation of the classic Grand Theft Auto III game executable

OpenRW is a re-implementation of Rockstar Games' Grand Theft Auto III, a classic 3D action game first published in 2001.
OpenRW has been ported to Linux, macOS, Windows, and several variants of BSD.

What is OpenRW

OpenRW is an open-source game engine that attempts to re-implement the engine used in the classic video game Grand Theft Auto III (GTA III), first released in 2001. With the purpose of enabling better compatibility with modern systems and ensuring that it remains possible to play the game in the future.

The primary goal of the project is to reach “Version 1.0”, this would mean:

• Fully implementing the original gameplay
• Compatible with all data formats used in the game
• Compatible with modern gamepads where possible
• Able to load save game files from the game
• Run with community made mods that only change game data
• Run natively on Windows, Linux and macOS

OpenRW would not aim for Version 1.0 to re-create any obvious bugs such as crashes or situations where the game becomes impossible to progress.

Other features, which would not be needed for Version 1.0 include:

• Enhanced support for user modification
• Changes to the gameplay
• Multiplayer

Features like these will not be accepted into OpenRW at present, as these don’t contribute to the primary goal. Once Version 1.0 has been reached a “new” version of OpenRW may be forked that contains these kinds of features.

Do I need GTA III to play OpenRW?
In short: Yes.
OpenRW is simply a game engine that is compatible with the original game, it has no assets of its own. In order to play GTA III using OpenRW you must own the game and have the data installed on your system. If you need a copy of the game it’s available on Steam.
It is theoretically possible to develop a completely new game, without any of the assets or content from GTA III, however no such project is currently under way.

Can I play OpenRW now?
In its current state it is not possible to complete the game using OpenRW, or make any significant progress through the game. There are many bugs that need to be fixed and features that need to be developed before it becomes possible to play anything with OpenRW. The latest version of OpenRW will always be available from the source code repository.

Can I play OpenRW on my macOS / Linux computer?
Yes. OpenRW runs on macOS and Linux, as well as some BSDs.

Why make OpenRW?
Beyond technical curiosity, OpenRW exists to conserve the game and ensure it is playable into the future by improving compatibility with modern systems and allowing future developers to make the engine compatible with whatever systems may exist in the future.
In addition to conservation it may also offer a platform for others to build 3D action games in the future.

Can I contribute to OpenRW?
Yes, development of OpenRW is open, you can follow along and contribute via the GitHub project page. Also drop into the IRC channel, #openrw @ irc.freenode.net.

What licence is OpenRW released under
The OpenRW engine is released under the GNU General Public License Version 3.

Who is working on OpenRW?
The project is developed in an open and collaborative manner, anyone who wishes to contribute code or documentation is able to send changes via a pull request to the github repository.

Will it be possible to play Vice City with OpenRW?
The current priority of the project is to implement support for playing GTA III. Once this is completed it will be clear how much extra work will be required to fully support Vice City in addition to III. The work may need to be done in a fork of OpenRW dedicated to Vice CIty, or it may be unfeasible for one reason or another.

What is the story?
Development on OpenRW was started by tsjost and danhedron in 2013, where it began as a simple model viewer that became a map viewer. Over time OpenRW has gained new features such as physics, vehicles and pedestrians, and a script machine that make more of the game accessible via the OpenRW engine. Now it is possible to start a new game or load a save game within OpenRW and interact with the world. At present, development is performed in the open where anyone is free to contribute to the project via the github repository.


Wikipedia:

Grand Theft Auto III is an open world action-adventure video game developed by DMA Design and published by Rockstar Games. It was released on 22 October 2001 for the PlayStation 2, on 20 May 2002 for Microsoft Windows, and on 31 October 2003 for the Xbox, and re-released an anniversary version on moblie platforms in 2011. It is the fifth title in the Grand Theft Auto series, and the first main entry since 1999's Grand Theft Auto 2. Set within the fictional Liberty City, based on New York City, the game follows Claude after he is left for dead and quickly becomes entangled in a world of gangs, crime and corruption.

The game is played from a third-person perspective and its world is navigated on foot or by vehicle. The open world design lets players freely roam Liberty City, consisting of three main islands. Development was shared between DMA Design in Edinburgh and Rockstar in New York. Much of the development work constituted transforming popular series elements into a 3D world. The game was delayed following the September 11 attacks, to allow the team to change references and gameplay deemed inappropriate.

Upon release, the game received critical acclaim, with praise particularly directed at its concept and gameplay. However, the game also generated controversy, with criticism directed at the depiction of violence and sexual content. Grand Theft Auto III became the best-selling video game of 2001, and has sold over 17 million copies. Considered one of the most significant titles of the sixth generation of video games, and by many critics as one of the greatest video games of all time, it won year-end accolades, including Game of the Year awards from several gaming publications. Since its release, it has received numerous ports to many gaming platforms. Its successor, Grand Theft Auto: Vice City, was released in October 2002.

Gameplay

Grand Theft Auto III is an action-adventure game played from a third-person view. Players complete missions—linear scenarios with set objectives—to progress through the story. It is possible to have several active missions running at one time, as some missions require players to wait for further instructions or events. Outside of missions, players can freely roam the game's open world, and have the ability to complete option side missions. Liberty City is composed of three boroughs: Portland, Stauton Island, and Shoreside Vale; the islands are unlocked to players as the story progresses.

Players may run, jump or use vehicles to navigate the game's world. In combat, auto-aim can be used as assistance against enemies. Should players take damage, their health meter can be fully regenerated through the use of health pick-ups. Body armour can be used to absorb gunshots and explosive damage, but is used up in the process. When health is entirely depleted, gameplay stops, and players respawn at the nearest hospital, at the expense of losing all weapons and armour, and an amount of money.

If players commit crimes while playing, the game's law enforcement agencies may respond as indicated by a "wanted" meter in the head-up display (HUD). On the meter, the displayed stars indicate the current wanted level (for example, at the maximum six-star level, efforts by law enforcement to incapacitate players become very aggressive). Law enforcement officers will search for players who leave the wanted vicinity. The wanted meter enters a cooldown mode and eventually recedes when players are hidden from the officers' line of sight.

The game lets players control the mute criminal Claude. During the story, Claude meets various new characters from gangs. As players completes missions for different gangs, fellow gang members will often defend players, while rival gang members will recognise players and subsequently shoot on sight. While free roaming the game world, players may engage in activities such as a vigilante minigame, a fire fighting activity, and a taxi cab service. Completion of these activities grants players with context-specific rewards; for example, completing the vigilante mission allows players to bribe police after committing a crime.

Players use melee attacks, firearms and explosives to fight enemies. The firearms include weapons such as the Micro Uzi, an M16 rifle and a flamethrower. The game's three-dimension environment allows a first-person view while aiming with the sniper rifle and rocket launcher. In addition, the game's combat was reworked to allow players to commit drive-by shootings by facing sideways in a vehicle. The game gives players a wide variety of weapon options—they can be purchased from local firearms dealers, found on the ground, retrieved from dead enemies, or found around the city.