Garry's Mod - Le Bottin des Jeux Linux

Garry's Mod

Specifications

Title: Garry's Mod Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Shooter ➤ Fantasy & Sci-fi ➤ Misc. Commercial: ✓
Tags: FPS; Action; Shooter; Sandbox; Building; Physics; Simulation; Comedy; Funny; Moddable; Co-op; Massively Multiplayer Demo:
Released: Not Tracking Package Name:
Date: Extern Repo:
License: Commercial Deb Repo:
View: First person Package:
Graphic: 3D Binary:
Mechanics: Real Time Source:
Played: Single & Multi PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 14392
Created: 2014-08-31 Updated: 2017-05-07

Summary

[fr]: Un sandbox basé autour de l'idée de la construction. Contrairement à la plupart des autres jeux il n'y a pas d'objectif particulier, les joueurs peuvent laisser libre cours à leur imagination, disposant de tous les outils nécessaires (édition, sprites, moteur physique, ...) à la création de leur propre jeu. [en]: A Sandbox Game based around the idea of building. Unlike most other games there aren't any objectives - you can't lose and you definitely can't win.

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Commercial : [Steam]

Resources
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Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
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Game : [Blog] [Forums] [twitter] [Facebook] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Garry's Mod) [fr] [en]]
[Linuxaria]

Reviews
[metacritic]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un jeu de type sandbox sans but précis ni objectif prédéfini, par le studio Facepunch Studios.

Garry's Mod (GMod) est un sandbox basé autour de l'idée de la construction. Contrairement à la plupart des autres jeux il n'y a pas d'objectif particulier, les joueurs peuvent laisser libre cours à leur imagination, disposant de tous les outils nécessaires (édition, sprites, moteur physique, ...) à la création de leur propre jeu.

Voir aussi / See also (Create your FPS) : Garry's Mod, Gunscape,


Garry's Mod est un jeu de type sandbox basé autour de l'idée de la construction. Contrairement à la plupart des autres jeux il n'y a pas d'objectifs - vous ne pouvez pas perdre et vous ne pouvez certainement pas gagner. Nous vous donnons les outils et vous faites le reste.
Prenez des objets et faites-en ce que vous voulez pour créer tout ce qui vous passe par la tête : une voiture, une roquette, une catapulte ou quelque chose qui n'a pas encore de nom... À vous de voir.
Et si la construction n'est pas votre fort, ne vous inquiétez pas ! Vous pouvez mettre une pléiade de personnages dans des positions très embarrassantes.



Wikipedia:

Garry’s Mod (GMod en abrégé) est un mod de construction Half-Life 2, créé par Garry Newman en décembre 2004. Il s'agit d'un jeu de type « sandbox » (« bac à sable » en français), sans but particulier, où le joueur est libre de créer et de manipuler n'importe quel objet, et de faire de nombreuses expériences, exploitant entièrement le moteur Source. Le joueur est donc amené à faire preuve d'inventivité, afin de créer toutes sortes de machines complexes en effectuant des liaisons mécaniques entre les différents objets.

Présentation du jeu

Garry’s Mod place le joueur dans un monde vide. Il n'y a aucun ennemi à tuer, aucun objectif à atteindre.

À l'aide de ces outils, et des possibilités offertes par le moteur Source, le joueur est capable, en faisant preuve d'imagination et d'inventivité, de construire des machines parfois étonnamment complexes. Il est possible de concevoir toutes sortes de machines, telles que des voitures, des avions, des canons, des fusées, ou des machines loufoques. Les machines de Rube Goldberg font partie des constructions les plus intéressantes à observer, compte tenu des libertés autorisées par le moteur physique.

Si le joueur n'a pas l'inspiration pour créer de telles machines, l'intérêt de Garry’s Mod réside aussi dans le Ragdoll Posing, consistant à positionner des corps inanimés sur une scène, et de modifier leur expression faciale afin de réaliser une mise en scène figée. Ce procédé permet entre autres de créer des tableaux ayant un but artistique, ou de créer des histoires par l'intermédiaire de comics (telles que la "bande dessinée" Concerned), ou, plus complexe, des films en stop-motion. Cela rend le Garry’s Mod très apprécié chez les créateurs de machinimas.

(...)

Mode de jeu standard: Sandbox

Le mode de jeu standard de Garry's Mod est le mode Sandbox (dû à la grande diversité de Garry's Mod).

Il est dédié à la construction principalement et peut être couplée à différents modes de jeu qui l'incluent (si elle est nécessaire).
Outils

Le joueur a accès, en plus des armes standard de Half-Life 2, à trois outils supplémentaires :

• Le Physics Gun, un des outils les plus importants, émet un rayon permettant de déplacer n'importe quel objet à n'importe quelle distance, de le tourner dans n'importe quelle direction, ainsi que de le figer ("freeze") lui interdisant tout mouvement.
• Le Tool Gun, second outil majeur, est un pistolet à fonctions multiples permettant de créer des liaisons mécaniques entre deux objets (pivots, rotules, glissières, soudures…), copier/coller ou supprimer des objets, ou créer des objets spéciaux tels que des réacteurs pour pousser un objet, ou des explosifs permettant de créer une explosion à tout moment sur l'appui d'une touche. La version 10 de Garry’s Mod offre de nouvelles fonctions à ce pistolet, telles que la possibilité de créer des "hoverballs", petites balles pouvant être attachées à un objet pour le faire flotter en l'air à une certaine hauteur, ou des vérins hydrauliques, permettant notamment de faire des portes et des ascenseurs. La communauté de Garry’s Mod peut créer de nouveaux outils utilisables avec le Tool Gun codables en Lua. Le pistolet en lui-même bénéficie aussi d'un modèle 3D qui lui est propre, un Colt bourré d'électronique et muni d'un écran indiquant le nom de l'outil utilisé. Dans les versions antérieures, l'arbalète d'Half-Life 2 était utilisée comme Tool Gun.
• La Camera, un simple appareil photo, permet simplement de prendre des captures d'écran, tout en retirant l'interface et les indicateurs de l'écran. La possibilité de modifier l'inclinaison de l'écran et le champ de vision permet de prendre des angles de vue plus diversifiés.

Interface

Le joueur a trois menus à sa disposition :

• L'un nommé "Spawn Menu" qui n'est autre qu'une interface pour faire apparaître des props, des créatures (PNJ), des véhicules, des sièges, ou encore des entités spéciales.
• L'autre nommé "Tool Menu" permettant de sélectionner l'outil utilisé pour le Tool Gun.
• Et le dernier, le "Context Menu" permet de régler les paramètres du Tool Gun.

Voici la liste complète des fonctionnalités incluses de base dans Garry's Mod pour le Tool Gun. Certaines entités créées par ces fonctionnalités peuvent se voir attribuer une ou plusieurs touches du pavé numérique permettant ainsi de les contrôler à l'aide du clavier.

(...)

Communauté

Si Garry’s Mod a autant progressé, c'est grâce à la possibilité pour la communauté grandissante d'ajouter des add-ons (modules complémentaires); mais aussi des modes de jeu (gamemodes) qui sont très utilisés en multijoueur sur différents serveurs. Certains serveurs possèdent même leurs propres gamemodes ce qui est très avantageux pour la communauté qui le possède d'être beaucoup plus "unique" que d'autres. Et il existe d'autres gamemodes, publiques (Gratuit ou payant) qui sont identiques (ou modifiés) sur d'autres serveurs.

Modding

Comme la plupart des jeux Source, Garry's Mod est relativement facile à modder, l'intégration de textures et models étant relativement facile comparée à d'autre moteurs de jeu. La programmation et la création de contenu peut se faire via des modules C++ sous forme de Dynamic Link Library ou sous forme de scripts Lua, ce dernier permettant en effet de modifier quasiment toutes les facettes du jeu, des personnages non jouables aux modes de jeu, en passant par l'interface (ATH).

Personnalisation

Garry’s Mod dispose de toute la puissance de modification issue de Source, ce qui permet de créer des niveaux (ou maps), ainsi que d'ajouter des modèles 3D et des textures. De plus, un module permettant d'écrire des scripts en langage Lua a été ajouté, permettant de programmer des add-ons tels que des objets spéciaux, des armes, des fonctions supplémentaires pour le Tool Gun, ou des modes de jeu (gamemodes).

Pour cela, le site Internet Garrysmod.org dédié à personnaliser son jeu a été mis en place pour que les joueurs partagent mutuellement leurs fichiers.

Multijoueur

Le mode multijoueur de Garry’s Mod permet aux joueurs de se rencontrer, de construire ensemble et de partager leurs connaissances et leurs créations. Un esprit de coopération peut parfois apparaître (plusieurs joueurs participent à une construction géante), ou au contraire, une concurrence (batailles, courses, construction de forts, etc.). De plus, de nombreux modes de jeu ("gamemodes") sont téléchargeables, ce qui peut parfois changer de la construction basique ("Sandbox"). Nombreux modes sont disponibles en multijoueurs, allant des mini-jeux aux FPS en passant par le Jeu de rôle.

Description [en]

Garry's Mod is a Sandbox Game based around the idea of building. Unlike most other games there aren't any objectives - you can't lose and you definitely can't win.

About the Game

Garry's Mod is a physics sandbox. There aren't any predefined aims or goals. We give you the tools and leave you to play.

You spawn objects and weld them together to create your own contraptions - whether that's a car, a rocket, a catapult or something that doesn't have a name yet - that's up to you. You can do it offline, or join the thousands of players who play online each day.

If you're not too great at construction - don't worry! You can place a variety of characters in silly positions. But if you want to do more, we have the means.


Beyond the Sandbox

The Garry's Mod community is a tremendous source of content and has added hundreds of unique modes to the game. In Trouble In Terrorist Town, you can be a detective solving an online murder as criminals attempt to cover up their homicides. Be a ball, a plant, a chair, or anything else in Prop Hunt's elaborate, shape-shifting game of Hide & Seek. Elevator: Source is gaming's first elevator thrill ride, delivering players to airlocks and kitten dance parties.

We have one of the most vibrant Steam Community Workshops, with over 300'000 models, maps, and contraptions to download. It has everything from new tools to improve your builds, to guns that fire rainbow-tinged nuclear blasts from space. Take as much or as little as you need: it’s all free.


Wikipedia:

Garry's Mod (commonly abbreviated as GMod), is a sandbox physics game created by Garry Newman, and developed by his company, Facepunch Studios. Garry's Mod was originally a mod for Valve Corporation's Half-Life 2, but was later made into a standalone release in 2006 for Microsoft Windows, published by Valve Corporation. Later updates saw an OS X port added in 2010, and a version for Linux in 2013.

Gameplay

Although Garry's Mod is listed as a full game, the base gamemode 'sandbox', has no set objectives and instead gives the player the freedom to manipulate ragdolls or props such as furniture, shipping containers and dumpsters.

Props and ragdolls can be selected and placed into the sandbox from any installed Source engine game or from community created collections, such as PHX3 for props and Civil Protection model packs for ragdolls. An important tool offered to the player, the Physics Gun allows for props and ragdolls to be picked up, rotated, and frozen in place. Another important implement, the Tool Gun is a multi-purpose tool for performing various tasks, such as constraining props together, creating interactive buttons, and creating controllable winches and wheels. It can also be used to change the facial expression and pose the digits of a ragdoll. The Tool Gun can also be used to control and use add-ons created by the community, which can be only accessed through the Steam Workshop.

The game uses the Source engine's modified version of the Havok Physics Engine, which allows players to build contraptions that follow the laws of physics, allowing for very real simulations of structures and experiments.

User-created content

Garry's Mod allows users to take advantage of the extensibility of the Source Engine through the spawn menu which enables users to spawn models and maps imported by the user. Since Garry's Mod version 9, Lua scripting has been a notable feature added to the game which allows players to run their own scripts, which expanded potential user modifications by enabling the creation of scripted weapons, entities, vehicles, tools, gamemodes and NPCs that weren't possible in the game before. Multiplayer game servers will automatically attempt to send any custom content to the client when they connect. Most users prefer to download the Server Data from the Steam Workshop. Popular mods include Trouble in Terrorist Town, DarkRP, Deathrun, Jailbreak and Prop Hunt.

Wiremod

Wiremod is a user-created mod that significantly expands the sandbox capabilities of the game by adding a large number of pseudo-electronic components such as microcontrollers, logic gates, buttons, radios, gyroscopes, screens, GPS modules, sensors, laser rangefinders, speed sensors and much more. Wiring these components together allows the player to create a very large variety of electronically-controlled machines. It also features Expression2 (E2) general-purpose controllers, which allow the player to program the chip with a high-level programming language to compute inputs and outputs to control a wide swathe of elements. CPU modules, which use a Low-level programming language, allow similar capabilities, as well as the capability to render graphics on a digital screen, to be able to fully simulate a virtual computer. The use of Wiremod allows the creation of very complex contraptions, and everything from virtual computers to missiles, aircraft, spaceships and space probes, robots and drones; all constructed from components available in-game without the use of modded entities.

Fretta contest

In winter 2009-2010, a contest was held for Garry's Mod by the game's developers to create the best new game mode using a programming framework called "Fretta". Fretta, Italian for "hurry", allows developers to quickly and easily create new game modes for Garry's Mod with commonly required functionality already implemented so the developers can focus on unique aspects of their game modes. Fretta was inspired by a similar fan-created framework "Rambo_6's Simple Gamemode Base". However, for inclusion in Garry's Mod, Newman decided to rewrite it with input and contributions from the original author and other developers. The winners of the contest range from a recreation of the Mafia party game to an aerial combat game mode. The contest winners have been included in Garry's Mod with their own Steam Achievements.

Three of the winning games have been shipped, Trouble in Terrorist Town, Dogfight Arcade Assault, and Prop Hunt.

Toybox and Steam Workshop

Garry's Mod 12 added a function called Toybox into the spawn menu (in Sandbox) that allowed players to share and download user-created content. After 2012's release of the Steam Workshop feature, Garry's Mod 13 replaced the Toybox feature with Steam Workshop. With the Steam Workshop feature came more addons for gamemodes other than Sandbox, with nearly 1,000,000 Steam Workshop items. A deeper connection to dedicated servers using "collections" (a feature called FastDL for its faster download speeds than downloading directly from the server itself), and other small improvements.

Features

☑ Building
Create constructions with moving parts. Create a car and drive it around. Create a rocket and fly it to the moon.

☑ Single & Multiplayer
Playing by yourself is fun. But playing with friends is funner! You can play Garry’s Mod with your friends online, allowing you to cooperatively build together.

☑ Gamemodes
It doesn’t have to be about building. It could be about finding terrorists. Or running a jail. Or playing football. There are lots of different gamemodes!

☑ Download Addons
Garry’s Mod benefits from a rich productive community – so there’s always new addons to try! Installing addons is achieved in a single click!

☑ Ragdoll Posing
Use the Physics Gun to move ragdolls and freeze their limbs. Place them in any position you want. Any position. Any.

☑ Face Posing
Edit the faces of ragdolls or NPCs. Make them happy, angry. Make their face stretch so much that every player on the server can see their bottom lip!