Dungeon Crawl (Linley Henzell's version) - Le Bottin des Jeux Linux

Dungeon Crawl (Linley Henzell's version)

Specifications

Title: Dungeon Crawl (Linley Henzell's version) Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status:
Category: Adventure & Action ➤ Hack & slash ➤ Dungeon Crawl Commercial:
Tags: RPG; Adventure; Exploration; Hack and Slash; Loot; Procedural Generation; Dungeon Crawler; Fantasy; Tactical; Open World; Perma Death; Character Customization; Atmospheric; Replay Value; Cult Classic; Difficult Demo:
Released: 4.0.0 (beta 26) Package Name:
Date: 2003-03-24 Extern Repo:
License: Crawl GPL Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: Text Binary:
Mechanics: Turn-Based Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 10868
Created: 2010-11-22 Updated: 2019-04-14

Summary

[fr]: Un RPG d'exploration et de chasse au trésor (en solo) gratuit et multi-plateforme, dans la tradition des premiers grands du genre (Rogue, Hack et Moria), en mode texte. Le joueur guide un personnage unique dans les profondeurs d'un complexe souterrain pour récupérer l'Orbe de Zot, se défendant en chemin contre de nombreuses créatures hideuses et dangereuses. Une fois récupérée, le joueur doit à la fois ramener l'Orb et le personnage sain et sauf en surface. [en]: A free and cross-platform exploration and treasure hunting RPG game (in single player) in the tradition of the first of its kind (Rogue, Hack, and Moria), in text mode. The player guides a single character deep into a subterranean complex to retrieve the Orb of Zot, fending off many hideous and dangerous creatures. Once recovered, the player must both bring the Orb and the character safely to the surface.

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :

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Commercial : (empty)

Resources
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Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames] [CrawlWiki] [Google Groupes (Linley's post on r.g.r.m announcing the end of his Crawl work)]

Social
Devs (Linley Henzell [fr] [en]) : [Site 1 2 3] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Dungeon Crawl Team [en]) : [Site] [Forums] [twitter] [YouTube] [Google Groupes] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Linley's Dungeon Crawl) [fr] [en] [de]]
[RogueBasin]

Reviews
[TIGdb]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

Un roguelike dans la tradition de grands jeux tel que Rogue, Hack, et Moria, par la Dungeon Crawl Team (initié par Linley Henzell).

Linley's Dungeon Crawl est un RPG d'exploration et de chasse au trésor (en solo) gratuit et multi-plateforme, dans la tradition des premiers grands du genre (Rogue, Hack et Moria), en mode texte. Le joueur guide un personnage unique dans les profondeurs d'un complexe souterrain pour récupérer l'Orbe de Zot, se défendant en chemin contre de nombreuses créatures hideuses et dangereuses. Une fois récupérée, le joueur doit à la fois ramener l'Orb et le personnage sain et sauf en surface.

"En dépit de leurs apparences, de nombreux roguelikes sont très addictifs et amusants à jouer.
Leur graphisme simple peut masquer des mondes à la complexité rarement atteinte dans d'autres jeux".
-- L'équipe du projet MAngband.


Les origines de Dungeon Crawl (de Linley Henzell) et de Dungeon Crawl Stone Soup :

"Dungeon Crawl a été conçu en 1995 par Linley Henzell. Il a rapidement gagné en popularité par ses concepts innovant.
Après avoir sorti la version 3.3, Linley s'est éloigné du projet, en laissant les rênes à l'équipe de développement; celle-ci a poursuivie le développement de Crawl jusqu'à la version 4.0.0 beta 26 en 2003. Après quoi, le développement de Crawl est entré dans quelque-chose de proche de l'hibernation, seul Brent Ross y a travaillé, et son développement est devenu largement invisible au publique.
Le projet de référence de Dungeon Crawl a été formé pour mettre Crawl dans une "hibernation ensorcelée".
Une référence Dungeon Crawl est une version de référence de Crawl en version 4.0 beta 26.
Dungeon Crawl - Stone Soup (dans le Bottin) est une branche de référence de Dungeon Crawl et la partie Crawl continue à être activement développée.
Au début il était attendu que Brent reprendrait à nouveau le travail sur Crawl 4.1, et Stone Soup avait pour raison d'être de servir de passerelle d'ici là, sa version 0.1 était le reflet de cet objectif.
A présent il est clair que Stone soup est devenu sa propre ramification de Dungeon Crawl, néanmoins pour des raisons historiques, les développeurs poursuivent le système de versions en 0.x. Ceci peut apporter quelques confusions du fait que la version 0.4 de Stone soup est plus récente et mieux maintenue que Dungeon Crawl 4.0, mais s'ils modifiaient ce système de versions, il pourrait l'être tout autant.
Stone soup combine les idées de l'équipe Stone Soup, celles de Crawl 4.1 alphas conçues par Brent Ross, et de la communauté Crawl".

-- Extrait de la page "About / The Origins of Crawl and Stone Soup" du jeu Dungeon Crawl Stone Soup


Voir aussi / See also (même auteur, Linley Henzell) : Dungeon Crawl (Linley Henzell's version), Overgod,

Voir aussi / See also (Dungeon Crawl) : Dungeon Crawl (Linley Henzell's version), Dungeon Crawl Stone Soup,


Linley's Dungeon Crawl est un roguelike gratuit et portable moulé dans la tradition des premiers grands du genre: Rogue, Hack et Moria. Le joueur guide un personnage unique dans les profondeurs d'un complexe souterrain pour récupérer l'Orbe de Zot, se défendant en chemin contre de nombreuses créatures horribles et hideuses. Une fois récupérée, le joueur doit à la fois ramener l'Orb et le personnage sain et sauf dans le monde de la surface. Plus facile à dire qu'à faire, mais amusant tout de même.

Initié en 1995 par Linley Henzell en tant que projet personnel, le perfectionnement de Crawl se poursuit aujourd'hui grâce à un effort de collaboration entre un petit groupe de développeurs. Gratuit à jouer et à distribuer, des heures de jeu attendent les aventuriers sur plusieurs plates-formes populaires, telles que: MS-DOS, Microsoft Windows, GNU / Linux, * BSD, Solaris, MacOS (à la fois Classic et OS X), OS / 2 et AmigaOS.



Wikipedia:

Linley's Dungeon Crawl ou plus simplement Dungeon Crawl est un jeu vidéo multi-plateforme en logiciel libre (licence reprenant et mélangeant les variante de la GPL de GNU Bison et de NetHack), de type Rogue-like en ASCII Art, programmé à l'origine par Linley Henzell à partir de 1995, sorti le 2 octobre 1997.

Une nouvelle version nommée Dungeon Crawl Stone Soup est développée sous licence GPLv2.

La dernière version est la 4.0.0 beta 26, sortie le 24 mars 2003, puis, une version 4.1.0 alpha plus récente est sortie en juillet 2005.

Le jeu a été porté sur Nintendo DS sous le nom DSCrawl.

La version Dungeon Crawl Tile Version, également multi-plateforme et sous licence libre, utilise des tuiles graphiques à la place de texte brut.

Description [en]

Linley's Dungeon Crawl is a free and portable roguelike molded in the tradition of the early greats of the genre: Rogue, Hack, and Moria. The player guides a single character deep into a subterranean complex to retrieve the Orb of Zot, fending off many horrible and hideous creatures along the way. Once retrieved, the player must return both character and Orb safely to the surface world. Easier said than done, but fun all the same.

Initiated in 1995 by Linley Henzell as a personal project, refinement of Crawl continues today through collaborative effort among a small group of developers. Free to play and distribute, hours of gameplay await adventurers on several popular platforms, including: MS-DOS, Microsoft Windows, GNU/Linux, *BSD, Solaris, MacOS (both Classic and OS X), OS/2, and AmigaOS.


Wikipedia:

Linley's Dungeon Crawl (or just Dungeon Crawl or Crawl) is a roguelike computer game originally programmed by Linley Henzell in 1995, and first released to the general public on October 2, 1997. Dungeon Crawl Stone Soup, a branch of Dungeon Crawl currently in development, is one of the most popular roguelikes being played today. The original game has been licensed under a quirky license based on Bison's license and the NetHack License; Stone Soup has contacted every past contributor and relicensed to GPLv2+.

Overview

Crawl starts with the player's choice of one of over twenty races: several different types of elves, dwarves, humans, ogres, tengu, centaurs, merfolk, and other fantasy beings. Racial selection sets base attributes, future skill advancement, and physical characteristics such as movement, resistances, and special abilities.

Subject to racial exclusions, the player next chooses a character class from among over twenty selections. Classes include the traditional roles of fighter, wizard, and thief as well as specialty roles, among them monks, berserkers, assassins, crusaders, and elemental spellcasters. Wanderers represent an atypical option and receive a random skill set. Together, class and race determine base equipment and skill training, though characters may later attempt to acquire any in-game skill.

The Crawl skill system covers many abilities, including the ability to move freely in armor or silently, mount effective attacks with different categories of weapons (polearms, long or short blades, maces, axes, and staves), master spells from different magical colleges (the elements, necromancy, conjuration, enchantments, summoning, etc.), utilize magical artifacts, and pray to divinities. Training occurs through repetition of skill-related actions (e.g., hitting a monster with a longsword trains long blades and fighting skills), using experience from a pool refilled as the player defeats monsters.

John Harris, in his "@Play" column states that the experience pool system "deftly avoids the many problems of a skill-based development system", mainly praising the need to move on through the course of the game to further improve a PC's skills. In the same article, John Harris states that this experience system "is probably the best skill system yet seen in any roguelike; it could make a claim at being one of the best in any CRPG."

Religion within Crawl is a central game mechanic. Its diverse pantheon of gods reward character conformance to particular codes of conduct. Trog, the berserker god, expects abstinence from casting spells and offers aid in battle, whereas Sif Muna expects frequent spellcraft in exchange for magical assistance and gifts of spellbooks. Some deities campaign against evil, matched by a god of death who revels in indiscriminate killing, while others prove unpredictable objects of worship. Xom, an example of the latter, toys with followers, meting out punishments and showering gifts on inscrutable whims.

The goal of Crawl is to recover the "Orb of Zot" hidden deep within a dungeon complex. To achieve this objective, characters must visit various dungeon branches, such as the Orcish Mines or The Lair of Beasts, which often branch further in to additional areas, like the Elven Halls or The Swamp, and obtain at least three "Runes of Zot" with which to gain access to the Orb. Fifteen different runes can be obtained in any particular game, and obtaining all of them is generally considered an extra feat. While all the possible 654 race/class combinations have been won on the online servers, only 186 of them were ever played online as an all-rune win (as of 2010-08-24). Dungeon maps in Crawl persist, as in NetHack.

Versions

The last official versions of Linley's Dungeon Crawl were 4.0.0 beta 26, from March 24, 2003, and a later alpha release, version 4.1.0, dating from July 2005.

Version 400b26e070t, a popular last community release, includes the 2003-2004 Patches (Darshan Shaligram) and updates the game to the standard tile version (M. Itakura, Denzi, Alex Korol, Nullpodoh).

The game has been ported to the Nintendo DS as DSCrawl.

Ongoing development has moved to the Dungeon Crawl Stone Soup branch.