Dota 2 - Le Bottin des Jeux Linux

Dota 2

Specifications

Title: Dota 2 Type: Linux Game
Genre: Strategy Status:
Category: Strategy ➤ Tactical RPG ➤ MOBA Commercial: ✓
Tags: MOBA; Tower Defense; Strategy; Action RPG; Dota; Source engine; Fantasy; e-sports; Replay Value; Difficult; Character Customization; Team-Based; Class-Based; Competitive; PvP; Co-op Demo:
Released: 7.0 Package Name:
Date: 2016-12-11 Extern Repo:
License: Free (limited edition) / Commercial Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 3D & 3D VR Binary:
Mechanics: Real Time Source:
Played: MMO PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 13696
Created: 2013-07-17 Updated: 2017-02-26

Summary

[fr]: Un jeu de bataille multijoueur temps réel en arène, en vision objective et sur un thème fantastique, voyant s'affronter 2 équipes de 5 joueurs - chacune avec une base et une structure principale dénommé l'"Ancient" dont la destruction par l'équipe adverse sonne la défaite. Chaque joueur dirige son héros aux capacités et style de jeu spécifiques, remportant des points d'expérience et des objets en même temps que son équipe en combat. [en]: A multiplayer online battle arena game in which 2 teams of 5 players compete to collectively destroy a large structure defended by the opposing team known as the "Ancient", whilst defending their own. As in Defense of the Ancients, the game is controlled using standard real-time strategy controls, and is presented on a single map in a three-dimensional isometric perspective.

Videos

Trailer / Gameplay [en] / [en] / [fr] :


Prochaine version / Upcoming Release (WIP) :

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Commercial : [Steam]

Resources
• (empty)
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [Purge Gamers (Welcome to Dota, You Suck)]

Social
Devs (Valve Corporation [fr] [en]) : [Site 1 2] [Forums] [Steam Support] [twitter] [Facebook] [YouTube] [LinkedIn] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [twitter] [Facebook] [YouTube] [reddit]

On other sites
[Wikipedia (Dota 2) [fr] [en]]
[Wikipedia (Defense of the Ancients) [fr] [en]]

Reviews
[metacritic] [jeuxvideo.com [fr]] [PC Gamer]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[JeuxLinux (20130808) [fr]] [Linux Games (20130719)] [Gaming on Linux (20130710)]

Description [fr]

Un jeu de bataille multijoueur temps réel en équipes et en arène de type fantastique, par le studio Valve Corporation.
Il utilise le moteur Source 2.

Dota 2 (Defense of the Ancients 2) est un jeu de bataille multijoueur temps réel en arène, en vision objective et sur un thème fantastique, voyant s'affronter 2 équipes de 5 joueurs - chacune avec une base et une structure principale dénommé l'"Ancient" dont la destruction par l'équipe adverse sonne la défaite. Chaque joueur dirige son héros aux capacités et style de jeu spécifiques, remportant des points d'expérience et des objets en même temps que son équipe en combat.

Le premier opus était à l'origine un mod de Warcraft III: Reign of Chaos.

Voir aussi / See also : Dota 2, Strife,


Steam:

Dota a tout d'abord été une modification faite par des joueurs de Warcraft 3 et a fini par être un des jeux les plus joués au monde. Suivant la tradition de Counter-Strike, Day of Defeat, Team Fortress, Portal et Alien Swarm, Dota 2 est le fruit du recrutement des développeurs de la communauté qui a construit cette modification et de leur chance de développer un jeu complet d'après leurs idées avec l'aide de l'équipe de développeurs et d'artistes professionnels de Valve.

Au niveau du gameplay, c'est assez difficile à décrire. La caméra est positionnée dans la perspective traditionnelle des jeux de STR, mais il serait injuste d’appeler Dota un STR. Alors que chaque héros commence au niveau 1, et atteignent plusieurs fois la limite de niveau de 25, il serait injuste de l'appeler un RPG.

Beaucoup de monde ont essayé d'assigner un genre de jeu à Dota, mais nous pensons que Action STR est le plus descriptif. Et pendant que nous ne perdons pas de temps à trouver de quel type est ce jeu, on n'arrête pas d'y jouer en interne !


Wikipedia :

Dota 2 est un jeu vidéo de type arène de bataille en ligne multijoueur développé et édité par Valve Corporation avec l'aide de certains des créateurs du jeu d'origine : Defense of the Ancients, un mod de carte personnalisée pour le jeu de stratégie en temps réel Warcraft III: Reign of Chaos et son extension Warcraft III: The Frozen Throne. Le jeu est sorti en juillet 2013 sur Microsoft Windows, OS X et Linux mettant fin à une phase bêta commencée en 2011, il est disponible exclusivement sur la plateforme de jeu en ligne Steam.

Dota 2 se joue en matchs indépendants opposant deux équipes de cinq joueurs, chacune possédant une base située en coin de carte contenant un bâtiment appelé l'« Ancient », dont la destruction mène à la victoire de l'équipe ennemie. Chaque joueur contrôle un « Héros » et est amené à accumuler de l’expérience, gagner de l'or, s'équiper d'objets et combattre l'équipe ennemie pour parvenir à la victoire.

Le développement de Dota 2 commence en 2009 lorsque Valve embauche IceFrog, programmeur principal de Defense of the Ancients. Le jeu reçoit de très bonnes critiques à sa sortie dues à son système de jeu gratifiant, sa production de qualité et sa fidélité au mod originel. Il fut néanmoins critiqué pour sa courbe d'apprentissage raide et sa communauté peu accueillante. C'est actuellement le jeu le plus joué sur Steam, avec des pics quotidiens de plus de 900 000 joueurs connectés en même temps, ainsi que plus de 13 000 000 de joueurs mensuels.

Système de jeu

Dota 2 reprend les personnages et factions du mod originel Defense of the Ancients ainsi que les mécanismes généraux du jeu. Comme la majorité des arènes de bataille en ligne multijoueur, Dota 2 se joue dans un environnement en trois dimensions, présenté depuis un point de vue en plongée, chaque match se jouant sur la même carte de jeu. Deux équipes, le Radiant et le Dire, composées de 5 joueurs, chacun contrôlant un héros, s'y opposent dans l'objectif final de détruire la structure majeure de la base ennemie, appelée l'« Ancient ».

Carte de Jeu

La carte est constituée de deux parties séparées par une rivière, la partie inférieure gauche étant détenue par le Radiant, la partie supérieure droite par le Dire. Chacune des équipes détient une base à partir de laquelle divergent trois voies (ou lanes) structurant la carte.

Chacune de ces lanes est défendue par trois tours qu'il est nécessaire de détruire afin d'accéder à la base ennemie et à l'Ancient dont la destruction constitue l'objectif final du jeu. Celui-ci est défendu par une dernière paire de tours ; elles doivent toutes les deux être détruites pour pouvoir attaquer l'Ancient, et il faut également avoir détruit au moins une des tours aux abords de la base afin de pouvoir endommager les tours de l'Ancient.

Chaque match est rythmé par l'apparition régulière de sbires (ou creeps) à la base de l'équipe pour laquelle ils combattent, toutes les 30 secondes. Ces creeps avancent sur chacune des lanes attaquant automatiquement les unités et structures ennemies rencontrées. Ils ne sont pas contrôlés par les joueurs.

En dehors des lanes se trouvent les bois (ou jungle) structurés en camps (5 pour chaque côté de la carte) habités par des créatures neutres hostiles réapparaissant après avoir été éliminées. Ils constituent une source alternative d'or et d'expérience en dehors des lanes. Aux abords de la rivière se trouve Roshan, un creep neutre imposant très difficile à tuer, mais qui offre une récompense de taille s'il est vaincu : le joueur qui ramassera son "Aegis of Immortality" aura une deuxième vie et réapparaitra sur place s'il est tué dans les cinq prochaines minutes.

Six magasins dédiés à l'achat d'objets sont également présents sur la carte : 2 situés aux bases des équipes, 2 situés en coins de cartes à proximité des lanes (side shops) et 1 magasin dit « secret » dans chacune des jungles.

Héros

Chaque joueur est amené au début d'un match à choisir un héros parmi les 110 disponibles, deux joueurs ne pouvant pas choisir le même héros. Chaque héros est caractérisé par ses sorts (4 pour la plupart), ses attributs et son attaque.

Chaque héros commence le match au niveau 1, et peut évoluer jusqu'au niveau 25 en accumulant de l’expérience, obtenue en éliminant les unités et héros ennemis. À chaque niveau, un point de compétence est débloqué, et les attributs du héros s'améliorent. La Force, l'Agilité et l'Intelligence sont ces trois attributs numériques qui influencent des caractéristiques telles que le nombre de points de vie, le pourcentage de dégâts ennemis bloqués. Ces attributs augmentent à chaque niveau, selon le héros ; certains gagnent plus de points d'Intelligence par niveau, d'autres gagnent plus de Force, certains ont un gain égal. Avec chaque point de compétence, le joueur peut choisir d'apprendre et d'améliorer un de ses sorts, ou bien d'améliorer encore plus ses attributs (un point de compétence distribué de cette manière donne 2 points à chaque attribut).

Tous les héros sont dotés d'une attaque, qui peut être de mêlée ou à portée. La distance de cette portée diffère selon le héros. La puissance de ces attaques est fonction de l'attribut principal du héros : par exemple, un héros dont l'attribut principal est l'Agilité fera un point de dégât supplémentaire pour chaque point dans cet attribut.

Les héros disposent de points de vie et de mana, représentés sous forme de jauge dans la partie inférieure de l'écran. Lorsque le héros n'a plus de points de vie, il meurt et réapparaît après un certain temps (en fonction de son niveau) à sa base, près de la fontaine. La mana est la ressource permettant au joueur d'utiliser ses sorts (et certains objets), ayant un coût différent selon le sort et son niveau. La fontaine permet aux joueurs de régénérer rapidement leur vie et leur mana.

Objets

Au cours de la partie, les joueurs accumulent de l'or ; en éliminant des creeps (il faut alors porter le coup fatal), en tuant des ennemis, assistant ses coéquipiers ou en détruisant les structures et wards adverses. Cet or permet au joueur d'acquérir des objets afin de donner à son héros de nouvelles capacités, d'augmenter ses attributs, ou influencer ses caractéristiques.

L'inventaire des héros peut contenir six objets. Certains peuvent être combinés entre eux afin de former un nouvel objet plus puissant ou versatile.

Certains de ces objets sont consommables : ils sont détruits lors de leur utilisation. Par exemple, consommer une "Clarity", régènere le mana du héros. Il est également possible de revendre les objets déjà acquis pour la moitié de leur coût initial, ou bien, dans certains cas, de les détruire.

Les joueurs peuvent acheter des objets dans les différentes échoppes présents dans la carte ; elles ne proposent pas toutes le même catalogue. La carte comprend une échoppe générale, à la fontaine de chaque équipe, une échoppe secrète, située près des creeps ancients de chaque équipe, ainsi qu'une échoppe rapide situé aux côtés de la ligne du bas et du haut.

(...)

E-sport

Pour s'assurer qu'une quantité suffisante de joueurs s'intéressent à Dota 2, Valve patronne 16 équipes et les fait compétitionner au premier International pour 1 million de dollars US en prix, en 2011. Par la suite, The International devient un évènement régulier se déroulant chaque année à Seattle, Washington, États-Unis.

En 2012, le tournoi se déroule durant le Penny Arcade Expo et c'est l'équipe chinoise Invictus Gaming qui gagne contre les anciens champions, Natus Vincere.

En 2013, la valeur totale des prix atteint 2,8 millions de dollars, détrônant League of Legends pour la première place du plus grand prix d'e-sport. The International 2013 est gagné par l'équipe suédoise Alliance. Le prix pour la première place est de 1,4 million USD

En 2014, Dota 2 bat une nouvelle fois son record du plus grand prix d'e-sport en élevant les gains à presque 11 millions de dollars, une somme alors faramineuse, atteinte en grande partie grâce à la mise en place grâce aux achats du Compendium, un grimoire qui débloque des objets cosmétiques pour le jeu à l'aide d'un système de niveau à atteindre. L'équipe chinoise Newbee remportera cette édition face à une autre équipe originaire de Chine, Vici Gaming, s'octroyant par conséquent quasiment 5 millions de dollars pour la première place.

Lors de l'édition 2015, l'équipe américaine Evil Geniuses remporte la victoire contre l'équipe chinoise CDEC, gagnant ainsi presque 7 millions de dollars pour un prize pool total de plus de 18 millions de dollars, un nouveau record établi encore une fois grâce au Compendium.

Après The International 2015, Valve annonce la sortie de tournois majeurs, "The Majors" qui consistent à un tournoi par saison. Le premier étant The International, à Seattle, le second à Frankfurt, Shanghai pour le 3e et Manila pour la saison printanière. Chacun de ces tournois a un Prize Pool de 3 millions séparés entre les 16 équipes, sauf The International qui a une contribution de 1,600,000 USD par valve, et le reste est accumulé lors de la vente de Battle Pass et d'objets de l'international. 25% de chacune des ventes de The International vont dans le Prize Pool.

L'e-sport est développé sur Dota 2. Dans la liste des joueurs qui ont gagné le plus d'argent lors de compétitions, tous jeux confondus, 39 des 40 premiers sont des joueurs de Dota 2, avec en tête de liste, les vainqueurs de la cinquième édition de The International.

Description [en]

Dota is a competitive game of action and strategy, played both professionally and casually by millions of passionate fans worldwide. Players pick from a pool of over a hundred heroes, forming two teams of five players. Radiant heroes then battle their Dire counterparts to control a gorgeous fantasy landscape, waging campaigns of cunning, stealth, and outright warfare.

Irresistibly colorful on the surface, Dota is a game of infinite depth and complexity. Every hero has an array of skills and abilities that combine with the skills of their allies in unexpected ways, to ensure that no game is ever remotely alike. This is one of the reasons that the Dota phenomenon has continued to grow. Originating as a fan-made Warcraft 3 modification, Dota was an instant underground hit. After coming to Valve, the original community developers have bridged the gap to a more inclusive audience, so that the rest of the world can experience the same core gameplay, but with the level of polish that only Valve can provide.

Get a taste of the game that has enthralled millions.


Wikipedia:

Dota 2 is a free-to-play multiplayer online battle arena (MOBA) video game developed and published by Valve Corporation. The game is the stand-alone sequel to Defense of the Ancients (DotA), which was a community-created mod for Blizzard Entertainment's Warcraft III: Reign of Chaos and its expansion pack, The Frozen Throne. Dota 2 is played in matches between two teams that consist of five players, with both teams occupying their own separate base on the map. Each of the ten players independently control a powerful character, known as a "hero", that each feature unique abilities and different styles of play. During a match, a player and their team collects experience points and items for their heroes in order to fight through the opposing team's defenses. A team wins by being the first to destroy a large structure located in the opposing team's base, called the "Ancient".

Development of Dota 2 began in 2009 when IceFrog, the pseudonymous lead designer of the original Defense of the Ancients mod, was hired by Valve to create a modern sequel. Dota 2 was officially released on Steam in July 2013 for Microsoft Windows, OS X, and Linux-based personal computers, following a Windows-only open beta phase that began two years prior. The game initially used the original Source game engine until it was ported over to Source 2 in 2015, making it the first game to use it. The game also allows for the community to create custom game modes, maps, and cosmetics for the heroes, which are then uploaded to the Steam Workshop. Dota 2 is one of the most actively played games on Steam, with peaks of over a million concurrent players, and was praised by critics for its gameplay, production quality, and faithfulness to its predecessor, despite being criticized for its steep learning curve. The popularity of Dota 2 has led to official merchandise being produced for it, including apparel, accessories, and toys, as well as promotional tie-ins to other games and media.

Dota 2 has a widespread and active competitive scene, with teams from across the world playing professionally in various dedicated leagues and tournaments. Premium Dota 2 tournaments often have prize pools totaling millions of US dollars, the highest of any eSport. The largest of them is known as The International, which is produced by Valve and takes place annually at the KeyArena in Seattle. Valve also sponsors smaller, but more frequently held tournaments known as the Majors, which lead up to the International every year. For larger tournaments, media coverage is done by a selection of on-site staff who provide commentary and analysis for the ongoing matches, similar to traditional sporting events. Broadcasts of professional Dota 2 matches are streamed live over the internet, and sometimes simulcast on television networks, with peak viewership numbers in the millions.

Gameplay

Dota 2 is a multiplayer online battle arena (MOBA) video game in which two teams of five players compete to collectively destroy a large structure defended by the opposing team known as the "Ancient", whilst defending their own. As in Defense of the Ancients, the game is controlled using standard real-time strategy controls, and is presented on a single map in a three-dimensional isometric perspective. Ten players each control one of the game's 112 playable characters, known as "heroes", with each having their own design, benefits, and weaknesses. Heroes are divided into two primary roles, known as the "carry" and "support". Carries, which are also called "cores", begin each match as weak and vulnerable, but are able to become more powerful later in the game, thus becoming able to "carry" their team to victory. Supports generally lack abilities that deal heavy damage, instead having ones with more functionality and utility that provide assistance for their carries.

All heroes have a basic damage-dealing attack, in addition to powerful hero-specific abilities. Each hero has at least four abilities, and these are the primary method of fighting. The most powerful ability for each hero is known as their "ultimate", which requires them to have an experience level of six in order to learn and use. In order to prevent abilities from being spammed without consequence, a magic system in the game exists. Activating an ability costs a hero some of their "mana points", which regenerate slowly over time. Using an ability will also cause it to enter a cooldown phase, in which the ability can not be used again until a timer counts down to zero. All heroes have three attributes: strength, intelligence, and agility, which affect health points, mana points, and attack speed, respectively. Each hero has one primary attribute, which influences non-ability damage. Heroes begin each game with an experience level of one, only having access to one of their abilities, but are able to level up and become more powerful during the course of the game, up to a maximum level of 25. Whenever a hero gains an experience level, the player is able to unlock another of their abilities or improve one already learned. If a hero runs out of health points and dies, a timer begins to count down until they respawn in their base.

The two teams—known as the Radiant and Dire—occupy fortified bases in opposite corners of the map, which is divided in half by a crossable river and connected by three paths, where are referred to as "lanes". The lanes are guarded by defensive towers that slowly, but frequently, attack any opposing unit who gets within its line of sight. Weak computer-controlled creatures called "creeps" travel predefined paths along the lanes and attempt to attack any opposing heroes, creeps, and buildings in their way. Creeps periodically spawn throughout the game in groups from two buildings, called the "barracks", that exist in each lane and are located within the team's bases. The map is also permanently covered for both teams in fog of war, which prevents a team from seeing the opposing team's heroes and creeps if they are not directly in sight of an allied unit. The map also features a day-night cycle, with some features and mechanics being altered depending on the time of cycle.

Items known as "wards" are able to be placed in most locations on the map, granting line of sight vision in a small area around it for the team who had planted it. Wards last for six minutes after being placed, and will disappear once time runs out or if discovered and destroyed by the opposing team. Also present on the map are "neutral creeps" that are hostile to both teams, and reside in marked locations on the map known as "camps". Camps are located in the area between the lanes known as the "jungle", which both sides of the map have. Neutral creeps do not attack unless provoked, and will respawn over time if killed. The most powerful neutral creep is named "Roshan"; he is a unique boss who may be killed by either side to obtain an item that allows a one-time resurrection by the hero that holds it. Roshan will respawn 8–11 minutes after being killed, and becomes progressively harder to kill as the match continues over time.

In addition to having abilities becoming stronger during the game, players are able to buy items that provide their own special abilities. Items are not limited to specific heroes, and can be bought by anyone. In order to obtain an item, players must be able to afford it with gold, which is primarily obtained by killing enemy heroes, destroying enemy structures, and killing creeps, with the latter being an act called "farming". Only the hero that lands the killing blow on a creep obtains gold from it, an act called "last hitting", but all nearby allies receive gold when an enemy hero dies. Players are also able to "deny" allied units and structures by destroying them, which then prevents their opponents from getting full experience. Gold can not be shared between teammates, with each player having their own independent stash. The player also receives a small, continuous stream of gold over the course of a match.

Dota 2 also features seasonal events that present players with alternative game modes that do not follow the game's standard rules. Some of these included the Halloween-themed Diretide event, the Christmas-themed Frostivus event, and the New Bloom Festival, which celebrated the coming of spring. In October 2015, a Halloween-themed "capture point" game mode was released, titled "Colosseum". The move to the Source 2 engine in 2015 also saw the addition of community-created custom game modes, with the more popular ones having dedicated server hosting by Valve. In 2016, Valve introduced the "Custom Game Pass" option to custom game modes, which allows content creators to add exclusive features, content, and other changes to their game mode.

Professional competition

To ensure that enough Defense of the Ancients players would take up Dota 2 and to showcase the game's capabilities, Valve sponsored sixteen accomplished Defense of the Ancients teams to compete at The International, a Dota 2 specific eSports tournament, for a $1 million prize in 2011. The International became an annual championship tournament in 2012, with the venue changing to Seattle. In its third year, The International allowed crowdfunding to add to its prize pool through an interactive, in-game item called a "compendium". Compendiums, which are optional and must be purchased separately, allow players who buy them to directly raise prize money for The International by spending money on unique compendium cosmetics and other in-game items, with 25% of all the revenue made going directly to the prize pool. Sales from the 2013 compendium helped raise over $2.8 million, making The International 2013 reclaim its previous title as having the largest prize pool in eSports history from the League of Legends Season 2 World Championship. Since then, each annual tournament of The International has broken the previous one's prize pool record, with the fourth iteration of the tournament raising over $10.9 million, exceeding the prizes pools of the Super Bowl, Masters Tournament, and Tour de France. At The International 2015, the prize pool exceeded $18.4 million, earning the champion team, Evil Geniuses, over $6 million.

Following the inaugural event of The International, several other eSport events began to transition from Defense of the Ancients to Dota 2, including the Electronic Sports World Cup. DreamHack would also support Dota 2 in 2011, following a year without support for the original, on account of the other multiplayer online battle arena titles, Heroes of Newerth and League of Legends. By the end of its first year in its beta phase, Dota 2 was one of the highest-paying eSport titles of 2011, second only to StarCraft II. In 2012, Dota 2 began as an official title for the World Cyber Games annual event at World Cyber Games 2012. The Electronic Sports League (ESL) began a seasonal tournament for Dota 2 called the RaidCall EMS One in 2013, which was the largest independent tournament for Dota 2 by the beginning of 2013. Beginning in September 2013, the Association for Chinese eSports began a league, called the WPC ACE Dota 2 League, which had the largest third-party prize pool in Dota 2 eSports history at the time. At Electronic Entertainment Expo 2013, Nexon announced the investment of two billion South Korean won, (approximately $1.7 million), into amateur and professional leagues in South Korea for 2013, to coincide with the launch of their distribution agreement in the fall of that year. Modeled after the interactive compendium for The International, Valve introduced a compendium third-party tournament organizers could sell, beginning with the ASUS ROG DreamLeague in February 2014. In February 2015, the Valve-sponsored Dota 2 Asia Championships was held in Shanghai with a prize pool of over $3 million, raised through compendium sales.

In total, professional Dota 2 tournaments had earned teams and players nearly $65 million in prize money by June 2016, which was more than twice the amount of League of Legends tournaments, making it the highest earning eSport game at the time.

Majors

Starting in 2015, Valve began sponsoring smaller, but seasonally held tournaments with a fixed $3 million prize pool, known officially as the Dota Major Championships. The format for the tournaments are based on the series of the same name that Valve also sponsors for their first-person shooter game, Counter-Strike: Global Offensive. The first of which, hosted and produced by ESL, was the Frankfurt Major held in November 2015 at the Festhalle Frankfurt in Frankfurt, and was won by OG. The next Major was hosted and produced by Perfect World, and was held in March 2016 at the Mercedes-Benz Arena in Shanghai, and was won by Team Secret. The third and final Major of the 2015–2016 season was hosted and produced by PGL, and was held at the Mall of Asia Arena in Manila in June 2016. The tournament was won by OG, becoming the first team to repeat as champions of a Dota 2 Major.

Following the introduction of the Majors, The International championships were then considered to be the cumulative "Summer Major", with the 2016 iteration being the first one under the new format. Still using the same crowdfunding system for the prize pool as previous Internationals, the tournament broke the record for the highest prize pool in eSports history at over $20 million, surpassing the record that the event had set the previous year, and was won by Wings Gaming. At a player's meeting at the same event, Valve announced that due to scheduling issues they had prior to the International, they would be reducing the number of Majors from three to two for the following season, with the next tournament taking place in Boston at the Wang Theatre in December 2016, which was won again by OG. The second and final Major of the season will be held in Kiev in April 2017, with The International 2017 following in August.