Frotz - Le Bottin des Jeux Linux

Frotz

Specifications

Title: Frotz Type: Tool
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ IF ➤ Engine Commercial:
Tags: Interactive Fiction; Z-code format; Text engine; Development; Adventure; Exploration; Gamebook; Choose Your Own Adventure; Multiple Endings; Choices Matter; Narrative; Cross-platform; Scripting language Demo:
Released: Latest : 2.44 / Dev : B67320c Package Name: frotz
Date: 2016-01-25 Extern Repo:
License: GPL v2 Deb Repo: Debian
View: Third person Package: ✓
Graphic: Text Binary: ✓
Mechanics: Real Time with Pause Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game): 5 stars
Contrib.: Goupil & Louis ID: 11108
Created: 2010-08-20 Updated: 2016-09-03

Summary

[fr]: Un lecteur/interpréteur de fictions interactives supportant le format de jeux Z-machine (fichiers avec extension z3, z5, z6, z8). Il se lance en console, les jeux sont purement textuels. Les fictions interactives sont des histoires/jeux pouvant comporter différentes alternatives de scénarios acceptant une interaction de l'utilisateur. Celle-ci s'effectue par saisie de commandes au clavier (ex.: allumer la lampe) via une interface supportant le format de fichier adéquat. [en]: Frotz is an interpreter for Infocom games and other Z-machine games. It complies with standard 1.0 of Graham Nelson's specification. It was written by Stefan Jokisch in 1995-1997. It was ported to Unix by Galen Hazelwood. Currently the Unix port is being developed and maintained by David Griffith. The Unix port is also the canonical core version upon which all other ports are based.

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :

Links

Website & videos
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Commercial : (empty)

Resources
[if-archive (Frotz)] [IFiction-FR (contenus) [fr]]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (Stefan Jokish [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Port by (Galen Hazelwood [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [LinkedIn] [Interview 1 2]
Maintained by (David Griffith [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Frotz) [fr] [en]]
[Wikipedia (Z-machine) [fr] [en]]
[Debian] [Linux Journal]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un lecteur/interpréteur de fictions interactives, par Stefan Jokish (portage Linux par Galen Hazelwood, développé et maintenu par David Griffith).

Frotz est un lecteur/interpréteur de fictions interactives supportant le format de jeux Z-machine (fichiers avec extension z3, z5, z6, z8).
Il se lance en console, les jeux sont purement textuels.

Les fictions interactives sont des histoires/jeux pouvant comporter différentes alternatives de scénarios acceptant une interaction de l'utilisateur. Celle-ci s'effectue par saisie de commandes au clavier (ex.: allumer la lampe) via une interface supportant le format de fichier adéquat.


Frotz est un interpréteur pour les jeux Infocom et autres jeux de Z-machine. Il est conforme à la norme 1.0 de la spécification de Graham Nelson. Il a été écrit par Stefan Jokisch en 1995-1997. Il a été porté sur Unix par Galen Hazelwood. Actuellement le port Unix est développé et maintenu par David Griffith. Le port Unix est également la version canonique de base sur laquelle tous les autres ports sont basés.
(nota du Bottin : bravo à Google translate, je n'ai rien eut à reprendre :) )

Les ressources sont regroupées sur la fiche : "Ressources - Fiction interactive" et dans la subcat "Adventures - Fiction interactive - Contenu".


Debian:
Frotz interprète des fichiers d'histoire qui sont au format Z-code. Ce sont en général des jeux d'aventure textuels, bien que quelques jeux orientés arcade aient été écrits). Les jeux d'aventure publiés par Infocom et des jeux produits par les compilateurs comme Inform sont dans ce format. Certains jeux compilés par Inform sont disponibles par ftp anonyme (ftp://ftp.ifarchive.org/) ou par http (http://www.ifarchive.org/).

Crédit image (lien ci-dessus) : Debian.

Description [en]

Frotz is an interpreter for Infocom games and other Z-machine games. It complies with standard 1.0 of Graham Nelson's specification. It was written by Stefan Jokisch in 1995-1997. It was ported to Unix by Galen Hazelwood. Currently the Unix port is being developed and maintained by David Griffith. The Unix port is also the canonical core version upon which all other ports are based.


Wikipedia:

Frotz was originally written in C by Stefan Jokisch in 1995 for DOS. Over time it was ported to other platforms, such as Unix, RISC OS, Mac OS and most recently iOS.

Sound effects and graphics were supported to varying degrees. By 2002, development stalled and the program was picked up by David Griffith. The codebase was then distinctly split between the virtual machine and the user interface portions in such a way that the virtual machine became entirely independent from any user interface. This allowed much more variety in porting Frotz. One of the stranger ports is also one of the simplest: an instant messenger bot is wrapped around a version of Frotz with the bare minimum of IO functionality creating a bot with which one can play most Z-machine games using an instant messenger client.

Features

☑ Formats supportés (avec doc Bottin) : Z-code ou Inform (.z3, .z5, .z6, .z8),


☑ Compiles and runs without changes on most common flavors of Unix, both open source and not. This includes MacOS X.
☑ Portable to many other operating systems and hardware.
☑ Plays all Z-code games including V6.
☑ Old-style sound support through OSS driver.
☑ Config files.
☑ User-configurable error-checking.
☑ Optional dumb interface.
☑ Uses the Quetzal save file format.
☑ Distributed under the GNU General Public License.
☑ Packages available for all popular distributions of Linux and BSD.

Installation [fr]

INSTALLATION :
Le jeu est dans les dépôts, il suffit d'installer le paquet.

Remarque :
Pour obtenir de l'aide sur les commandes disponibles d'une fiction donnée, vous pouvez saisir aide ou help.

Test [fr]

Test (2.43) :
Jouer à ce type de jeux demande un certain temps d'adaptation pour mémoriser les commandes disponibles et apprendre à les utiliser à bon escient. Dans le cas présent, point de graphismes léchés, nous sommes en console et donc en mode texte : votre imagination fait le reste :). Cette interface a le mérite d'être simple et fonctionnelle.
A réserver aux passionnés de jeux à l'ancienne.