Dune II - The Building of a Dynasty (Dune II : La Bataille d'Arrakis) - Le Bottin des Jeux Linux

Dune II - The Building of a Dynasty (Dune II : La Bataille d'Arrakis)

Specifications

Title: Dune II - The Building of a Dynasty (Dune II : La Bataille d'Arrakis) Type: Linux Game
Genre: Strategy Status:
Category: Strategy ➤ Top-Down Fight of Units ➤ C&C, Dune, Warzone, ... Commercial: ✓
Tags: Strategy; 4X; Tactical; Action; Military; Sci-fi; Classic; 1990s; Fog of War; Cinematic Demo:
Released: Not Tracking Package Name:
Date: Extern Repo:
License: Commercial Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 2.5D Binary:
Mechanics: Real Time Source:
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 15232
Created: 2017-04-05 Updated: 2018-08-17

Summary

[fr]: L'un des 1er RTS de l'histoire. Il prend place sur Arrakis, seule planète de l'univers sur laquelle l'on trouve l'épice, une drogue décuplant les capacités cognitives des humains, utilisés pour calculer la trajectoire des vaisseaux spatiaux, remplaçant les IAs proscrites. Le gouverneur de l'univers connu offre le contrôle d'Arrakis à l'une des 3 factions qui lui fournira le plus d'épice. Dès leur arrivée sur Arrakis, celles-ci entrent en guerre. Le joueur contrôlant l'une d'entre elles, établira sa base, récoltera de l'épice et repoussera les intrus... [en]: One of the 1rst RTS in history. It takes place on Arrakis, the sole planet in the universe where it can be found the spice, a drug that multiplies the cognitive capacities of humans, used to calculate spaceships trajectories, in replacement of proscribed AIs. The governor of the known universe offers Arrakis control to one of the 3 factions that will provide him with the most spice. As soon as they arrived on Arrakis, the war begins between them. One is controlled by the player, wo must established his base, collect spice and defeat enemies ...

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :


L'histoire de ce jeu / The history of this game / The film :

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Commercial : (empty)

Resources
• Demo / Abandonware, Windows, for contents extraction : [Abandonware France [fr]] [OldGames.sk] [Abandonia] [Best Old Games] [Emuparadise] [My Abandonware [fr]] [ClasicosBasicos]
• Dune2K website (fan site with a large number of downloads for Dune II & Dune 2000) : [Dune2K]
• Don Allen's Timbres of Heaven Soundfont (Nice Soundfont for games) : [Don Allen's Timbres of Heaven Soundfont] [ToH with Dune 2 intro on Youtube]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (Westwood Studios [fr] [en]) : [Site 1 2] [twitter] [YouTube] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Dune II) [fr] [en] [de]]
[Mod DB]

Reviews
[metacritic] [Gros Pixels [fr]] [Indie Retro News]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)

Description [fr]

L'un des premiers RTS de l'histoire, se basant sur le roman de Frank Herbert, par le studio Westwood Studios.

Dune II: The Building of a Dynasty ("Dune II: The Battle for Arrakis" ou "Dune II : La Bataille d'Arrakis", prédécesseur de Dune 2000) est un l'un des premiers RTS de l'histoire du jeu. Sorti en 1992 et basé sur le roman "Dune" de Frank Herbert (US), il prend place sur la planète Arrakis, surnommée Dune, la seule planète de l'univers sur laquelle l'on moissonne dans un désert l'épice, une drogue décuplant les capacités cognitives des êtres humains, utilisés dans le calcul de la trajectoire des vaisseaux spatiaux, remplaçant les IAs proscrites. L’empereur Shaddam IV, gouverneur de l'univers connu croulant sous les dettes du fait de ses guerres intestines, offre le contrôle d'Arrakis à la faction / maison (Atréides, Harkonnens ou Ordos) qui lui fournira le plus d'épice. Dès leur arrivée sur Arrakis, la guerre éclate entre les 3 maisons. Le joueur prendra le contrôle de l'une d'entre elles, établira une base, récoltera de l'épice et repoussera les intrus...

Crédit image (lien ci-dessus) : Mod DB

Moteurs Linux utilisables / Available Linux engines : Dune Dynasty, Dune Legacy, OpenDUNE
Voir aussi / See also (Dune II) : Dune Dynasty, Dune II - The Building of a Dynasty (Dune II : La Bataille d'Arrakis), Dune II - The Maker, Dune Legacy, OpenDUNE,


Wikipedia :

Dune II : La Bataille d'Arrakis (Dune II: The Building of a Dynasty en version américaine, rebaptisé Dune II: The Battle for Arrakis en Europe) est un jeu vidéo de stratégie en temps réel développé par Westwood Studios et basé sur l'univers de science-fiction du roman Dune écrit par Frank Herbert. La version PC du jeu, fonctionnant sous DOS, est publiée en 1992 par Virgin Interactive avant d'être édité sur Amiga et Mega Drive (sous le nom de Dune : The Battle for Arrakis pour cette dernière) en 1993 et sur Acorn Archimedes en 1995. Un remake appelé Dune 2000 et fonctionnant sous Windows est publié en 1998 sur PC avant d'être porté sur PlayStation en 2000. Westwood développe ensuite une suite appelé Empereur : La Bataille pour Dune qui est publié le 14 juin 2001 par EA Games.

Inspiré du roman de Frank Herbert, le jeu se déroule sur une planète désertique appelée Arrakis (et surnommée Dune) sur laquelle les maisons Atréides et Harkonnens s'affrontent pour le contrôle de l'épice, une précieuse substance décuplant les capacités des êtres humains. Le jeu introduit également une faction non présente dans l'univers du roman, la Maison Ordos, et permet au joueur d'affronter la puissante légion des Sardaukars composé de soldats fanatiques aux ordres de l’empereur.

Dune II est considéré comme ayant révolutionné le genre du jeu de stratégie et comme ayant établi les règles définissant encore aujourd'hui les jeux de stratégie en temps réel. Le jeu introduit notamment le concept du « récolter-construire-conquérir » qui différencie les STR modernes des god games et qui sera ensuite repris par une large majorité des jeux de ce genre incluant Command and Conquer, Warcraft, StarCraft, Age of Empires ou Total Annihilation. Dune II est très bien accueilli à sa sortie, les journalistes spécialisés mettant en avant son système de jeu innovant et son interface facile à prendre en main.

Trame

Univers

Dune II : La Bataille d'Arrakis prend place dans un univers de science-fiction inspiré du roman Dune écrit par Frank Herbert et publié en 1965. Dans le roman, l'humanité a colonisé une grande partie de l'univers et s'est libérée du joug des machines pensantes lors du Jihad Butlérien. Toute forme d'intelligence artificielle est depuis proscrite et les tâches autrefois assurées par les ordinateurs le sont maintenant par des humains. Les mentats sont ainsi de véritables ordinateurs vivants et les vaisseaux intersidéraux sont maintenant pilotés par des navigateurs, seuls capables de calculer des trajectoires sûres lors des voyages spatiaux. Ceux-ci tirent leurs capacités hors du commun d'une substance appelé épice qui leur confèrent le don de prescience. La seule source connue d'épice est Arrakis, une planète désertique surnommé Dune, qui focalise l’attention des grandes puissances de l'univers.

Scénario

L’empereur Shaddam IV, qui gouverne l'ensemble de l'univers connu, souhaite augmenter la production d’épice. Il fait pour cela une offre à trois factions, les maisons Atréides, Harkonnens et Ordos, à qui il promet le contrôle d’Arrakis à celle qui lui livrera la plus grande quantité d’épice.

Les Atréides sont de nobles guerriers natifs de la verdoyante planète Caladan et cherchant généralement à trouver une issue pacifiques aux conflits. Les Harkonnens sont des êtres cruels et sanguinaires venant du monde Giedi Prime qu'ils dirigent d’une main de fer. Les Ordos, qui n'apparaissent pas dans le roman, sont des commerçants spécialisés dans la manipulation et originaire d'une planète recouverte par les glaces. Le joueur incarne le commandant d'une de ces trois maisons et doit envoyer ses troupes sur Dune dans le but conquérir la planète et d'en tirer un maximum d'épice. En plus des deux maisons concurrentes, le joueur se trouve confronté lors de certaines missions aux légions Sardaukars, une faction de soldats d’élite au service de l’empereur.

Système de jeu

Bien que n’étant pas le premier jeu de stratégie dont l’action se déroule en temps réel, Dune II est considéré comme ayant révolutionné le genre et comme ayant établi les règles définissant encore aujourd'hui les jeux de stratégie en temps réel. Le jeu introduit notamment le concept du « récolter-construire-conquérir » qui, d’après le site GameSpot, différencie les STR des autres jeux de stratégie dont l’action se déroule en temps réel comme les god game et qui sera repris par une large majorité des jeux de ce genre incluant Command and Conquer, Warcraft, StarCraft, Age of Empires ou Total Annihilation. Dans Dune II, le joueur doit ainsi collecter des ressources lui permettant de construire des bases et de créer des troupes afin de combattre l'armée adverse jusqu'à obtenir la victoire. Trois factions sont disponibles dans le jeu, la Maison Atréides, la Maison Harkonnen et la Maison Ordos, chacune d’elles disposant d’unités et d'armes spécifiques en plus des unités standards communes aux trois maisons. Lors de certaines missions, le joueur doit affronter les Sardaukars représentant l'empereur et qui sont contrôlés par l’ordinateur.

Économie

Dune II demande au joueur de collecter une ressource, l’épice, pour développer sa base et créer des troupes armées.

Le joueur dispose dès le début de la partie d’un chantier de construction lui permettant de construire des dalles de béton, qui servent de fondations pour d’autres bâtiments, ou des pièges à vent permettant d’alimenter ses installations en énergie. Une fois le chantier sous tension, le joueur peut construire des bâtiments plus avancés comme des raffineries. Celles-ci sont livrées avec une moissonneuse - pouvant s'aventurer dans le désert pour récolter l’épice - et peuvent convertir cette épice en crédit permettant de construire d’autres bâtiments ou des unités. Pour stocker l’épice, le joueur doit ensuite construire des silos, tout surplus de ressource étant perdu.

Création de troupes

Dune II introduit ensuite un système d’interdépendance entre les bâtiments, la construction des usines permettant de produire les unités les plus avancées nécessitant d'avoir au préalable construit des bâtiments plus basiques comme l’usine de production de véhicules légers. Au fur et à mesure que le joueur construit de nouveaux bâtiments, il gagne ainsi accès à de nouvelles options. Le premier bâtiment permettant de produire des troupes, la caserne, permet de former des unités d'infanterie légère. Des unités d'infanteries lourdes deviennent accessibles en construisant un centre d’entraînement spécifique alors que des usines permettent de produire des véhicules plus ou moins avancés comme des quads ou des tanks. Toutes les unités ne sont cependant pas accessibles pour toutes les maisons. Prenons l'exemple des véhicules légers : les Atréides peuvent produire des quads et des trikes (plus faibles mais plus rapides) alors que les Harkonnens ne peuvent construire que des quads et que les Ordos disposent en plus des quads des raiders (unité terrestre la plus rapide du jeu et totalement inaccessible à leurs concurrents). En construisant un starport, le joueur peut également acheter directement des armes (sauf l'infanterie et les unités spéciales) auprès de la Guilde spatiale. Ainsi, le trike, qui ne peut être produit que par les Atréides, peut être acheté par les autres maisons.

Les combats

(...)

Description [en]

Wikipedia :

Dune II: The Building of a Dynasty (titled Dune II: Battle for Arrakis in Europe and Dune: The Battle for Arrakis for the Mega Drive/Genesis port respectively) is a real-time strategy Dune video game developed by Westwood Studios and released by Virgin Interactive in December 1992. It is based upon David Lynch's 1984 movie Dune, an adaptation of Frank Herbert's science fiction novel of the same name.

While not necessarily the first real-time strategy (RTS) video game, Dune II established the format that would be followed for years to come. As such, Dune II is the archetypal "real-time strategy" game. Striking a balance between complexity and innovation, it was a huge success and laid the foundation for Command & Conquer, Warcraft, StarCraft, and many other RTS games that followed.

Plot

Emperor Frederick IV of House Corrino is desperate for the harvesting of the valuable drug melange (also known as "the spice"), found only on the planet Arrakis, to pay off all of his debt incurred on internecine wars with family members. To achieve this, he now offers the sole governorship of Arrakis to whichever of the three Houses (Atreides, Harkonnen, and Ordos) delivers the most spice for him. War begins as deputations from all three Houses arrive on Arrakis.

The player is a military commander from a House of their choice. In the first few missions the objectives are to establish successfully a base on an unoccupied territory of Arrakis, to harvest spice, and to defeat intruders. Later, when the three Houses divide Arrakis among them, the player has to assault and capture enemy territories. When the player dominates Arrakis on the world map, the two other enemy factions ally against their common enemy. The ultimate final showdown is the battle between the player's House against three enemy sides, among them Frederick's forces the Sardaukar (an unplayable elite force whose heavy infantry are particularly powerful). The introductory, mission briefing and endgame cutscenes are different for each House, in keeping with their very disparate world views. The weaponry and units also vary from house to house.

Gameplay

The player takes the role of the commander of one of the three interplanetary houses, the Atreides, the Harkonnen or the Ordos, with the objective of wresting control of Arrakis from the other two houses. House Ordos is not featured in the Dune novels and is mentioned only in the non-canon Dune Encyclopedia. The basic strategy in the game is to harvest spice from the treacherous sand dunes using a harvester vehicle, convert the spice into credits via a refinery and to build military units with these acquired credits in order to fend off and destroy the enemy.

The game map initially starts with a fog of war covering all area which is not covered by the player's units range of view. As the units explore the map, the darkness is removed. Unlike later games such as Warcraft II: Tides of Darkness, the fog of war is lifted forever with initial exploration, it does not become dark once more when units leave the area.

In addition to enemy incursions, there are other dangers; like the marauding gigantic sandworm, capable of swallowing vehicles and infantry whole but blocked by rocky terrain. The player can only build on rocky terrain, but must build concrete foundations before to avoid deterioration of the structures due to the harsh weather conditions although in general, structures will gradually decay over time regardless of the presence of those concrete slabs due to the aforementioned weather conditions, though the concrete saves repair costs in the long run. Spice fields are indicated by orange coloration on the sand, darker orange indicating high concentration. Some spice may be concealed as bumps on the terrain (a "spice bloom") that become spice fields when they are shot at, or when a unit runs over them (the unit is destroyed in the ensuing "spice blow").

The player is presented a map of the planet Arrakis before most missions, where they can choose the next territory to play in among two or three. This affects primarily the enemy house fought in the next mission, as all missions except the first two require the complete destruction of the enemy. Nine territories must be fought, irrespective of house, to reach the endgame.

Some key elements that first appeared in Dune II and later appear in many other RTS games include:

• A world map from which the next mission is chosen
• Resource-gathering to fund unit construction
• Simple base and unit construction
• Building construction dependencies (technology tree)
• Mobile units that can be deployed as buildings
• Different sides/factions (the Houses), each with unique unit-types and super weapons
• A context-sensitive mouse cursor to issue commands (introduced in the Mega Drive/Genesis version)

Completing higher missions gives authorization to use improved technology and higher-order weaponry unique to each House, ensuring varied game play. For example, House Harkonnen may be able to construct their Devastator tanks with heavy armor and ordnance but cannot build the similarly impressive Atreides Sonic Tank. The Ordos have access to the Deviator - a specialized tank firing a nerve gas that switches the allegiance of targeted units to Ordos for a limited period of time. The three Houses also are restricted in their production capabilities—House Ordos cannot build Atreides-style trikes, instead making the faster "Raider" trikes, while House Harkonnen constructs heavier but more expensive quad bikes.

A player can gain access to other Houses' special units by capturing an enemy Factory and manufacturing the desired units at the captured Factory (House Atreides' Heavy Vehicle Factory for Sonic Tank, House Ordos' Light Vehicle Factory for Raider trikes, House Ordos' Heavy Vehicle Factory for Deviator tanks, or House Harkonnen's Heavy Vehicle Factory for Devastator tanks). Note that a Deviator not owned by House Ordos still switches control of targeted units to House Ordos, and not to the side that owns the Deviator. Apparently Westwood was aware of this feature, since capturing a Sardaukar Heavy Vehicle Factory allows the player to build both the Sonic Tank and Devastator, but not the Ordos Deviator.

Buildings may only be built in rocky zones and connected to another existing building. To protect them from constant wear, the player must first place concrete slabs in the construction areas. Production buildings can be upgraded at a cost several times, allowing the production of more advanced units or buildings.

The final prize for the commander is the building of the House Palace from where superweapons may be unleashed on opponents in the final closing chapters of the game. The House Harkonnen superweapon is a long-range powerful but inaccurate finger of missiles called the Death Hand, whereas House Atreides may call upon the local Fremen infantry warriors, over which the player has no control, to engage enemy targets. House Ordos may unleash a fast-moving Saboteur whose main purpose is the destruction of buildings.

The AI of Dune II was one of the first used in RTS games, and while better than that of Herzog Zwei, it has various drawbacks. Examples include only attacking the side of the player's base facing its own, general inability to perform flanking maneuvers, and not rebuilding defenses. Recent research into the game's engine by fans revealed that the AI is in fact capable of more advanced strategy, but that a large part of these capabilities is unused due to consistently repeated errors in all of the game's mission scripts.

Development

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