bsnes - Le Bottin des Jeux Linux

bsnes

Specifications

Title: bsnes Type: Tool
Genre: Emulation Status:
Category: Emulator ➤ Engine ➤ Nintendo Commercial:
Tags: Emulator; Cross-platform; NINTENDO; libretro compatible Demo:
Released: Latest : V112 / Dev : 4f09a38 Package Name:
Date: 2019-10-22 Extern Repo:
License: GPL v3 Deb Repo:
View: Third person Package:
Graphic: 2D Binary:
Mechanics: Real Time Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 15653
Created: 2019-09-03 Updated: 2019-11-23

Summary

[fr]: Un émulateur libre et multi-plateforme de Super Nintendo / Super Famicom. C'est un émulateur mature (déjà intégré à higan - le multi-émulateur), fournissant une compatibilité à 100% sans bug (connu) avec l’ensemble de la bibliothèque SNES sous licence officielle, l'émulation de la Super Game Boy, l'anti-aliasing HD 7, un moteur de rendu vidéo multi-threadé, une base de donnée intégrée (pour les jeux, les PCB et les codes de triche), un gestionnaire de sauvegarde d'état, ... La qualité de son émulation peut être ajustée entre rapidité et précision. [en]: A free/libre and cross-platform emulator from Super Nintendo / Super Famicom. It's a mature emulator (already built into higan - the multi-emulator), providing 100% (known) bug-free compatibility with the entire officially licensed SNES library, the emulation of the Super Game Boy, anti-aliasing HD 7, a multi-threaded video rendering engine, an integrated database (for games, PCBs and cheat codes), a save state manager, ... The quality of its emulation can be adjusted between speed and precision.

Videos

Fonctionnalités / Features :
• HD Mode 7 Mod For BSNES Emulator / 480p deinterlacing (on the right) :

• New compatibility options for running older ROM hacks :

• Stock speed vs overclocking - Contra III :


Quelques exemples / Some examples (Showcase) :


Interview des développeurs / Interview with Dev :

Links

Website & videos
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Commercial : [Support their work (Donate)] [Patreon]

Resources
• Port of this engine to libretro : [Libretro (bsnes) (WIKI 1 2)]
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Devs (bsnes Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (byuu [fr] [en]) : [Site 1 2] [Patreon] [Forums] [twitter] [YouTube] [reddit] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Super Nintendo) [fr] [en] [de]]
[Wikipedia (Super Game Boy) [fr] [en] [de]]

Reviews
[metacritic]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. 112 (20191019)]

Description [fr]

Un émulateur de Super Nintendo / Super Famicom, par la bsnes Team, initié par byuu.
En C / C++.

bsnes est un émulateur libre et multi-plateforme de Super Nintendo / Super Famicom. C'est un émulateur mature (déjà intégré à higan - le multi-émulateur), fournissant une compatibilité à 100% sans bug (connu) avec l’ensemble de la bibliothèque SNES sous licence officielle, l'émulation de la Super Game Boy, l'anti-aliasing HD 7, un moteur de rendu vidéo multi-threadé, une base de donnée intégrée (pour les jeux, les PCB et les codes de triche), un gestionnaire de sauvegarde d'état, ... La qualité de son émulation peut être ajustée entre rapidité et précision.

Un fork du source (voir la section "Resources" ci-dessus) le rend compatible avec libretro (pour plus de précision concernant l'application libreto, voir la fiche "Libretro (& RetroArch)"
Cet émulateur vous permet de jouer sous Linux avec des ROMS téléchargées sur internet.
Attention : le téléchargement de ROMS commerciales est illégal à moins de les avoir acquises financièrement.

Consoles de jeux émulées / Game consoles emulated (avec doc Bottin) : Resources - Emulation - Nintendo SNES (Super NES, Super Nintendo, Super Famicom, Super Comboy),

Ressources : voir la fiche "Ressources - Emulation (Nom de la console émulée)".


bsnes est un émulateur Super Nintendo / Super Famicom dont le développement a débuté le 14 octobre 2004. Il s’agit d’un sous-ensemble du projet higan qui met l’accent sur les performances, les fonctionnalités et la facilité d’utilisation.

bsnes peut éventuellement être configuré pour avoir une précision égale à l'émulation SNES de higan, mais ces options de précision ont un coût en termes de performances d'exécution.

Certaines des caractéristiques uniques à bsnes comprennent :

• Compatibilité à 100% sans bug (connu) avec l’ensemble de la bibliothèque SNES sous licence officielle
• Vraie émulation de la Super Game Boy (utilisant SameBoy) (NdT : adaptateur permettant de jouer à la Game Boy sur la SNES)
• Graphiques en mode HD 7 (anti-aliasing considérablement accru pour des effets de texture affines)
• Un moteur de rendu vidéo multi-threadé
• Base de donnée intégrée pour les jeux, les PCB et les codes de triche
• Gestionnaire de sauvegarde d'état avec aperçus de capture d'écran et prise en charge des étiquettes

À l’heure actuelle, bsnes dispose d’une compatibilité sans faille avec la totalité de la bibliothèque SNES, sans aucun bug connu, lorsqu’il est configuré avec les paramètres les plus précis, ce qui lui confère le même niveau de précision que higan. La précision peut également être négociée en fonction des performances, ce qui permet à bsnes d’opérer plus de 300% plus rapidement que higan, tout en restant presque aussi précis.

Description [en]

"A free/libre (& mature) emulator from Super Nintendo / Super Famicom" -- Le Bottin

bsnes is a Super Nintendo / Super Famicom emulator that began development on October 14th, 2004. It is a subset project of higan, and focuses on performance, features, and ease of use.

bsnes can optionally be configured to have equal accuracy to higan's SNES emulation, but these accuracy options do come at a run-time performance cost.

Some of the unique features to bsnes include:

• 100% (known) bug-free compatibility with the entire officially licensed SNES library
• true Super Game Boy emulation (utilizing SameBoy)
• HD mode 7 graphics (vastly increased anti-aliasing for affine texture effects)
• a multi-threaded video graphics renderer
• built-in databases for games, PCBs, and cheat codes
• save state manager with screenshot previews and label support

bsnes currently enjoys 100% known, bug-free compatibility with the entire SNES library when configured to its most accurate settings, giving it the same accuracy level as higan. Accuracy can also optionally be traded for performance, allowing bsnes to operate more than 300% faster than higan while still remaining almost as accurate.

Features

Unique Features

☑ 100% (known) bug-free compatibility with the entire officially licensed SNES games library
☑ True Super Game Boy emulation (using the SameBoy core by Lior Halphon)
☑ HD mode 7 graphics with optional supersampling (by DerKoun)
☑ Low-level emulation of all SNES coprocessors (DSP-n, ST-01n, Cx4)
☑ Multi-threaded PPU graphics renderer
☑ Speed mode settings which retain smooth audio output (50%, 75%, 100%, 150%, 200%)
☑ Built-in games database with thousands of game entries
☑ Built-in cheat code database for hundreds of popular games (by mightymo)
☑ Built-in save state manager with screenshot previews and naming capabilities
☑ Support for ASIO low-latency audio
☑ Customizable per-byte game mappings to support any cartridges, including prototype games
☑ 7-zip decompression support
☑ Extensive Satellaview emulation, including BS Memory flash write and wear-leveling emulation
☑ 30-bit color output support (where supported)
☑ Optional higan game folder support (standard game ROM files are also fully supported!)

Standard Features

☑ MSU1 support
☑ BPS and IPS soft-patching support
☑ Save states with undo and redo support (for reverting accidental saves and loads)
☑ OpenGL multi-pass pixel shaders
☑ Several built-in software filters, including HQ2x (by MaxSt) and snes_ntsc (by blargg)
☑ Adaptive sync and dynamic rate control for perfect audio/video synchronization
☑ Just-in-time input polling for minimal input latency
☑ Support for Direct3D exclusive mode video
☑ Support for WASAPI exclusive mode audio
☑ Periodic auto-saving of game saves
☑ Auto-saving of states when unloading games, and auto-resuming of states when reloading games
☑ Sprite limit disable support
☑ Cubic audio interpolation support
☑ Optional high-level emulation of most SNES coprocessors
☑ CPU, SA1, and SuperFX overclocking support
☑ Frame advance support
☑ Screenshot support
☑ Cheat code search support
☑ Movie recording and playback support
☑ Rewind support
☑ HiDPI support