FIFE - Le Bottin des Jeux Linux

FIFE

Specifications

Title: FIFE Type: Tool
Genre: Development Status:
Category: Development ➤ Engine ➤ 2D ➤ RPG Commercial:
Tags: FIFE engine; 2D engine; RPG; Action; Adventure; Exploration; Tile-Based; Moddable; Mouse; Keyboard; C/C++; Python Demo:
Released: Latest : 0.4.2 / Dev : Ad2f908 Package Name: python-fife, python3-fife
Date: 2019-01-11 Extern Repo:
License: Code : LGPL 2.1+ / Artwork : CC BY-SA 3.0 Deb Repo:
View: Third person Package: ✓
Graphic: 2.5D Binary: ✓
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single & Multi PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game): 5 stars
Contrib.: Goupil & Louis ID: 11014
Created: 2010-08-20 Updated: 2019-01-20

Summary

[fr]: Un moteur de jeu libre et multi-plateforme permettant la conception de jeux 2D. Il prend en charge l'accélération graphique 2D, le support audio, l'éclairage, la recherche de trajectoire (pour les IAs), fourni une interface utilisateur (GUI), un éditeur de cartes prenant en charge des cartes en vue du dessus et isométriques, un système de fichiers virtuel et bien plus encore. Il est aussi compatible avec les données des jeux Fallout 1 et 2. [en]: A free/libre and cross-platform game engine for designing 2D games. It supports 2D graphics acceleration, audio support, lighting, pathfinding (for AIs), provides a user interface (GUI), a map editor that supports top-down and isometric maps, a virtual file system and more. It is also compatible with Fallout 1 and 2 game data.

Videos

Trailer :


Quelques exemples / Some examples (Showcase) : Unknown Horizons, SteamJazz: Steamfolk Tales,

Links

Website & videos
[Homepage] [Dev site] [Features/About 1 2] [Screenshots] [Videos t ts gd id r lp d d d g g[fr] g[de] g[ru] g[pl] g[cz] g[sp] g[pt] g[it] g[tr] g] [WIKI 1 2] [FAQ] [RSS] [Changelog 1 2]

Commercial : (empty)

Resources
• Showcase :
- Unknown Horizons (RTS & City Builder) : [Unknown Horizons] [video]
- SteamJazz: Steamfolk Tales (RPG) : [SteamJazz: Steamfolk Tales] [video]
- ZeroProjekt (RPG, dead) : [ZeroProjekt] [video]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (FIFE Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Flexible Isometric Free Engine) [fr] [en] [de]]
[Wikipedia (Fallout) [fr] [en] [de]]
[The Linux Game Tome] [Debian] [HOLaRSE [de]] [Mod DB] [Indie DB]

Reviews


News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un moteur de jeu 2D isométriques multiplateforme, par la FIFE Team.

Flexible Isometric Free Engine (FIFE) est un moteur de jeu libre et multi-plateforme permettant la conception de jeux 2D. Il prend en charge l'accélération graphique 2D, le support audio, l'éclairage, la recherche de trajectoire (pour les IAs), fourni une interface utilisateur (GUI), un éditeur de cartes prenant en charge des cartes en vue du dessus et isométriques, un système de fichiers virtuel et bien plus encore.
Il est aussi compatible avec les données des jeux Fallout 1 et 2.

Il peut être utilisé avec : C++ et Python.

Utilisé par ces jeux / Used by these games : PARPG, Unknown Horizons,

Voir aussi / See also (2D engine) : FIFE, Flare,

Crédit image (lien ci-dessus) : Indie DB


FIFE est un moteur de jeu multi-plateformes libre et open-source. Il propose des graphiques 2D à accélération matérielle, une interface utilisateur graphique intégrée, un support audio, un éclairage, un éditeur de cartes prenant en charge des cartes en vue du dessus et isométriques, une recherche de trajectoire, un système de fichiers virtuel et plus encore!

Créer un jeu complet est une tâche compliquée. FIFE essaie de faciliter le processus de développement en fournissant une base stable pour votre projet de jeu. Il est utile d’avoir une expérience en programmation pour commencer. FIFE est un moteur et vous devez l’étendre pour répondre à vos besoins. Nous avons fourni des liaisons Python pour faciliter un peu le processus de développement.

Le noyau est écrit en C ++, ce qui signifie qu'il est très portable. FIFE prend actuellement en charge Windows, Linux et Mac. Le moteur est extensible et vous permet d'ajouter toutes les fonctionnalités que vous pouvez imaginer à votre projet.
Les jeux utilisant FIFE sont programmés via la couche de script Python au-dessus de l'API C ++ de base. Les jeux peuvent également être programmés à l'aide de la couche C ++ directement.
FIFE est open-source selon les termes de la licence LGPL afin que vous puissiez l'utiliser librement dans des projets non commerciaux et commerciaux.



Wikipedia:

Flexible Isometric Free Engine (ou FIFE) est un moteur de jeu multiplate-forme et open-source écrit en C++. Il est disponible sous la licence LGPL et est entre autres utilisé par le jeu Unknown Horizons.

Description [en]

FIFE is a free, open-source cross-platform game engine. It features hardware-accelerated 2D graphics, integrated GUI, audio support, lighting, map editor supporting top-down and isometric maps, pathfinding, virtual filesystem and more!

Creating a full-featured game is a complicated task. FIFE tries to ease the development process for you by providing a stable basis for your game project. It helps to have some programming experience to get started. FIFE is an engine and you have to extend the engine to suit your needs. We have provided Python bindings to make the development process a little easier.

The core is written in C++ which means that it is highly portable. FIFE currently supports Windows, Linux and Mac. The engine is extendable and enables you to add any feature you can imagine to your project.
Games utilizing FIFE are programmed through Python scripting layer on top of the base C++ API. Games can be also programmed using the C++ layer directly.
FIFE is open-sourced under the terms of the LGPL license so you can freely use it in non-commercial and commercial projects.


Debian:

FIFE is a multi-platform isometric game engine

FIFE stands for Flexible Isometric Free Engine and is a cross platform game creation framework written in C++. It provides you with the ability to create a game using Python interfaces. FIFE also comes as a DLL or static library so you can use C++ as well.

Features

☯ Audio
☑ Formats
• OggVorbis
☑ Large file streaming
☑ Looping

☯ Development Helpers
☑ Logger
• Module specific logging functionality
• Logging according to priority levels
• Logging output to file / stdout

☯ Editor tools

☑ Map editor tool
• Multi Map Interface (edit multiple maps at the same time)
• Object Selector
• Deleting instances from map layer
• Loading existing maps
• Placing instances on map layer
• Saving maps
• Undo/Redo support for instances
• Object Editor plugin
• Light Editor plugin
• Camera Editor plugin

☑ Image atlas editor
• Create/Edit image atlases
• cross-platform
• written in C++ using the Qt framework


☯ Event handling
Support for the following event types, can be bind to scripting functionality:
☑ Mouse events
☑ Keyboard events
☑ Widget events
☑ Custom commands

☯ Fonts
Support for following font formats:
☑ True type (using SDL_ttf)
☑ Bitmap fonts

☯ Graphical User Interface
☑ Ingame console with support for executing Python code / scripts
☑ Fully customizable GUIs via
• fifechan
⚬Python wrapper via our pychan extension
⚬XML layouts
⚬Skinable
• CEGUI
⚬Python wrapper PyCEGUI
• librocket
⚬Python wrapper

☯ Graphics
General
☑ Support for all formats implemented by SDL_image
• BMP, GIF, JPEG, LBM, PCX, PNG, PNM, TGA, TIFF, WEBP, XCF, XPM, XV
☑ Color key support
☑ Take ingame screenshots via hotkey
☑ Pooling of image resources, resulting enhanced performance and reduced memory consumption
☑ Image atlases (many images contained in one file)

Animations
☑ Multiple definable key frame animations per object

Effects
☑ Lighting (OpenGL renderer only)
☑ Fog of War (OpenGL renderer only)

Maps
☑ 3D geometry definition (defined by tilt, rotation and scale)
☑ Support for different tile and object grids with independent geometries
☑ Multiple layers per map
☑ All variations of square and hex shape geometries
☑ Multiple cameras / views per map
☑ Custom XML-based map file format

Pathfinding

Exchangable pathfinding backends:
☑ Route path finder

Scripting
☑ Python based scripting system (out of the box)
☑ Scripts be can executed from the console

Renderer
☑ Support for different renderers (RendererBackends):
• SDL
• OpenGL

☑ Various resolutions
☑ Bit-depth (16, 24, 32bit)
☑ Window mode (fullscreen & windowed)

SDL
☑ Colorkey for fast transparency effects

OpenGL
☑ Transparency for tiles & objects
☑ Colorkey for fast transparency effects
☑ Lighting effects
☑ Fog of War

View
☑ Custom Isometric views defined by angle and tilt of camera
☑ Top down/side views
☑ Correct z-order sorting of map instances
☑ Support for different renderers:
• Blocking renderer
• Cell selection renderer
• Coordinate renderer
• Floating text renderer
• Grid renderer
• Instance renderer
• Quadtree renderer
• Light renderer (OpenGL only)
☑ Static layer support which renders an entire layer as one texture

Virtual file system
☑ Support for reading files on platforms with different byte orders
☑ Read support for ZIP archives
☑ Lazy loading of files for decreased load times

Installation [fr]

INSTALLATION :
• Le binaire est disponible en dépôt ci-dessous, paquet 'python-fife'.

• Si vous souhaitez néanmoins compiler son source :
⚬Installez (en dépôt) : python (>=2.6), libboost1.40-dev, libsdl1.2-dev, libsdl-image1.2-dev, libsdl-ttf2.0-dev, scons, python-yaml, subversion, libvorbis-dev, libvorbisfile3, libogg-dev, libopenal-dev, swig, zlib1g-dev, libxcursor-dev,
⚬En console, lancez : $ mkdir fife && cd fife
⚬Téléchargez FIFE :
- via les liens du site,
- ou via la commande (à saisir en console) : $ svn co http://fife.svn.cvsdude.com/engine/trunk/ FIFE
⚬Compilez ce source en vous plaçant dans son répertoire principal et en lancant la commande : $ scons ext && scons
⚬Terminez son installation en utilisateur root par la commande : # scons install-python


DÉPÔTS :
Version stable : deb http://deb.unknown-horizons.org/ release main
Version hebdomadaire (remplacez DISTR ci-après par la version UBUNTU courante, exemple : natty) : deb http://packages.unknown-horizons.org/DISTR weekly main

Test [fr]

Test (0.3.0) :
Nous avons testé le moteur avec PARPG (dans le Bottin) et avec la démo sur Sourceforge (copie d'écran ci-dessus) : superbe, GENIAL !
A vos créations !


Commentaires généraux :
Une démo dénommée 'Rio de hola' est disponible sur Sourceforge (dénommée 'fife-version_demos.tar.gz', lien "FIFE (FIFE_demos)" ci-avant).