Albion (1995, with UAlbion engine) - Le Bottin des Jeux Linux

Albion (1995, with UAlbion engine)

Specifications

Title: Albion (1995, with UAlbion engine) Type: Linux Game
Genre: Adventure & Action Status: In dev.
Category: Adventure & Action ➤ Role-playing game ➤ RPG ➤ Misc. Commercial: ✓
Tags: Adventure; Action; RPG; Turn-Based Tactics; Sci-fi; 1990s; Story Rich; Massive World Demo:
Released: Latest : (waiting) / Dev : 184c990 Package Name:
Date: 2020-03-01 Extern Repo:
License: Code : MIT / Artwork : Commercial Repo:
Perspective: Third person Package:
Visual: 2D & 3D Binary:
Pacing: Turn-Based Source: ✓
Played: Single PDA:
Quality (record): 5 stars Quality (game):
Contrib.: Goupil & Louis ID: 15760
Created: 2020-03-01 Updated: 2020-03-16

Summary

[fr]: Albion est un RPG au tour par tour sorti en 1995 (Blue Byte Software) mixant 2D et 3D, où le joueur est Tom Driscoll, pilote d'une navette d'exploration du vaisseau interstellaire Toronto - ayant atterri sur une lointaine planète pour en exploiter les énormes ressources minières. Découvrant que cette planète n'est pas le désert attendu mais un biotope d'une richesse incroyable où les civilisations vivent en harmonie avec leur environnement et la magie, il décide de faire son possible pour la préserver. UAlbion est un moteur libre, multi-plateforme et moderne, en développement. Il reste encore beaucoup à faire, il n'est pas encore jouable, et les interactions avec l'environnement sont faibles mais le joueur peut déjà s'y promener. [en]: Albion is a turn-based RPG released in 1995 (Blue Byte Software) mixing 2D and 3D, where the player is Tom Driscoll, pilot of an exploration shuttle of the interstellar spacecraft Toronto - having landed on a distant planet to exploit its huge mining resources. Discovering that this planet is not the expected desert but an incredibly rich biotope where civilizations live in harmony with their environment and magic, he decides to do his best to preserve it. UAlbion is a libre, multi-platform and modern engine in development. There is still a lot to do, it is not yet playable, and interactions with the environment are weak, but the player can already walk around in it.

Videos

Trailer (original version) :


Fan-made trailer :


Qu'en pensent-ils (revue) / What they think about (review) : Albion (1995)


Gameplay (original version) [en] / [en] / [de] :

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Commercial : [GOG (Windows, for contents extraction)]

Resources
• (empty)
Technical informations
[Open Hub] [PCGamingWiki] [MobyGames]

Social
Port by (UAlbion Team [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Port by (Cam Sinclair (csinkers) [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube] [Interview 1 2]
Devs (Ubisoft Blue Byte [fr] [en]) : [Site 1 2] [mastodon] [twitter] [Facebook] [PeerTube] [YouTube] [Linkedin] [Interview 1 2]
Game : [Blog] [Forums] [mastodon] [twitter] [PeerTube] [YouTube]

On other sites
[Wikipedia (Albion) [fr] [en] [de]]

Reviews
[metacritic]

News / Source of this Entry (SotE) / News (SotN)
[Changes with v. (date)] [Gaming on Linux on Mastodon (20200206) (SotE)]

Description [fr]

Un RPG au tour par tour et un moteur moderne en développement, par , UAlbion par l'UAlbion Team, initié par Cam Sinclair (csinkers).

Albion est un RPG au tour par tour sorti en 1995 (Blue Byte Software) mixant 2D et 3D, où le joueur est Tom Driscoll, pilote d'une navette d'exploration du vaisseau interstellaire Toronto - ayant atterri sur une lointaine planète pour en exploiter les énormes ressources minières. Découvrant que cette planète n'est pas le désert attendu mais un biotope d'une richesse incroyable où les civilisations vivent en harmonie avec leur environnement et la magie, il décide de faire son possible pour la préserver. UAlbion est un moteur libre, multi-plateforme et moderne, en développement. Il reste encore beaucoup à faire, il n'est pas encore jouable, et les interactions avec l'environnement sont faibles mais le joueur peut déjà s'y promener.


Un remake du RPG Albion de 1995

Pré-requis :

- Noyau .NET 3.0
- Données de jeu provenant d'une installation du jeu original

Situation actuelle :

Vous pouvez vous promener et déplacer les objets de votre inventaire, mais vous ne pouvez pas encore beaucoup interagir avec l'environnement.
Il reste encore beaucoup à faire, par exemple :

• Sous-système audio, les formats de fichiers sont connus, mais la musique est dans l'ancien format XMI qui est difficile à jouer sans artefacts. Il est possible de convertir en MIDI, mais certaines notes sautent, etc. et les instruments ne s'accordent pas très bien.
• Gestion de toutes les chaînes d'événements qui sont intégrées dans les cartes qui définissent une grande partie du jeu
• Ajout d'un système de conversation (le système d'interface graphique sur lequel il sera construit est au moins en grande partie réalisé)
• Mise en œuvre du système de combat (tâche énorme, nécessitera beaucoup de rétro-ingénierie)
• Grande variété de comportements de gameplay différents
• Chargement et sauvegarde des jeux sauvegardés. Actuellement, la plupart des chargements sont à sens unique, ils doivent être convertis pour pouvoir écrire aussi bien que lire.

L'objectif principal est d'améliorer l'interface et d'apporter quelques améliorations visuelles. Le jeu original était très convivial et l'ajout d'une fonction de recherche de chemin et d'une méthode plus efficace d'examen et de manipulation des objets devrait améliorer la convivialité.



GOG:

Nous sommes en 2227, et le gigantesque vaisseau-usine interstellaire Toronto avance vers une planète sans vie et riche en minéraux. Alors qu'il étudie la planète depuis sa navette, le pilote Tom Driscoll s'y écrase. Contre toute attente, il survit et découvre que son vaisseau s'est échoué sur un monde où la flore et la faune abondent, et peuplé d'êtres intelligents. Comment a-t-on pu se tromper à ce point sur la planète Albion ?

Endossez le rôle de Tom Driscoll et explorez le vaste monde d'Albion et ses infinies surprises dans ce JdR tactique en tour par tour. Découvrez sa grande beauté et ses cultures étranges... mais attention aux nombreux dangers cachés ! Avec les compagnons que vous rencontrerez en chemin, vous connaîtrez d'innombrables aventures. Votre adaptabilité, votre adresse de négociateur et votre capacité à interagir avec de nombreux habitants seront constamment mises à l'épreuve. Mais surtout, votre détermination au combat décidera de votre survie, et de celle d'un monde entier.

• Une aventure avec des éléments de jeu de rôles, une narration captivante aux dialogues interactifs
• Un combat tactique en tour par tour
• Une interface et une navigation intuitives et simples
• Un monde de jeu immense et immersif


Wikipedia:

Albion est un jeu vidéo de rôle (RPG) produit par Blue Byte Software et sorti en 1995.

Histoire

En 2227, le Toronto, un gigantesque vaisseau interstellaire appartenant au conglomérat Doimlr-Daihatsu-Thompson, atterrit sur une lointaine planète afin d'exploiter les énormes ressources minières qu'elle recèle. Cependant, les prévisions qui décrivaient la planète comme étant un désert se révèlent être fausses puisque la planète Albion regorge de vie, de multiples civilisations et de magie. Quand Tom Driscoll, le pilote de l'équipe de reconnaissance découvre cela, il se promet de sauver la planète Albion des griffes du Toronto.

Système de jeu

Albion est un jeu de rôle mêlant fantasy et science-fiction. Le gameplay n'est autre que le système de caractéristiques et de niveau que la plupart des autres jeux de rôle possèdent. Pour gagner des niveaux, vous devrez gagner de l'expérience en battant des monstres durant des phases de bataille. Vous pouvez avoir jusqu'à six personnages dans votre équipe qui sera menée par Tom Driscoll, le personnage principal.

Système de combat

Le système de combat de ce jeu est basé sur tour par tour et se déroule sur une grille de 6 cases sur 6. Au début de chaque tour, vous devrez affecter une action à chaque personnage : Attaquer, se déplacer, lancer un sort, utiliser un objet ou fuir.

Navigation

Albion est l'un des quelques jeux de rôle de son époque à utiliser un système hybride pour la navigation sur les cartes et dans les donjons. Dans la plus grosse partie du jeu, les cartes sont en 2D vues en plongée, avec contrôle au clavier et à la souris. Vous déplacez l'équipe en file indienne avec le clavier ou la souris et sélectionnez avec la souris les objets avec lesquels interagir. Lorsqu'il y a des labyrinthes, des couloirs ou des donjons, la carte passe en 3D temps réel avec une vue à la première personne. Le contrôle se fait de la même manière que sur les cartes en 2D.

Les espèces et les personnages

Il y a 9 personnages jouables dans Albion, 7 d'entre eux se joindront nécessairement à vous à mesure que vous progresserez dans le jeu. Même si le jeu donne l'impression qu'Albion est la planète des Iskai, la plupart de ces personnages sont humains.
Humains (Terriens)
Ce sont des humains venant de l'espace et originaires de la Terre. Ils n'ont pas de capacités magiques, parlent le terrien (c'est-à-dire anglais ou allemand selon votre version du jeu) et possèdent une connaissance relativement étendue en technologie. Il y a trois personnages humains Terriens que vous pourrez jouer dans le jeu : Tom Driscoll, Rainer Hofstedt, et Joe Bernard.

(...)

Description [en]

"A turn-based RPG & a modern engine under development" -- Le Bottin.

A remake of the 1995 RPG Albion

Prerequisites:

• .NET Core 3.0
• Game data from an install of the original game

Current Status:

You can walk around, and move things about in your inventory but you can't interact with the environment much yet. Still a lot to do, e.g.:

• Audio subsystem, file formats are known, but the music is in the old XMI format which is difficult to play without artifacts. Can convert to MIDI, but some notes skip etc and the instruments don't match up too well.
• Handling all the event chains that are baked into the maps which define a lot of the gameplay
• Adding a conversation system (the GUI system it will be built on is mostly done at least)
• Implementing the combat system (huge job, will require lots of reverse engineering)
• Wide variety of miscellaneous gameplay behaviours
• Loading and saving of saved games. Currently most of the loaders are only one-way, need to convert them so they can write as well as read.

Main goal is to improve the interface and make some visual improvements, the original game was very clicky so adding some pathfinding and a more efficient way of examining and manipulating objects should improve usabability.


GOG:

It is the year 2227, and the gigantic interstellar factory ship, Toronto, cruises toward a lifeless planet endowed with a wealth of minerals. While studying the planet in his shuttlecraft, the pilot, Tom Driscoll, unavoidably crash lands. Against all expectations, he survives to discover his craft has landed in a world rich in flora and fauna, and inhabited by intelligent beings. How could the data on the planet of Albion have been so wrong?

Take on the role of Tom Driscoll and explore the extensive world of Albion and its endless surprises in this turn-based, tactical RPG. Experience its vast beauty and strange cultures… but beware of its many hidden dangers! You, and the companions you acquire on your journey, will experience countless adventures together and your resourcefulness, skills of negotiation and ability to deal with numerous inhabitants will be repeatedly put to the test. But most importantly, your resolve in battle will determine not only your own fate, but that of the entire world.

• Role-playing adventure with an engaging storyline and interactive dialogue
• Turn-based, tactical combat
• User-friendly and intuitive interface and navigation
• Expansive and captivating game-world


Wikipedia:

Albion is a single player role-playing video game developed and published by Blue Byte for MS-DOS in 1995. It was originally released in German, then translated to English for international release. The game features a science fiction setting that incorporates traditional fantasy elements, such as magic. The game was intended to be developed for the Amiga computer, but was developed for DOS instead when Commodore declared bankruptcy.

Albion can be considered a spiritual successor to the Amiga role-playing video games Amberstar and Ambermoon, bearing very similar gameplay and developed by the same core team (Erik Simon - design, Jurie Horneman - code, Thorsten Mutschall - graphics, Matthias Steinwachs - sound and music, and Dieter Rottermund - artwork) under the Thalion Software name.

The game was re-released in 2015 on Gog.com with support for Windows.

Plot

In the year 2230, the gigantic, interstellar space ship Toronto emerges from hyperspace at the edge of a distant planetary system. The ship's owners, the multinational DDT corporation, believe that there are rich deposits of raw materials on one of the planets in the system, and the Toronto is to mine the whole planet's resources at once. The player is cast in the role of Tom Driscoll, the pilot of the exploration shuttle sent to verify the status of the planet. His shuttle malfunctions, forcing him to make a crash landing. Tom discovers that the data that described the planet as a desert world was false. Albion is a world teeming with life, secrets, surprises, and magic. It is inhabited by the sentient, tall and slender, feline-like humanoids called Iskai and the many divisions of Celtic humans that traveled magically to the planet in their era. It is up to Driscoll to alert the crew of the Toronto to the true situation to save Albion and its inhabitants.

Gameplay

Albion is a role-playing video game and features a number of gameplay elements typical of that genre. The player controls a party of up to six characters, each with their own skills and abilities. With these characters they may explore the game world, fight enemies, and engage in conversation or trade. Characters earn experience points by defeating enemies or by solving certain puzzles. When a character has sufficient experience points they will advance in level, increasing their maximum life and spell points. They will also receive training points which can be expended at a trainer to permanently increase one or more of their skills.

Albion uses a hybrid 2D/3D graphical system to depict its environments. Most interior locations are shown using a 2D overhead view, centered on the player's party. Movement is possible using either the keyboard or the mouse and the mouse is used to examine or manipulate objects within the reach of the party leader. A similar view is used when exploring the larger world outside the cities, but with objects and characters shown on a much smaller scale. Upon entering most dungeons, caves, and the exteriors of larger cities the game switches to a real-time first-person 3D view. As in the 2D view, players may use the mouse or keyboard to move around and the mouse is used to select objects to interact with. A 2D automap is available to assist navigation in these areas.

Combat occurs when the party runs into one or more enemies. The combat system is turn-based and takes place on a five-by-six grid similar to a chess board, with the player's characters arranged at the bottom and their enemies at the top. At the start of each turn, the player selects an action for each character to perform: Attack, Move, Use magic, Use Item, or Flee. The order in which party members and enemies execute their actions depends on their relative speeds and is an important tactical consideration. Since attacks are targeted at a grid square rather than the character or enemy in it, attacks will miss if their intended target moves before they are made, even if that target is still within reach. The movement of the player's characters is limited to the bottom two rows, but there is also an 'Advance Party' option which moves all enemies one row towards the party.

Reception

(...)